Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

guwonder

Medlem
SAS will be changing departure times for the CPH-JFK flights as they go double daily to JFK. I presume it’s for better onward connectivity with DL from JFK as CPH-JFK flights will be going out within 2 hours of each other in the middle of the day— 12:40pm and 2:40pm departures from CPH — and thus arrive early enough at JFK for that.

Has me curious if CPH-EWR will be moved for a departure after the regular European work day since onward connectivity from EWR dries up with SK leaving Star Alliance (and UA). I would like to have an evening option from CPH to the US.
 

palmen

Moderator
SAS will be changing departure times for the CPH-JFK flights as they go double daily to JFK. I presume it’s for better onward connectivity with DL from JFK as CPH-JFK flights will be going out within 2 hours of each other in the middle of the day— 12:40pm and 2:40pm departures from CPH — and thus arrive early enough at JFK for that.

Has me curious if CPH-EWR will be moved for a departure after the regular European work day since onward connectivity from EWR dries up with SK leaving Star Alliance (and UA). I would like to have an evening option from CPH to the US.
No, you can read about all times in this post
 

Tomas E

Medlem
Tror inte du hört senaste uppdateringen at KLM/AF har som mål all snarast köpa upp SAS. Därför vet jag inte heller vad som är bäst eftersom SAS är helt tysta och låter media prata. Allt skulle vara ”på bordet” i nuläget så alla är förberedda.
När kom den informationen och varifrån? Gärna en länk till artikel eller pressemeddelande.
Det vore något förvånande om en av parterna i konsortiet lämnar ny information redan innan Chapter 11-processen är formellt avslutad, eller EU-kommissionen/konkurrensmyndigheter har genomfört sin granskning av affären. Låter för mig som ett recept på att skaffa sig onödiga juridiska problem.
 

Flyg-Arn

Medlem
Ok, nej det har jag missat isf. Vad är det som har sagts och är annorlunda mot tidigare? Att de vill ha resterande förutom danska staten är väl känt men är det inte någon tidsfrist för det eller vill de nu försöka lösa det snarast? Men hursomhelst är det väl inte troligt att Eurobonus skrotas detta år. Skulle själv bli mycket förvånad.
Men absolut, i något halvlångt perspektiv har man ju inte en aning och som jag sagt i annat sammanhang tror jag på stora försämringar och att både MC Premium och Amex med voucher kommer att ryka förr eller senare.
Jag har letat men hittar den inte samtidigt som jag är i Australien. Men på flyget hem blir det full fart. De hade en stor konferens i Dublin för 4 dagar sen (Airline Economics Growth). Då berättade dom (SAS VD) att de snart går ut med när SAS blir Skyteam. Kan även vara spekulationer, vem vet i dessa ”troll” som finns på nätet. Oftast negativa sådana. Hittar jag det, postar jag länken här.
 

Jannes

Medlem
Tyvärr inte så mycket nytt där, och det enda klara beskedet är att man väntar sig att köpet går igenom i sommar. Sen är det ju 2 års väntan innan AF-KLM kan köpa in sig mer.

Ingenting som säger varken för eller emot EBs framtid på lång sikt, medan det på kort sikt verkar vara stabilt.
 

Kimmen00

Medlem
Den där säger ingenting annat än det vi redan vet.
Detta om EB påverkas ju inte alls iaf (just nu)
 
Jag har letat men hittar den inte samtidigt som jag är i Australien. Men på flyget hem blir det full fart. De hade en stor konferens i Dublin för 4 dagar sen (Airline Economics Growth). Då berättade dom (SAS VD) att de snart går ut med när SAS blir Skyteam. Kan även vara spekulationer, vem vet i dessa ”troll” som finns på nätet. Oftast negativa sådana. Hittar jag det, postar jag länken här.
Bara så jag förstår, du skriver ”Tror inte du hört senaste uppdateringen at KLM/AF har som mål all snarast köpa upp SAS” och sen hänvisar du till troll? ;) det var en ny vinkel.

Det har varit offentligt i flera månader att SAS kommer att lämna StarAlliance och går med i SkyTeam, det är inte samma sak som att KLM/AF har som mål att snarast köpa upp SAS.
 
Toppen