Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Sitter och bokar några resor framöver och blev otroligt förbluffad att SAS Plus Full Flex skulle gå på över 7000sek ENKEL resa till ZRH. SAS verkar ta det där med Plus lite väl långt när de även innefattar priset... Ska jag betala 14355sek t/r ARN-ZRH vill jag ratta kärran själv :)

Jag är förbluffad av att en medveten resenär fortfarande inte förstår att det är inte lyx man betalar pengar för på intra-Europa trafiken utan för flexibilitet.

När man reser samma dag ser platstillgång ut så här.
Screenshot20130613_1.png

Billigaste bokningsklass som finns på SWISS (LX) är U klass och billigaste bokningsklass som finns på SAS (SK) är E klass. (Båda är i Economy class)

Screenshot20130613_2.png
SAS Fare basis: ESERTM och SWISS Fare basis: USWISSSE har nästan samma priser.

SWISS Business class på intra-Europa är nog bättre produkt än dagens SAS Plus, men det kräver nästan lika dyra priser när man vill ha flexibilitet.

Jag hade en SAS Plus biljett häromdagen (kostade ca 3200) MXP-CPH enkel.
Varför SAS Plus? För den lyxiga mackans skull? Njae, matupplevelsen tror jag blir på OZ F så det var just det som Dr Miles skriver flexibiliteten som avgjorde, just i detta fallet visste jag inte om jag skulle hinna med flyget (det gjorde jag inte heller) så jag missade flyget och fick 100% av pengarna tillbaka :cool:

Men i begreppet flexibilitet lägger jag också möjligheten att kunna åka direkt från ett heldagsmöte till min flight och där räkna med att jag får en måltid värd namnet, i stället för att behöva lägga till tid på flygplatsen för någon snabbmat innan ombordstigning. Så att kalla ätlig mat för lyx tycker jag inte är rätt. Det handlar om kanske 100:- extra i kostnad och inte de tusenlappar som skiljer olika bokningsklasser.

Men i begreppet flexibilitet lägger jag också möjligheten att kunna åka direkt från ett heldagsmöte till min flight och där räkna med att jag får en måltid värd namnet, i stället för att behöva lägga till tid på flygplatsen för någon snabbmat innan ombordstigning. Så att kalla ätlig mat för lyx tycker jag inte är rätt. Det handlar om kanske 100:- extra i kostnad och inte de tusenlappar som skiljer olika bokningsklasser.

Vi har nog olika tankar kring vad "en måltid värd namnet" är. Har inte ätit något sådan måltid på någon carrier i C inom Europa. Nej, jag har inte testat alla bolag men de flesta. Att det som serveras däremot ska vara fräscht är en annan femma. Av recensionerna att döma verkar så inte vara fallet i SAS Plus. Jag skulle hellre se förbättrad mat i loungen, gärna något varmt alternativ (utöver soppan).

Ska själv testa Plus på söndag och måndag x 3.

Jag är förbluffad av att en medveten resenär fortfarande inte förstår att det är inte lyx man betalar pengar för på intra-Europa trafiken utan för flexibilitet.

Jag är ännu mer förbluffade över att en medveten resenär inte förstår att för att få bästa flexibilitet så krävs de flexiblaste biljetterna.När då priset är livkvärdigt varför inte välja det bekvämaste alternativet?

Ett roligt exempel dock inte Intra-Europa:

Ska resa Stockholm Shanghai i October.

SAS Business 30990 SEK
Emirates First 24900 SEK

Hur ska jag välja:)

Ja, jag vet att det är för att EK har sale från Stockholm men det ingår väl i en medveten resenärs beteende att leta efter deals....

Vi har nog olika tankar kring vad "en måltid värd namnet" är. Har inte ätit något sådan måltid på någon carrier i C inom Europa. Nej, jag har inte testat alla bolag men de flesta. Att det som serveras däremot ska vara fräscht är en annan femma. Av recensionerna att döma verkar så inte vara fallet i SAS Plus. Jag skulle hellre se förbättrad mat i loungen, gärna något varmt alternativ (utöver soppan).

Det finns många nivåer på mat. Torr trekantmacka ligger under min acceptansnivå efter en arbetsdag. Då vill jag ha varm mat, även om det är i låda och serverat på bricka i ett flygplan - så jag väntar mig ingen matupplevelse. Visst vore det kul med bättre mat i loungen, men då tappar man samtidigt tidseffektivitet/flexibilitet eftersom man måste lägga mer tid på flygplatsen.

Jag är ännu mer förbluffade över att en medveten resenär inte förstår att för att få bästa flexibilitet så krävs de flexiblaste biljetterna.När då priset är livkvärdigt varför inte välja det bekvämaste alternativet?

Ett roligt exempel dock inte Intra-Europa:

Ska resa Stockholm Shanghai i October.

SAS Business 30990 SEK
Emirates First 24900 SEK

Hur ska jag välja:)

Ja, jag vet att det är för att EK har sale från Stockholm men det ingår väl i en medveten resenärs beteende att leta efter deals....
och varför jämför du Emirates och SAS interkontinental i en tråd som handlar om intra-Europa?:confused:
Jag skrev aldrig om Emirates och SAS har likvärdig produkt/service på interkontinental linjer.

Som jag skrev många gånger, jag är inte SAS fan, däremot hatar jag orättvis jämförelse.

Åkte med SK001 imorse. 99 pax i en 123-seat 737-600 varav 33 i Plus och resten i Go. Restplatserna var jämnt fördelade mellan respektive klass. :( Här borde man ha koncentrerat restplatserna till Plus så att de med dyrare biljett åtminstone får uppleva känslan av en komfortabel resa.....

Indeed Dr. Miles, flexibilitet är viktigt. Men att betala 14ksek för en "ekonomi" biljett med SAS känns som ett skämt när LX C kostar 11ksek samma datum. (Tycker dock att priset är hutlöst oavsett SAS eller LX för direkt ARN-ZRH t/r).

Det som är orättvist i denna jämförelse är att LX har riktig C och det har inte SAS ... Jag är inte ett stort LX fan, men jag hatar orättvis jämförelse.

Indeed Dr. Miles, flexibilitet är viktigt. Men att betala 14ksek för en "ekonomi" biljett med SAS känns som ett skämt när LX C kostar 11ksek samma datum. (Tycker dock att priset är hutlöst oavsett SAS eller LX för direkt ARN-ZRH t/r).
Ibland måste man ta en flight som avgår snarast. Vilket kan vara SAS, SWISS eller Belavia beronede på rutt.

Om någon är riktig bråttom så väntar den personen inte med på att åka en senare flight för att flyga i Business class (oavsett vilket flygbolag) när det finns en plats i Economy på en flight som avgår omgående.
Det handlar om tid (åter igen, flexibilitet), inte service/produkt ombord.

Det som är orättvist i denna jämförelse är att LX har riktig C och det har inte SAS ... Jag är inte ett stort LX fan, men jag hatar orättvis jämförelse.
Det är du som jämför SWISS Business class och SAS Economy, inte jag. Du får gärna jämföra likvärdig klass istället så att du inte mår illa. :)
När det gäller prisnivån håller jag med om jag skulle inte heller betala över 10.000 SEK för resa inom Europa själv.

Toppen