Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Flög igår hem från LHR till ARN och det blev min sista resa i C innan den nu försvinner då SAS går över till Go och Go+.

För båda vägarna var 2 rader upptagna i C och 3e raden var Eco extra.

För hemvägen hade jag en mycket trevlig purser som även varit involverad i detta projekt. Jag passade även på att ställa lite frågor (med risk att denna info redan har nämnts i denna långa tråd):

När du kommer flyga SAS Go kommer du inte märka någon skillnad mot dagens economy.

SAS Go+ kommer liknas Icelandairs Economy Comfort vilket innebär att du har fri tillgång till all mat och dryck som passagerare i economy kommer ha möjlighet att köpa. Vidare försvinner dividern. Den servis som idag används i business försvinner därmed. På längre flygningar inom Europa (vet inte vad det defineras i flygtid) kommer man även erbjuda varma wraps.
Då den varma måltiden i business försvinner kommer man dock att införa varm mat i business loungen (vet inte om detta kommer att införas i Scandinavian lounge).

Detta innebär vidare att man på inrikes kommer införa 2 klasser. Då kommer du som passagerare i SAS Go+ även ha fri catering ombord. En utmaning kommer att vara på de kortare flygningar till t ex. Kalmar eller Sundsvall. Kort flygtid, och kanske många passagerare i Go+ som då ska välja ett passande alternativ.

På flygningar fram till kl. 9:00 kommer SAS även fortsättningsvis att servera gratis frukost. Och då kommer det därmed bli en harmoniserad service ombord.

Dock oklart om matutbudet i loungen på T4 kommer att förändras med anledning utav denna förändring.

Det har varit mycket skriverier om dividerns vara eller icke vara. Jag blev uppriktigt förvånad när pursen berättade att en divider kostar bolaget rnt 500-600K kronor att köpa in. Och att det varit en hög kostnad att få denna divider flyttad i kabinen då kabinpersonalen inte får flytta denna. Utan det ska ske genom specialutbildad personal (oklart hur man ska definera specialutbildad att flytta en divider). Då jag t ex. flög charter hade vi en divider mellan premium class och blue comfort. Men i detta fall var det alltid x antal rader i premium och då var det aldrig aktuellt att flytta på den vid olika avgångar.

Flög igår hem från LHR till ARN och det blev min sista resa i C innan den nu försvinner då SAS går över till Go och Go+.

För båda vägarna var 2 rader upptagna i C och 3e raden var Eco extra.

För hemvägen hade jag en mycket trevlig purser som även varit involverad i detta projekt. Jag passade även på att ställa lite frågor (med risk att denna info redan har nämnts i denna långa tråd):

När du kommer flyga SAS Go kommer du inte märka någon skillnad mot dagens economy.

SAS Go+ kommer liknas Icelandairs Economy Comfort vilket innebär att du har fri tillgång till all mat och dryck som passagerare i economy kommer ha möjlighet att köpa. Vidare försvinner dividern. Den servis som idag används i business försvinner därmed. På längre flygningar inom Europa (vet inte vad det defineras i flygtid) kommer man även erbjuda varma wraps.
Då den varma måltiden i business försvinner kommer man dock att införa varm mat i business loungen (vet inte om detta kommer att införas i Scandinavian lounge).

Detta innebär vidare att man på inrikes kommer införa 2 klasser. Då kommer du som passagerare i SAS Go+ även ha fri catering ombord. En utmaning kommer att vara på de kortare flygningar till t ex. Kalmar eller Sundsvall. Kort flygtid, och kanske många passagerare i Go+ som då ska välja ett passande alternativ.

På flygningar fram till kl. 9:00 kommer SAS även fortsättningsvis att servera gratis frukost. Och då kommer det därmed bli en harmoniserad service ombord.

Dock oklart om matutbudet i loungen på T4 kommer att förändras med anledning utav denna förändring.

Det har varit mycket skriverier om dividerns vara eller icke vara. Jag blev uppriktigt förvånad när pursen berättade att en divider kostar bolaget rnt 500-600K kronor att köpa in. Och att det varit en hög kostnad att få denna divider flyttad i kabinen då kabinpersonalen inte får flytta denna. Utan det ska ske genom specialutbildad personal (oklart hur man ska definera specialutbildad att flytta en divider). Då jag t ex. flög charter hade vi en divider mellan premium class och blue comfort. Men i detta fall var det alltid x antal rader i premium och då var det aldrig aktuellt att flytta på den vid olika avgångar.

För egen del välkomnar jag förändringarna då jag flyger mycket inrikes och då ibland på biljetter som kommer hamna inom +. Helt plötsligt kommer jag få mat ombord och jag får välja själv vad jag vill ha istället för att bli tilldelad något som någon annan har bestämt "är fint". Var det inte loungeaccess på +biljetten också? Det blir ju i så fall trevligt när man konsoliderar alla SAS-flygningar till T5.

Jag kan dock tänka mig att många som reser intra-europa i C idag inte imponeras speciellt mycket av dessa förändringar och lär välja fortsätta flyga C med andra bolag i framtiden om inte prislappen på + justeras för att motsvara den minskade servicenivån. Att - fortsätter att fungera som nuvarande eco tycker jag är helt ok då det inte är något större fel på den.

Då måste denna specialutbildade personal vara något relativt unikt för SAS!

Har varit med om att få divider flyttad strax efter ombordstigning då något inte stämt av ordinarie kabinpersonal på flera flygbolag: ibland har det då sett ut att en person tagit vänster sida och en annan höger samtidigt. Förstår överhuvudtaget inte varför detta skulle kräva specialutbildning, grejen med hela dividern är ju att man snabbt ska kunna anpassa sig till efterfrågan (förr kunde ju man ha mer än halva kabinen till C-klass på vägen ut från Skandinavien men bara någon enstaka rad hem – då behövde man ju snabbt återställa stolarna som på den tiden behövde vikas tillbaka för att motsvara ekonomiklass samt dra tillbaka dividern till lämplig position).

Men det är ju klart att velcro-lappar gör det ännu snabbare och kostar en divider 5-600' kr, då behövde man inte ens diskutera beslutet! :(

Dividerna kan flyttas av vem som helst i kabinpersonalen.
Tro mig, har flyttat den på Md80, A321, 737 ett antal gånger....

Jag är inte säker på om frågan har varit uppe förut i tråden - men är det någon som vet när införandet blir mer exakt? Att det ska ske i "juni" känns lite oprecist. Stegvis eller alla linjer på en gång? Jag ska boka en resa i slutet av juni där det finns tre klasser på flighten, men det skulle vara väldigt snopet att betala för C och ändå hamna i Y+ med rollator-catering.

Jag är inte säker på om frågan har varit uppe förut i tråden - men är det någon som vet när införandet blir mer exakt? Att det ska ske i "juni" känns lite oprecist. Stegvis eller alla linjer på en gång? Jag ska boka en resa i slutet av juni där det finns tre klasser på flighten, men det skulle vara väldigt snopet att betala för C och ändå hamna i Y+ med rollator-catering.

Jag har tolkat det som från Junis första dag, och att det sker samtidigt på alla SAS linjer inom Europa (+ Israel). Hittar dock ingen exakt citering just nu.

Det jag inte riktigt begriper är varför det ska behöva ta så lång tid att ändra i systemet... Det är ju lite irriterande att de tre nuvarande klasserna kommer upp när jag bokar, trots att de inte existerar när resan tar sin början.

Dividerna kan flyttas av vem som helst i kabinpersonalen.
Tro mig, har flyttat den på Md80, A321, 737 ett antal gånger....

Jag vet inte på vilket bolag du jobbat men som jag förstått är det vissa fackförbundsavtal som sagt nej att Cabin crew skulle göra det. Min kommentar baseras på egen erfarenhet från HEL airport och de kommentar som vissa flygvärdinnor sagt till mig att enligt deras avtal får de inte göra detta arbete.

Toppen