Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Jannes

Medlem
Ah, och antar att 2-4-1 riskerar att finnas kvar men enbart kunna användas på SAS-metall när *A försvinner.
Varför?
2-4-1 påverkar mängden poäng du betalar till SAS, inte hur mycket SAS betalar sina partners. Finns ingen direkt synlig orsak till att SAS inte skulle fortsätta med detta så länge AMEX är med på noterna.
Nej, SAS är inte "fortfarande SAS". Skandinaviska SAS är nu danska SAS (+franskt och amerikanskt) där Köpenhamn blir den självklara skandinaviska hubben. Huvudkontoret lär aldrig ligga kvar i Stockholm inom överskådlig framtid. Rimligtvis bara folk boende i sydligaste Sverige som kan se något positivt i det som ändå främst åker via Kastrup.

Personligen hoppas jag att Lufthansa eller annan större aktör ser möjligheten att nu göra Arlanda till en riktig hubb. Den dagen är det bye, bye danska SAS för egen del.
Varför skulle SAS dra sig ur en marknad där de har hög lojalitet för varumärket? Att enbart peka på danska ägarintressen existerar, gör inte det ointressant att fortsätta vara den dominanta skandinaviska aktören.
Tror du inte att AF-KLM och de övriga kommer vilja ha kvar sina marknadsandelar i Sverige, även om HQ flyttar till CPH.
 

Rebel

Medlem
Finns väl en uppsida med detta och det är AF La Première som är överlägset det mesta inom Star Alliance men det bygger väl på att SAS lojalitetsprogram går in i AF för annars lär det bli svårt att boka.
Vi har ju kunnat boka LH first utan att ha M&M så varför ska vi ha FB för att boka La P.??? det kan ju bli andra poäng som krävs med det klara nog sas av att ändra7/jämka. Man har ju ändrat det förut.
 

Lars_Sam

Ny medlem
Varför skulle SAS dra sig ur en marknad där de har hög lojalitet för varumärket? Att enbart peka på danska ägarintressen existerar, gör inte det ointressant att fortsätta vara den dominanta skandinaviska aktören.
Tror du inte att AF-KLM och de övriga kommer vilja ha kvar sina marknadsandelar i Sverige, även om HQ flyttar till CPH.
SAS (AF-KLM + Danmark) kommer säkerligen vara intresserade av att ha kvar sina marknadsandelar i Skandinavien. Frågan är hur många svenska konsumenter som är intresserade av att mellanlanda i Köpenhamn, Amsterdam eller Paris varje gång de ska ut i Europa eller världen.

Förhoppningsvis leder till det till att annan aktör (t.ex. LHG) ser möjligheten att ta marknadsandelar i Skandinavien och satsar stenhårt på Arlanda som hubb. Då kan SAS få det svettigt att försvara sina marknadsandelar. En intressant strid om de skandinaviska resenärerna kan mycket väl följa.
 
Jag tror ARN hade varit en bra hub för asien linjer men det ryska luftrummet är ju stängt så den möjligheten är borta. Frågan är vad ARN kan ge nu?
 

Jannes

Medlem
SAS (AF-KLM + Danmark) kommer säkerligen vara intresserade av att ha kvar sina marknadsandelar i Skandinavien. Frågan är hur många svenska konsumenter som är intresserade av att mellanlanda i Köpenhamn, Amsterdam eller Paris varje gång de ska ut i Europa eller världen.

Förhoppningsvis leder till det till att annan aktör (t.ex. LHG) ser möjligheten att ta marknadsandelar i Skandinavien och satsar stenhårt på Arlanda som hubb. Då kan SAS få det svettigt att försvara sina marknadsandelar. En intressant strid om de skandinaviska resenärerna kan mycket väl följa.
Men på vad baserar du antagandet att Arlandas direktlinjer kommer minska? Danskarnas ovilja att serva Stockholm av ren avsky? Ifall det finns underlag och betalningsvilja (som krävs för att LHG skulle göra som du hoppas) att ha direktlinjer från Stockholm så är väl perfekt för att fortsätta att göra det, minst till samma utsträckning som idag. Som du säger, lämnar "danska SAS" dörren öppen för LHG eller någon annan, så kommer de förlora sin dominans, ergo varför skulle det göra det?
Och hur skiljer sig det att folk mellanlandar på ZHR, FRA, MUC, etc idag och CDG och AMS efter köpet? För gemene svenska konsumenter, inte BC:s pilliga loungesurfare då ;)
Men det står också "
  • As a EuroBonus member, you can continue to accrue and redeem points on SAS and on non-air partners.
Ja. Det står OCKSÅ så.
"Du kan fortsätta tjäna och spendera poäng på Star Alliance. Du kan fortsätta tjäna och spendera poäng på SAS och våra icke-flyg partners."
Måste det stå i samma mening för att folk ska tro på det?
 
SAS (AF-KLM + Danmark) kommer säkerligen vara intresserade av att ha kvar sina marknadsandelar i Skandinavien. Frågan är hur många svenska konsumenter som är intresserade av att mellanlanda i Köpenhamn, Amsterdam eller Paris varje gång de ska ut i Europa eller världen.

Förhoppningsvis leder till det till att annan aktör (t.ex. LHG) ser möjligheten att ta marknadsandelar i Skandinavien och satsar stenhårt på Arlanda som hubb. Då kan SAS få det svettigt att försvara sina marknadsandelar. En intressant strid om de skandinaviska resenärerna kan mycket väl följa.
Det gör de redan via Eurowings. men någon vidare hub för LH på Arn låter inte troligt.
 
Men det står också "
  • As a EuroBonus member, you can continue to accrue and redeem points on SAS and on non-air partners.

Jag förstår inte hur det här fortfarande är en diskussion. Man kan inte bara ta en mening ur mailet och hävda att det är hela innebörden. Man måste läsa allt.

Om man inte vill hävda att Anko m.fl. direkt ljuger existerar det ingen som helst tvekan om att man, tills SAS gått ur Star Alliance och gått in i Skyteam, kommer fortsätta både tjäna in och använda poäng på Star Alliance-flyg, eftersom de UTTRYCKLIGEN skriver EXAKT detta.

Att SAS-flyg och annat icke-Star Alliance-relaterat står i en annan mening är ju helt självklart eftersom det, i motsats till den föregående punkten, är fortgående även efter SAS gått ur Star Alliance.
 
Toppen