Senaste nytt

SAS köper en till Airbus A330-300E med leverans våren 2019, ersätter LN-RKP!

En femte testflygning idag. Märkligt då jag vid studiebesök på Airbus i Hamburg fått höra att det alltid
görs 3 testflygningar varav vid den 3:e görs ihop med det köpande med flygbolaget. Kanske bara gäller narrowbody? I alla fall bör detta vara den sista och leveransen är nära förestående. Airbus brukar vilja bli av med planen direkt så kanske redan ikväll?

Det är väl snarare så att man testflyger tills det inte finns något att anmärka på. Det vore väldigt märkligt om man testflyger, upptäcker något vajsing, och sen inte testflyger igen för att man redan fyllt sin kvot av testflygningar. Ett sånt plan hade inte jag vågat sätta mig i.
 
Flyvningen havde en rate-of-descend på over 9000 ft/min på et tidspunkt. De lavede også øvelse med high RoD for to dage siden. Måske blev der opdaget en fejl.
 
Last edited:
En femte testflygning idag. Märkligt då jag vid studiebesök på Airbus i Hamburg fått höra att det alltid
görs 3 testflygningar varav vid den 3:e görs ihop med det köpande med flygbolaget. Kanske bara gäller narrowbody? I alla fall bör detta vara den sista och leveransen är nära förestående. Airbus brukar vilja bli av med planen direkt så kanske redan ikväll?
Varje enskild maskin testkörs tre gånger innan leverans... inte modellen som sådan? För att certifieras kan behövas betydligt fler testflygningar.
 
Det är väl snarare så att man testflyger tills det inte finns något att anmärka på. Det vore väldigt märkligt om man testflyger, upptäcker något vajsing, och sen inte testflyger igen för att man redan fyllt sin kvot av testflygningar. Ett sånt plan hade inte jag vågat sätta mig i.

De kanske testflög med SAS crew ombord och var inte nöjda med servicen, eller att blåsstolarna däckade ihop, eller att IFEn hoppade fram och tillbaka.
 
De kanske testflög med SAS crew ombord och var inte nöjda med servicen, eller att blåsstolarna däckade ihop, eller att IFEn hoppade fram och tillbaka.

Är det inte tvärtom? SAS testflög, och var inte nöjd med att t.ex. blåsstolarna höll en lägre-än-standard nivå av lufttrycksvariation? Efter alla klagomål kanske SAS har bestämt sig att hålla en enhetlig nivå över alla sina flyg.
 
Eller så har det danska kabinfacket tvingat SAS att få vara med på en testflygning för att kolla så att gardinen till crewrest håller för kraven i kollektivavtalet, varför det blev en extra testflygning


06ce110148dee4a3a360baa3b1ae685d.jpg
 
Eller så har det danska kabinfacket tvingat SAS att få vara med på en testflygning för att kolla så att gardinen till crewrest håller för kraven i kollektivavtalet, varför det blev en extra testflygning


06ce110148dee4a3a360baa3b1ae685d.jpg
De kanske ska börja kräva en säkerhetsdörr mot galley, liknande den mot cockpit, istället. Då kan de stänga in sig och får de vara ifred i sin vila. En liten bunker bunker är aldrig fel. Det vet österrikarna.
 
De kanske ska börja kräva en säkerhetsdörr mot galley, liknande den mot cockpit, istället. Då kan de stänga in sig och får de vara ifred i sin vila. En liten bunker bunker är aldrig fel. Det vet österrikarna.

Vore drömmen för många CC på SAS så sde slipper servera och jobba :):)
 
Toppen