Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Bland det dummaste jag läst, att de dessutom går ut med en pressrelease om det hur kunder ska göra med sina poäng hos annat företag känns inte seriöst någon stans.

Vill folk bränna alla sina poäng på muffins och annat så inte mig emot, sas tackar nog också för det.

Självklart finns det en risk att allt blir sämre och utan förvarning, men den missen hoppas jag inte sas gör igen. Ta lärdom från alla andra bolag som meddelar förändringar långt i förväg.
Riktigt sjukt. Som att ICAbanken skulle gå ut och säga åt folk att använda Cooppoäng på biobiljetter. Typ så.
 

mha321

Medlem
Tack! Mycket intressant tänkande och presenterat. Allt är inte svart för SAS med AF/KLM
Spontant tycker jag den bekräftar ungefär vad jag tänkt hela tiden - SkyTeam är antagligen bättre för SAS, men Star Alliance är bättre för SAS kunder. (Men det förutsätter ett SAS som överlever på plats i Star Alliance, och det är ju det som är det kniviga här).
 
Verkar som att bytet från Star Alliance till Sky Team kan gå fort. Noterar att SAS verkar ha nollat alla Unitedflighter i sommar.

Mycket snack i andra forum om flera dagliga CPH-JFK och en ny rutt till Atlanta redan i sommar.
 

fcx

Medlem
Verkar som att bytet från Star Alliance till Sky Team kan gå fort. Noterar att SAS verkar ha nollat alla Unitedflighter i sommar.

Mycket snack i andra forum om flera dagliga CPH-JFK och en ny rutt till Atlanta redan i sommar.
Vad gäller United så har ju just United käbblat en del med SAS-anslutningar på sistone för att United vill bli av med ansvaret för transferpax som blir försenade in i USA. Tror inte att det nödvändigtvis är kopplat till alliansbytet.
 

Hachans

Medlem
Vad gäller United så har ju just United käbblat en del med SAS-anslutningar på sistone för att United vill bli av med ansvaret för transferpax som blir försenade in i USA. Tror inte att det nödvändigtvis är kopplat till alliansbytet.

Utöver anslutningarna så har det varit problem mellan United och SAS att biljettera grejer vilket gör att United inte kunnat sälja anslutningar med SAS ens om de hade velat.

Så jag tror det hänger ihop med det.

Men sommaren 2024 har ju uttalat varit ett mål för att ha tagit stora steg mot Skyteam iaf, även om det uttryckts skepticism mot det från experter som hävdar det tar längre tid än så.
 
Personligen tror jag det tar minst ett år att byta allians efter att köpet är helt klart. Har Delta sagt ja till att släppa in SAS i Skyteam?

Finns det några historiska exempel på flygbolag som bytt allians vid uppköp? Hur lång tid tog det?
 

mha321

Medlem
Personligen tror jag det tar minst ett år att byta allians efter att köpet är helt klart. Har Delta sagt ja till att släppa in SAS i Skyteam?

Finns det några historiska exempel på flygbolag som bytt allians vid uppköp? Hur lång tid tog det?
US Airways vat star alliance innan merger med American. Men formellt var det väl iofd us air som köpte American men de behöll American eller något i den stilen. Kommer det tog 3 eller 4 månader från announcement/merger tills us gick med i one world (och sedan betydligt mer tid innan de faktiskt helt gick upp i American) jag har för mig.
 

guwonder

Medlem
Personligen tror jag det tar minst ett år att byta allians efter att köpet är helt klart. Har Delta sagt ja till att släppa in SAS i Skyteam?

Finns det några historiska exempel på flygbolag som bytt allians vid uppköp? Hur lång tid tog det?

I am pretty certain Delta is already on board with letting SAS join SkyTeam as soon as AF-KL gets what it wants with SAS. While DL and AF-KL want SAS in the TATL revenue-sharing joint venture that DL has with AF-KL and Virgin Atlantic, I am not sure DL wants to slow the entry of SAS into SkyTeam just waiting for US Government and European antitrust approvals for TATL joint venture expansion when those approvals aren’t certain to happen and be quick (if they are even to be all approved).
 

guwonder

Medlem
As far as United is concerned, United has had a bit of a fight with SAS connections lately because United wants to get rid of the responsibility for transfer pax who get delayed in the USA. Don't think it's necessarily connected to the alliance change.

Because of the CPH flight arrival and departure times and UA ground staffing levels/hours, UA has long had more issues with how to handle transfer passengers in the transit baggage area at ORD T5 and also the transfer passengers at ORD T1/T2. But it has gotten worse the last several months as UA agents at ORD seem more overwhelmed in the evening hours than used to be the case. However, with SK and UA both looking at a future next year where SK won’t be with Star Alliance, SK needs to get other arrangements in place because there will still be lots of transfer passengers and transfer luggage to deal with for several months even after SK gets out of Star Alliance. It’s a good thing that SK and UA are both aware that things will change and they need to get ahead of issues that will hit with the transition. But these issues are not unique to SK and UA at ORD, so there should be similar developments also going on at other UA hubs with SK service.

For several weeks now, I can no longer find any SK award space on UA app/site when trying to use UA miles. The SK award space is there using points from all other Star Alliance programs which I use, but not with UA miles.
 
Last edited:
Toppen