Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Så nu när inte ekonomi finns så får "de" inte åka med SAS alls :), men allt är relativt, som chef skulle jag inte tolka extra som ekonomi, vår policy är tydligen så att lägsta ekonomi gäller för flygningar under 5h, över det är billigast möjliga premium klass ok, nu flyger jag för tillfället aldrig så länge, men om det händer kommer jag nog testa gränserna...

Även min arbetsgivare genomskådar Ekonomi Extra - det är den LÄGSTA klassen som räknas oavsett flygets längd. Däremot verkar Y+ vara ok om det är fullbokat i Y, dock (om man ska tro lite uppretade kollegor) är det aldrig ok med business - då är det annan flygväg som räknas :(. Reser inte själv i tjänsten (längre) så jag vet inte hur hårda de är.

Flexibilitet biter inte som argument då exempelvis SAS har så få avgångar på många destinationer dit vi reser att en flexibel biljett i praktiken inte betyder speciellt mycket. Undantaget CPH, BRU, LHR och några andra destinationer. Men här tror jag SAS har bitit sig själva i svansen med att banta sina rutter lite väl mycket.

Resebyrån vi nyttjar har visst räknat på att vi sparar en hel del pengar på oflexibla biljetter och köpa nya vid behov. Dock är det väl tveksamt om resenärerna mår bättre av detta ;)

Några funderingar:

Undrar hur det skall fungera med code-shares. LH/LX C lär ju bokas in i SAS Plus medan deras ekonomi bokas in i SAS Minus. Men hur blir det i motsatt riktning. Om man bokar SAS Plus hamnar i man i LH/LX C eller Y-klass månne? Vi vet ju att en Y+ biljett på SAS ger en Y-plats på LH.

Om man erbjuder samma utbud till Plus och Minus-resenärer med skillnaden att de förstnämnda inte behöver betala för sig lär flygpersonalen ändå behöva registrera detta då annars kassan inte stämmer när den skall redovisas. Så det känns ju som om SAS kommer erbjuda något form av "meal" för de kunder som slipper betala annars skulle redovisningen bli för jobbig?

Har inte SAS Champagne till försäljning i Cloud Shop? Då skulle ju detta kunna innebära att man får det som SAS Plus-resenär :) Eller drömmer jag för mycket nu...

Vad gäller för inrikes? Är det nån skillnad från idag?
Vill minnas om att det snackades om att införa 2 klasser under 2012!

Som jag tolkar den ganska spretiga informationen. SAS komer ha kvar bokningsklasserna från idag? Dvs samma som inrikes/skandinavien..så en C klass kommer ge business hos LH, men "bara" Plus hos sas?!

Rörigt javisst ! Kommer det bli fler nöjda premiumresenärer ? Knappast !(tror jag)

Även min arbetsgivare genomskådar Ekonomi Extra - det är den LÄGSTA klassen som räknas oavsett flygets längd. Däremot verkar Y+ vara ok om det är fullbokat i Y, dock (om man ska tro lite uppretade kollegor) är det aldrig ok med business - då är det annan flygväg som räknas :(. Reser inte själv i tjänsten (längre) så jag vet inte hur hårda de är.

Flexibilitet biter inte som argument då exempelvis SAS har så få avgångar på många destinationer dit vi reser att en flexibel biljett i praktiken inte betyder speciellt mycket. Undantaget CPH, BRU, LHR och några andra destinationer. Men här tror jag SAS har bitit sig själva i svansen med att banta sina rutter lite väl mycket.

Resebyrån vi nyttjar har visst räknat på att vi sparar en hel del pengar på oflexibla biljetter och köpa nya vid behov. Dock är det väl tveksamt om resenärerna mår bättre av detta ;)

Det är så jag gör, bokar oflexibelt och köper nytt vid behov, tex den 24/8 bokade jag 28 resor med SAS på en gång, till riktigt priser, den sista resan i denna bokningsserie gjordes förra veckan, 4 av dessa bokades av, fick skatter tillbaka och nytt bokades. Nu sitter jag och skall boka från april till årets slut.

Tyvärr.....den är borta även där...
Några funderingar:

Undrar hur det skall fungera med code-shares. LH/LX C lär ju bokas in i SAS Plus medan deras ekonomi bokas in i SAS Minus. Men hur blir det i motsatt riktning. Om man bokar SAS Plus hamnar i man i LH/LX C eller Y-klass månne? Vi vet ju att en Y+ biljett på SAS ger en Y-plats på LH.

Om man erbjuder samma utbud till Plus och Minus-resenärer med skillnaden att de förstnämnda inte behöver betala för sig lär flygpersonalen ändå behöva registrera detta då annars kassan inte stämmer när den skall redovisas. Så det känns ju som om SAS kommer erbjuda något form av "meal" för de kunder som slipper betala annars skulle redovisningen bli för jobbig?

Har inte SAS Champagne till försäljning i Cloud Shop? Då skulle ju detta kunna innebära att man får det som SAS Plus-resenär :) Eller drömmer jag för mycket nu...

Jag håller med dig i grunden, men samtidigt spelar kostnaden in här.
Blir produkten väldigt prisvärd så finns det kanske en stor marknad?

Bra poäng men vad är maten, ombokningsbarheten, loungetillgången och de dubbla poängen värd för säg sträckan ARN -FRA?

1. Mat och dryck: ~200 SEK
2. Fri ombokingsbarhet/återbetalning: ~1000 SEK (?)
3. Loungetillgång: ~100 SEK
4. Dubbla poäng: 300-400 SEK (?)

Mellan economy extra och economy skiljer det idag 2000 SEK för exempelsträckan (med punkt 1-2 täckta samt 4 till häften täckt). Min mening är att skillnaden bas-plus inte bör var större än skillnaden economy-economy extra idag för att vara kompetitivt och vara en avgjort positiv förändring. Som många har sagt så är många arbetsgivare hårda på lägsta economy, själv kan jag ofta köra economy extra en sträcka där jag vet att det finns lite frågetecken till tiderna och där flexibel biljett kan motiveras.

Jag håller med dig i grunden, men samtidigt spelar kostnaden in här.
Blir produkten väldigt prisvärd så finns det kanske en stor marknad?

Jo enig, kan SAS pressa priserna kanske det kan ge resultat!!....men då hoppas jag inte de säljer C biljetter för 7000-8000 kr en väg när nya produkten är implementerad, jag är dock rädd prisstrukturen kommer bestå...

Men vad är som egentligen skiljer dagens SAS Business Class jämfört med SAS Plus?
Man får fortfarande lounge access, fast track, en extra väska, mat på planet, dubbla poäng...

Toppen