Senaste nytt

SAS krav på lönesänkningar - tror du det går igenom ?

Kommer SAS lönesänkningar gå igenom?

  • Ja

    Votes: 63 64,9%
  • Nej

    Votes: 34 35,1%

  • Total voters
    97
  • Poll closed .

NyfikenGrau

Medlem
Tror jag inte alls. Service nivån på tex Thai är högre än den är på SAS idag och tjänar de 20% av SAS personalen så är det bra.
Det är nog mer så att personalen känner pressen på att verkligen ge allt så att de har ett jobb i morgon oxo.

Jag tror inte det är jämförbart, men vi får se. Jag tror inte heller att mentaliteten blir att "nu ska vi göra ett bättre jobb så vi inte sparkas". Vi får se som sagt, men jag personligen räknar med sämre service.
 

Ricci

Medlem
Som jag skrev är det inte bara en sänkning av lönen utan helt andra arbetsvillkor.
In en chans att CAU kommer att ta dessa krav.....
 

jurgenb

Medlem
Känns som det är rätt många som inte har någon koll, ex facken som företräder dom anställda på SAS - uttalade sig precis i Rapport om att dom minsann inte har höga löner i förhållande till lågprisbolagen (eeeh fel) samt jmf sig med Lufthansa (som verkar på en helt annan marknad samt har ett historiskt bra track-record av profit)..

Sen intervjuade Rapport även några anställda på SAS som tyckte sparpaketet kom oväntat osv - det är ju tragiskt men fullt förståeligt att bolaget är där dom är med den uppsynen!
 

JonW

Medlem
I någon mån är det väl det man gör när administrationen flyttar till Stockholm - dvs de tjänsterna skärs huvudsakligen bort i CPH (och OSL, om det finns något sådant där).
Studerar man var internetbiljetterna är utställda verkar SAS ha administration i Dublin och Örnsköldsvik m fl platser också.
Märkligt nog...
 

NotRyan

Medlem
Nu ryker nog de sista tappra inom privatförsäljning i Övik, räkna med att mer och mer kommer att hanteras i Tallinn i fortsättningen...

Mvh
/NotRyan
 

Hall

Medlem
De kan ju alltid lägga över regionaltrafiken med tillhörande flygplan/leasingkontrakt på Blue1 och köra normala löner? Blue1 skulle ju kunna bli SAS egna Eurowings/Edelweis. Få bolag som blandar regional och IC på det viset som SAS gör.

Kjos driver förresten rätt så ordentligt med Wallenbergarna i utspelen idag i DI. Det brukar inte vara smart.
 

henrik l

Medlem
Här är årsredovisningen från 2011:

http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/SAS 2011 AR SVENSK.pdf

Under 2011 hade SAS-koncernen lönekostnader på 9293 MSEK fördelat på 15142 anställda. Det blir 614kkr/år, eller 51.2kkr/månad i genomsnitt per anställd.

Siffrorna finns på sida 64 i pdf:en.

Intressant att se att det är exklusive LKP. Innebär om medellönen är dryga 50 papp i månaden att det finns en hel del som har ganska skapliga löner bland de 15 142.
 

Hall

Medlem
Intressant att se att det är exklusive LKP. Innebär om medellönen är dryga 50 papp i månaden att det finns en hel del som har ganska skapliga löner bland de 15 142.

Där finns mycket att skära, det är ett himla gnyende i diverse spalter från väldigt välbetalda anställda utan studieskulder osv.

Sjukfrånvaro på 7% på sida 3 låter också högt. Den ligger runt 3% i medel över hela svenska arbetsmarknaden..
 
Toppen