Homer
Medlem
Hallå ja vad är detta?
Ska SAS införa business klass på sina flighter?
Nä de ska förbättra ekonomi klassen, SAS Go - för den som vill ha mycket innebär att man ska få wraps
och liknande, dvs. sånt som BA serverar i ekonomi.
Hallå ja vad är detta?
Ska SAS införa business klass på sina flighter?
Jag blev uppriktigt förvånad när pursen berättade att en divider kostar bolaget rnt 500-600K kronor att köpa in.
Flög igår hem från LHR till ARN och det blev min sista resa i C innan den nu försvinner då SAS går över till Go och Go+.
För båda vägarna var 2 rader upptagna i C och 3e raden var Eco extra.
För hemvägen hade jag en mycket trevlig purser som även varit involverad i detta projekt. Jag passade även på att ställa lite frågor (med risk att denna info redan har nämnts i denna långa tråd):
När du kommer flyga SAS Go kommer du inte märka någon skillnad mot dagens economy.
SAS Go+ kommer liknas Icelandairs Economy Comfort vilket innebär att du har fri tillgång till all mat och dryck som passagerare i economy kommer ha möjlighet att köpa. Vidare försvinner dividern. Den servis som idag används i business försvinner därmed. På längre flygningar inom Europa (vet inte vad det defineras i flygtid) kommer man även erbjuda varma wraps.
Då den varma måltiden i business försvinner kommer man dock att införa varm mat i business loungen (vet inte om detta kommer att införas i Scandinavian lounge).
Detta innebär vidare att man på inrikes kommer införa 2 klasser. Då kommer du som passagerare i SAS Go+ även ha fri catering ombord. En utmaning kommer att vara på de kortare flygningar till t ex. Kalmar eller Sundsvall. Kort flygtid, och kanske många passagerare i Go+ som då ska välja ett passande alternativ.
På flygningar fram till kl. 9:00 kommer SAS även fortsättningsvis att servera gratis frukost. Och då kommer det därmed bli en harmoniserad service ombord.
Dock oklart om matutbudet i loungen på T4 kommer att förändras med anledning utav denna förändring.
Det har varit mycket skriverier om dividerns vara eller icke vara. Jag blev uppriktigt förvånad när pursen berättade att en divider kostar bolaget rnt 500-600K kronor att köpa in. Och att det varit en hög kostnad att få denna divider flyttad i kabinen då kabinpersonalen inte får flytta denna. Utan det ska ske genom specialutbildad personal (oklart hur man ska definera specialutbildad att flytta en divider). Då jag t ex. flög charter hade vi en divider mellan premium class och blue comfort. Men i detta fall var det alltid x antal rader i premium och då var det aldrig aktuellt att flytta på den vid olika avgångar.
Det har varit mycket skriverier om dividerns vara eller icke vara. Jag blev uppriktigt förvånad när pursen berättade att en divider kostar bolaget rnt 500-600K kronor att köpa in. Och att det varit en hög kostnad att få denna divider flyttad i kabinen då kabinpersonalen inte får flytta denna. Utan det ska ske genom specialutbildad personal (oklart hur man ska definera specialutbildad att flytta en divider). Då jag t ex. flög charter hade vi en divider mellan premium class och blue comfort. Men i detta fall var det alltid x antal rader i premium och då var det aldrig aktuellt att flytta på den vid olika avgångar.
Då är det ännu ett skäl att köpa egen divider.Men det är ju klart att velcro-lappar gör det ännu snabbare och kostar en divider 5-600' kr, då behövde man inte ens diskutera beslutet!![]()
Jag är inte säker på om frågan har varit uppe förut i tråden - men är det någon som vet när införandet blir mer exakt? Att det ska ske i "juni" känns lite oprecist. Stegvis eller alla linjer på en gång? Jag ska boka en resa i slutet av juni där det finns tre klasser på flighten, men det skulle vara väldigt snopet att betala för C och ändå hamna i Y+ med rollator-catering.
Dividerna kan flyttas av vem som helst i kabinpersonalen.
Tro mig, har flyttat den på Md80, A321, 737 ett antal gånger....