Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Ricci

Medlem
Är ju vanligt att denna typ av avtal antingen säger att om Castlelake eller Lind säljer måste de först erbjuda de till AF/KLM (right of first offer), eller att ifall de hittar en budgivare som vill betala mer har AF/KLM möjlighet att matcha och få förtur (right of first refusal). Finns nog ingen chans att utomstående skulle få reda på vad avtalet mellan de faktiskt säger, men jag har svårt att se att Lind fick delta utan att först gå med på inskränkningar vad gäller rätt att avyttra sin andel.
Med tanke på hur förhandlingarna och budgivningen varit om ITA så är jag idag inte säker på att SAS hamnar i AF/KLM famn i framtiden.
Där är många saker som kan gå fel...
 

Taggen

Medlem
Med tanke på hur förhandlingarna och budgivningen varit om ITA så är jag idag inte säker på att SAS hamnar i AF/KLM famn i framtiden.
Där är många saker som kan gå fel...
Du tänker att AF/KLM tröttnar till slut på SAS förluster och sedan kommer Lufthansa in?
 

NotRyan

Medlem

Glenn123

Medlem
2f7655b89a00b0ce235ee609f7833e1d.png

Fick ett till mail från SAS nyss

Man har inte kommit överens ännu vad som händer med eb-poäng och status den dagen det blir ST. Men att EB i star alliance förblir oförändrat fram till den dagen.

Även om jag själv inte tror det blir en reset av ens EB i ST så tror jag iaf inte det kommer bli 1:1.
Så säkrast kort är nog att utnyttja sina poäng i star innan eb blir ST.
 

palmen

Moderator
Man har inte kommit överens ännu vad som händer med eb-poäng och status den dagen det blir ST. Men att EB i star alliance förblir oförändrat fram till den dagen.

Även om jag själv inte tror det blir en reset av ens EB i ST så tror jag iaf inte det kommer bli 1:1.
Så säkrast kort är nog att utnyttja sina poäng i star innan eb blir ST.
Skulle nog inte ta det som ett generellt råd att bränna sina poäng innan det blir skyteam.
Min personliga gissning är att värdet på 100k poäng idag kommer ha samma "värde" den dagen det blir skyteam. Kostar awards hälften i skyteam så blir poängen halverade till 50k, men du har fortsatt samma värde.

Kan inte tänka mig att man tar in ett nytt bolag i Skyteam och till AF/KLM familjen och direkt devalvera deras kunders poäng. Finns ingen rimlig anledning att man aktivt skulle vilja göra sig ovän med de som samlar poäng och flyger mycket så att de kanske väljer att lämna.

Min gissning och förhoppning är också att vi i god tid får reda på när övergången blir och att spelreglerna då blir kända. Vid det tillfället kan man bränna sina poäng om man inte är nöjd, men finns ju en risk att de låst ner möjlighet att boka Star Alliance då, även om jag inte tror den möjligheten försvinner förrän dagen man går över till skyteam.
 

Carl

Medlem
Jag tycker det blivit ganska mycket svårare att hitta bonusplatser dom senaste 5-6 åren än tidigare. Har förmodligen med att göra att man varit frikostiga med framförallt kortsamarbeten där intjäningen från tex AMEX är väl hög (jag är inte bättre själv då jag kopplat på ett Elitkort). Om alla Eurobonuskunder skall fortsätta med nuvarande beteende där man försöker maxa intjäningen genom partners så kommer tillgången på awards bli ännu knepigare. Förstår att detta är en bra affär för SAS men tror det kommer skapa ännu större missnöje nu när man går till en mindre allians.
Skall dock bli spännande att följa utvecklingen.
 
Toppen