Senaste nytt

SAS inför gratis bagage för silver, guld och diamant medlemmar i Go Light

Tolkar jag det rätt att man som silver får checka in en väska men inte ta med sig handbagage? Och för guld/diamant både handbagage och två väskor?

Tolkar jag det rätt att man som silver får checka in en väska men inte ta med sig handbagage? Och för guld/diamant både handbagage och två väskor?
Ett litet tips är att stiga på tidigt, då silver har priority boarding i grupp 3 så bör det inte ske några kontroller efter handbagage, det är grupp 5 som är utpekad grupp att kontrollera.

Ett litet tips är att stiga på tidigt, då silver har priority boarding i grupp 3 så bör det inte ske några kontroller efter handbagage, det är grupp 5 som är utpekad grupp att kontrollera.
Sist jag åkte på light så noterade jag att det på boardingkort i appen stod i röd tydlig text ”no handbaggage” eller liknande på mina medpassagerare men alla var i boarding grupp 1 (Jag är EBD) och när jag skickat över boardingkort till apple wallet syntes inte denna text längre.

Jag tänkte mest på att det känns lite bakvänt att få checka in bagage men inte ha kabinväska.
För egen del är det viktigare att få ta med kabinväska men gissar att de flesta ej så frekventa resenärer tvärtom föredrar att checka in (ökar värdet på silver).
Nu har jag ju redan LTG men det är intressant att ha koll på eftersom jag kan ge bort silverkort som diamond.

Rapport från familjemedlem som skulle flyga från AGP nu på morgonen; Kaos vid SAS bagdrop. Ingen personal vet nånting. 100 pers i priokön som ville checka in väskor (3 SAS-avgångar samtidigt).

• Gilla
Reactions: hco
Rapport från familjemedlem som skulle flyga från AGP nu på morgonen; Kaos vid SAS bagdrop. Ingen personal vet nånting. 100 pers i priokön som ville checka in väskor (3 SAS-avgångar samtidigt).
Låter ju inte jättekaotiskt, räcker med att runt 10 pers från varje flight är minst silver för att det ska bli 100 pers i priokön, låter ju inte orimligt direkt.
Det som gör det kaotiskt är väl att det går 3 flighter samtidigt.

Sist jag åkte på light så noterade jag att det på boardingkort i appen stod i röd tydlig text ”no handbaggage” eller liknande på mina medpassagerare men alla var i boarding grupp 1 (Jag är EBD) och när jag skickat över boardingkort till apple wallet syntes inte denna text längre.

Jag tänkte mest på att det känns lite bakvänt att få checka in bagage men inte ha kabinväska.
För egen del är det viktigare att få ta med kabinväska men gissar att de flesta ej så frekventa resenärer tvärtom föredrar att checka in (ökar värdet på silver).
Nu har jag ju redan LTG men det är intressant att ha koll på eftersom jag kan ge bort silverkort som diamond.

Det är perfekt. Det är ju kabinväskorna som tar tid att lasta. Ju fler man slipper desto bättre.

Frågan är nu om befintliga Go Light-bokningar kommer uppdateras med 2 fria bagage för oss EBG? Vill ju helst slippa diskussioner med oinformerad inchecknings-personal på outstations...
Jag har fått följande svar från EBD-mailen:
Tack för ditt e-mail. Ja, denna förmån på Go Ligt biljetter gäller även för befintliga bokningar från och med idag den 23 april 2025.

Om du har mer frågor eller funderingar, du är alltid välkommen att kontakta mig via email.

Ha en fin dag!

Kaoset berodde på att alla väskor behövde manuellt läggas in i systemet och personalen hade ingen koll på att EBS och EBG inte behövde betala för bagage när dom flyger på Go Light-biljett. Att SAS har bara två incheckninigsdiskar öppet för tre samtida avgångar var en bidragande orsak. Att behöva köa i 1,5h med barn är inte ok.

Toppen