Senaste nytt

SAS introducerar premium menyer på longhaul i Go

Förstår att du raljerar lite men bara för att det i det närmaste är kutym i branschen är det inte OK. En reklambild ska så långt som möjligt motsvara det som sedan levereras oavsett om vi pratar om en maträtt eller en ny bil.
Det rimliga är att SAS använder den bild som @Jonas F postade i denna tråd (nedan) och använder i sin marknadsföring av premiummenyn.

Jag är inte särskilt välbevandrad i marknadsföringslagen men det jag minns är att hänsyn tas till den s.k. genomsnittskonsumenten och vad denne s.a.s. uppfattar vid en flyktig kontakt med marknadsföringen. I nästa steg, dvs. ifråga om vilseledande, krävs att den "felaktiga informationen" medför att genomsnittskonsumenten sannolikt fattar ett beslut som denne annars inte skulle ha fattat. Med andra ord: har bilden som postas längst ned i detta inlägg påverkat eller sannolikt påverkat genomsnittskonsumentens förmåga att fatta ett välgrundat beslut?

Någon som hade köpt en premiummeny för 240 kronor baserat på bilden nedan?

Premiummat.jpg

Inte det? Någon som hade köpt en premiummeny baserat på denna bild då?

Real.jpeg

Jag kan också meddela att, som beskrivits, uppgraderade måltiden inte var något hinder för plusgrade på vägen hem. Uppgraderingen gick igenom till Plus men samtidigt känns det lite snopet att ha betalat för ”lyxigare” mat som är identisk med vad som serveras i Plus. Jag tvivlar på att pengarna man betalat för den räknas med i budet till Plus.

Jag kan ju bidra med en bild på laxen från plus som jämförelse:

84A85CEC-C9F7-4F3C-B6C6-3D6B6D89ECC9.jpeg

Jag kan också meddela att, som beskrivits, uppgraderade måltiden inte var något hinder för plusgrade på vägen hem. Uppgraderingen gick igenom till Plus men samtidigt känns det lite snopet att ha betalat för ”lyxigare” mat som är identisk med vad som serveras i Plus. Jag tvivlar på att pengarna man betalat för den räknas med i budet till Plus.

Jag kan ju bidra med en bild på laxen från plus som jämförelse:

Visa bifogad bild 83314

Det där är ju exakt likadan lax som jag fått i plus.. väldigt premium.. nat

Toppen