Senaste nytt

SAS Inrikes flyttar till terminal 5 på Arlanda

Jag begriper inte heller vad DY ska göra på T5. Jag skulle tycka det bästa vore om man hade T5 för *A, T2 för ST och T4 för allt annat, om man nu ska envisas med att ändra på saker...

En vacker morgon kommer jag att stå i säkerhetskontrollen på T5 och bli förbannad för att de inte släpper in mig då jag ska flyga KL/AF... Inte för att jag inte vet att de flyttat, utan för att allt går på autopilot när man kliver ur taxin, framförallt kl 5 på morgonen...

Det är inte ovanligt att jag har köpt 2 RedBull i pressbyrån innan jag ställt mig i kön till säkerhetskontrollen, för att öht hålla mig vaken tills jag kommer till gaten...

Jag begriper inte heller vad DY ska göra på T5. Jag skulle tycka det bästa vore om man hade T5 för *A, T2 för ST och T4 för allt annat, om man nu ska envisas med att ändra på saker...
Kan det vara så att Swedavia vill att DY flyttar till T5? Då kommer det att öka trafik genom onödig taxfree område och Swedavia får mer betalt för hyran. Kanske långsökt...

Inte alls omöjligt. Taxfree får gärna flytta från T5 också. Kan ju ändå aldrig handla där då man nästan aldrig har incheckat bagage med sig och i princip alltid ett byte någonstans.

Kan det vara så att Swedavia vill att DY flyttar till T5? Då kommer det att öka trafik genom onödig taxfree område och Swedavia får mer betalt för hyran. Kanske långsökt...

Det är på följande sätt: DY kommer att ha kvar sina inrikes avgångar i T4 och det är bara utrikes som flyttas från T2 till T5. Varför då? T2 klarar inte av deras sommar schema. T.ex. på en lördag morgon har DY 8 avgångar inom 45 min, och 8 ankomster på eftermiddag inom 30 min så T2 klarar inte av detta.

Crew rummet kommer också flyttas från ytan mellan T2 och T3 till T5 för gamla lokaler som SAS lämnar över för att SAS flyttar till nya lokaler på Air Side.

Information från en som jobbar på DY. :cool:

Last edited:
Det är på följande sätt: DY kommer att ha kvar sina inrikes avgångar i T4 och det är bara utrikes som flyttas från T2 till T5. Varför då? T2 klarar inte av deras sommar schema. T.ex. på en lördag morgon har DY 8 avgångar inom 45 min, och 8 ankomster på eftermiddag inom 30 min så T2 klarar inte av detta.

Crew rummet kommer också flyttas från ytan mellan T2 och T3 till T5 för gamla lokaler som SAS lämnar över för att SAS flyttar till nya lokaler på Air Side.

Information från en som jobbar på DY. :cool:

Borde du då inte ha skrivit vårt sommarschema isf deras sommarschema...? ;)

Är ju självfallet att SK ska konsolidera alla flighter till en terminal. Fler vinner än förlorar på det. Sen att T5 skulle vara en fin/premium terminal kan jag tyvärr inte hålla med om...

SAS T5 - Inrikes flytta till terminal 5

Exakt, det är bara bra för utbudet på T5 om så mycket som möjligt konsolideras dit. Bättre öppettider, fler restauranger och butiker etc.

Om T5 var en premiumterminal skulle inte SK få vara där.

Bokade precis en DY flight till grekland i sommar (10 jul). Det är T5 på den så jag antar att flytten är ganska nära förestående

Toppen