Agö
Medlem
Det rimliga är att SAS använder den bild som @Jonas F postade i denna tråd (nedan) och använder i sin marknadsföring av premiummenyn.Förstår att du raljerar lite men bara för att det i det närmaste är kutym i branschen är det inte OK. En reklambild ska så långt som möjligt motsvara det som sedan levereras oavsett om vi pratar om en maträtt eller en ny bil.
Jag är inte särskilt välbevandrad i marknadsföringslagen men det jag minns är att hänsyn tas till den s.k. genomsnittskonsumenten och vad denne s.a.s. uppfattar vid en flyktig kontakt med marknadsföringen. I nästa steg, dvs. ifråga om vilseledande, krävs att den "felaktiga informationen" medför att genomsnittskonsumenten sannolikt fattar ett beslut som denne annars inte skulle ha fattat. Med andra ord: har bilden som postas längst ned i detta inlägg påverkat eller sannolikt påverkat genomsnittskonsumentens förmåga att fatta ett välgrundat beslut?
Någon som hade köpt en premiummeny för 240 kronor baserat på bilden nedan?
Inte det? Någon som hade köpt en premiummeny baserat på denna bild då?