Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

ARN01

Medlem
Hvudsaken är att de överlever men känns väldigt vemodigt på något sätt. Väcker också frågor för en själv såklart men tar för givet att man som EB-medlem inte kommer att förlora något betydande på detta om det blir ett byte till tex Flying Blue. Dvs lifetime hedras och poängen behåller sitt värde. Kanske öppnar upp för att kunna merga sitt FB med EB. Intressant att se hur USA-linjerna kommer att påverkas. Chicago lär ju i längden ligga i farozonen. Atlanta en möjlig.
 

ARN01

Medlem
Väldigt tung
Shit vilken nyhet!

Ska börja reka och läsa på om business class i den nya Alliansen så man har koll på vad som tar oss till Thailand eller USA på bästa sätt Lär ju finnas likvärdigt eller bättre i SkyTeam motsvarande SAS, Lufthansa och Turkish Airlines som vi flyger oftast med på långresa.
9b2e85e4dc49efa5ca8c38812f508295.jpg
Väldigt tungt att tappa ET och TK, har ju grym täckning och utnyttjat dem mycket genom åren dock som sagt kul med nya bolag!
 

palmen

Moderator
Vad kan tänkas hända med ens eurobonuspoäng...?
Initialt troligtvis ingenting och det är fullt möjligt att Eurobonus lever kvar som bonusprogram framöver. Men detta är nog en diskussion för en egen tråd om man vill spekulera i detta.
Undrar vad som händer med GOLD for life......
Min gissning är att det kommer vara kvar på motsvarande nivå som idag redan finns hos KLM/AF
 
Mycket olyckligt...
Jag som bettat på att SAS ska överleva och vara min Star Alliance Guld garanti framgent..

Eftersom jag har flugit en del med AFKL, tack @Berglund, så har jag numer XP så det räcker för Platinum for Life om 7 år så det kändes som om det var klart med Lifetime Star Alliance och Lifetime FB men nu får man ju omgruppera och fundera på hur man skulle kunna fixa till ett Star guld lite enkelt som backup framgent..
Screenshot 2023-10-03 at 18.27.34.png


Inte blir det ju bättre av att ha en bra bit över 1 mille EB poäng och 4 vouchers heller..
Typiskt detta.
 
Njae, klartexten är att det är att avsikten är att SAS ska gå med i SkyTeam framöver

Som en del i transaktionen är avsikten att SAS framöver ska gå med i SkyTeam Alliance (”SkyTeam”), vilken Air France-KLM är en av grundarna av, och lämna Star Alliance, villkorat av relevanta godkännanden och slutförandet av chapter 11-processen.
Precis, och gör de inte det, så har inte Chapter 11 gått igenom och då finns inte SAS alls.
 

palmen

Moderator
Skall bli väldigt spännande att se hur LH gruppen reagerar på detta på sikt, Nordiska marknaden har ju varit vikt för StarA och troligen viktig för matarlinjerna till FRA, MUC, ZRH osv. En del kliar sig nog i huvudet i Frankfurt just nu
De lär ju satsa på att vinna över kunder. Man kan ju hoppas på lite fina kampanjer i början på 2024 när Lufthansa gr om Miles & More också. Blir ju genast väldigt aktuellt att skaffa Senator status om man vill ha status hos Star Alliance framöver.
 
Toppen