Senaste nytt

SAS introducerar SAS Plus Saver inrikes och inom Skandinavien

Funcadelic

Medlem
Försöken med SAS Plus Saver verkar vara så pass lyckade att man plockar in konceptet till inrikes och Skandinavien.

Blir längre och längre ifrån det simpla konceptet att bara erbjuda Go och Plus

SAS Plus till lägre pris på skandinaviska rutter | SAS

SAS fortsätter att utveckla och förbättra sitt erbjudande till de Skandinaviens, och erbjuder nu ett tillägg till de befintliga produkterna SAS Go och SAS Plus på utvalda inrikes och inomskandinaviska rutter.

För resande som gärna vill ha alla fördelarna med att resa i SAS Plus, till exempel tillgång till Lounge och Fast Track, är SAS Plus Saver ett alternativ till ett lägre pris, där gratis ombokning och avbeställning tagits bort från biljetten.

– Vi har haft stor framgång med SAS Plus Saver på våra interkontinentala och europeiska rutter. Därför är vi nu glada att även kunna introducera biljetterbjudandet på rutter inom Skandinavien. Med det nya erbjudandet får våra kunder ännu större möjlighet att välja den produkt som passar just deras behov, säger Stephanie Smitt Lindberg, chef för produkter och kundlojalitet på SAS.

Samtliga fördelar i SAS Plus ingår med undantag av möjligheten till gratis avbeställning och ombokning. Resande har därmed tillgång till SAS Lounges, Fast Track, extra bagage, möjlighet att själv välja sittplats samt mat och dryck ombord.

Det nya erbjudandet på inrikes och inomskandinaviska rutter lanseras till att börja med som ett test fram till den 31 mars 2017 på utvalda rutter: Stockholm – Malmö, Stockholm – Åre Östersund, Göteborg – Luleå, Oslo – Haugesund, Oslo – Billund, Köpenhamn – Oslo samt Köpenhamn – Bergen. SAS Plus Saver är redan tillgängligt på interkontinentala rutter och görs dessutom permanent på europeiska rutter.

SAS Plus Saver-passagerare tjänar in samma antal EuroBonus-poäng som kunder som reser med SAS Plus. Ombokning och återbetalning på SAS Plus Saver är möjligt mot en avgift på 600 SEK.

Mycket positivt i mina ögon. Ökad valfrihet är (nästan) alltid positivt!
Nackdelen är väl att det kommer att bli omöjligt att hitta billiga plus biljetter, med god framförhållning så kan man ju ibland hitta dom idag. Trevliga att använda t ex för en reserv milage run ;)

Jag tycker mig redan se att det har skett på dom linjer som har Plus Saver idag?

Yes, det här är inte "mer valfrihet" utan en höjning av priset i Plus. Plus saver (eller ska det heta plus minus?) landar på ungefär samma pris som Plus kostade igår.
Precis så kommer det bli. Detta är en riktig katastrof. Flexibilitet är det enda jag söker inom Norden och framförallt avbokningsbara biljetter. Jag utgår ifrån att detta nu kommer att bli dyrare.

Yes, det här är inte "mer valfrihet" utan en höjning av priset i Plus. Plus saver (eller ska det heta plus minus?) landar på ungefär samma pris som Plus kostade igår.
Det är en höjning av priset för de som är ute efter flexibiliteten. Inte för de som är ute efter de andra förmånerna i form av "mat", baggage, lounge osv.

Som EBD är ju plus saver inom Skandinavien ju helt meningslös. Ingen flexibilitet och i princip allt det andra får man ju redan via statusen.

Men för statuslös så finns det ju faktiskt förmåner kvar.

Jag hör er alla och förstår oron.

Har priserna gått upp på ordinarie biljetter på de andra sträckor där man infört saver? Annars kan man tänka sig att saver-biljetter innebär minskade kostnader för SAS vilket motiverar ett lägre pris utan att för den delen leda till högre priser på ordinarie plusbiljetter.

Ett klipp från när Plus minus infördes inom Europa.
Prishöjning på Plus: 30%
Prissänkning på Plus minus: 4%

Fel av mig.

INNAN idag gällde följande priser på Stockholm-Nice t/r i oktober för bokningsklass A och P:

ASERTY 1700SEK+skatt
PSERTY 2020SEK+skatt

FRÅN OCH MED IDAG finns följande priser i bokningsklass A och P

ASRSAVER 1640SEK+skatt
ASERTY 2200SEK+skatt
PSRSAVER 1940SEK+skatt
PSERTY 2500SEK+skatt

Således har SAS SÄNKT priset med 60-80SEK för en icke-flexibel biljett i A- eller P-klass medan de HÖJT priset med 480-500SEK för en flexibel biljett i motsvarande bokningsklass.

Så prishöjningen är "enbart" 240-250SEK per sträcka för flexibiliteten. (Har inte orkat kolla igenom de andra bokningsklasserna upp till J men antar att det är ungefär motsvarande).

Härligt hur de försöker få det att låta så positivt ;)

Plus Saver inom Europa? | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Mm, riktigt tråkigt. På de Europadestinationerna jag åker på har priset gått upp med 15-20%, enligt min uppfattning.

Toppen