Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Kanske en annan tråd men går det att få statusmatch på Lufthansa?

Oväntat optimistiskt från svensk sida. Tror detta är slutet för Arlanda som annat än matarflygplats. Men tror inte den kommer mata CPH, till skillnad från vad nya ägarna tror.

Kommer själv troligen lämna SAS helt och hållet och ställer in mig på att alla mina långflygningar kommer ske via ffa Frankfurt framöver. Trist men hellre det än CDG eller Shithol. CPH kommer säkert få behålla sina long hauls till en början men inte i det långa loppet, kommer nog sakta men säkert flyttas över till AF/KLMs hubbar.

Är min gissning alltså - så god som någon annans. :)

LH first? Thai till BKK? ANA first? Thai first?
:) absolut men inte lyckats åka med dem. TK och ET har ju alltid haft hyfsad tillgång och stått för "bulken" av awards. LH-gruppen har varit hopplös med tanke på storleken även om det blivit en och annan med LH och en med SN. Sedan är det enstaka med Avianca, Thai, Air China, Asiana och Copa. Totala tillgången kommer ju absolut bli lidande både i antal destinationer och troligen antal platser. Air India är ju extremt expansiva och kan nog erbjuda möjligheter i framtiden. Nyligen inflyttad till USA och Unitedhub (Denver) är detta också utan tvekan ren skit.

Kanske en annan tråd men går det att få statusmatch på Lufthansa?

Oväntat optimistiskt från svensk sida. Tror detta är slutet för Arlanda som annat än matarflygplats. Men tror inte den kommer mata CPH, till skillnad från vad nya ägarna tror.

Kommer själv troligen lämna SAS helt och hållet och ställer in mig på att alla mina långflygningar kommer ske via ffa Frankfurt framöver. Trist men hellre det än CDG eller Shithol. CPH kommer säkert få behålla sina long hauls till en början men inte i det långa loppet, kommer nog sakta men säkert flyttas över till AF/KLMs hubbar.

Är min gissning alltså - så god som någon annans. :)
Schiphol>Frankfurt

In parallel to the transaction, and subject to the satisfaction of certain conditions including SAS AB’s exit from Star Alliance, Air France-KLM will seek to establish a commercial cooperation between its airlines and SAS AB. In doing so Air France-KLM will strengthen its footprint in Scandinavian markets, where the SAS brand and loyalty program are well-established.

Tydligt, tycker jag, att EB kommer fortsätta vara SAS FF program. Varumärket EB är extremt väletablerat i Sverige (och gissningsvis även i Norge och Danmark).

Sedan, vad som kommer ske om 5 eller 10 år vet ingen. Men på kort sikt ser jag ingen risk för EB. Det vore brand suicide att avsluta programmet i nuläget.

Fortsatt verksamhet

SAS kommer att fortsätta sin verksamhet och omsorgsfullt tillhandahålla sina tjänster för kunderna som vanligt under hela processen. SAS verksamhet och tjänster, kundservice, företagsförmåner etc. kommer alla att fortsätta i vanlig ordning.

Toppen