Senaste nytt

SAS inför gräns på tre alkoholhaltiga drycker per resa i SAS Plus

Kan inte se hur detta skulle fungera i en proppfull pluskabin utan blockerat mittsäte och inget som förhindrar folk från bakre delen av flyget att springa hejvilt i gången.
Fast kan Lufthansa hälla upp vin från storflaska till alla - även bakom skynket - så borde väl SAS kunna göra det också?

Klientelet detta gäller har då med sig 5-6 tomma PET-Flaskor som de tappar om till.

Detta är väl komplicerat med vätskeförbudet inom EU såvida inte klientelet köper på sig svindyra läskflaskor efter security...vilket man kanske inte ska utesluta, dumsnålheten är nog utbredd hos klientelet.
Angående sällanresenärer som krökar hårt på flygplatsen är förvånansvärt många av dem helt enkelt flygrädda enligt min erfarenhet. Ingen ursäkt till dåligt beteende senare, bara en intressant observation.

Servera ur helflaskor, exv vin är i regel bättre i helflaskor. Servera det vid bordet genom att hälla upp där på samma sätt som i business klass på långlinjerna. Gör likadant med GT, häll upp 5 cl gin eller annan dryck i glaset/muggen och servera groggvirket bredvid. Ölen är inte så mycket att göra något åt men det borde inte vara problemet om den serveras en och en. Visst, det blir lite mer jobb men vi pratar nu om flygtider på 3-6 timmar så det finns gott om tid. Det kan ju inte de som beställer 10 enheter som är problemet, det måste bara vara någon promille av passagerarna som gör det. Jag kan inte påminna mej ha sett det någon gång. Jag har sett betydligt fler överförfriskade personer i business kabinen än i ekonomi under mina resor.
Problemet med dettauär väl att man måste ta en runda med kabinfacket också om personalen ska behöva utföra momentet att öppna flaskorna. Det är väl av just den anledningen bland annat som man inte serverar ur storflaska vad jag hört. Bara att få crew att ta av plasten/folien på maten på longhaul i Business krävde ju förhandling mer facket.

Detta är väl komplicerat med vätskeförbudet inom EU såvida inte klientelet köper på sig svindyra läskflaskor efter security...vilket man kanske inte ska utesluta, dumsnålheten är nog utbredd hos klientelet.
Tomflaskor är helt okej att ta med genom säkerhetskontrollen, om de är helt tomma vill säga.

Kan inte se hur detta skulle fungera i en proppfull pluskabin utan blockerat mittsäte och inget som förhindrar folk från bakre delen av flyget att springa hejvilt i gången.

Håller absolut inte med dig om att det är fler överförfriskade personer i business, de som oftast ställer till problem sitter där bak och har tankat på rejält med dryck innan boarding (händer väldigt ofta på SAS till Manchester dagarna innan Liverpool, Man United eller något annat lag i trakten har en hemmamatch).
Kan till viss del hålla med om det kan bli svårt men gör då som @ekf skriver. Om nu SAS kan gå över till en hederlig business så blir det ju enklare som du skriver. Men dit verkar vi inte komma.

När jag skrev om överförfriskade personer tänkte jag mest på vad jag själv upplevt på mina resor och då är det långresorna jag nämnde.

Min senaste resa innan pandemin stoppade det var sista sträckan LHR till ARN med BA efter att kommit in från Antigua. Det var sista flighten till ARN som landar vid 23-tiden. Jag lovar dej att det var en fäststämning i business kabinen utan like och värdinnorna fullkomligt öste ut att som fanns dryckesväg. Det var absolut inte några otrevliga personer ombord men de flesta var minst sagt salongsberusade. Jag tror inte ekonomiklassen slog denna fest. Nu vet jag inte hur det är på SAS eftersom jag aldrig flyger med SAS till London. Det är i regel inte någon prisskillnad mellan SAS Plus och BA business. BA har en mycket bra service och matutbud på denna sträcka och med ledig mittstol. Lite märkligt att de flesta Europeiska flygbolag kan få lönsamhet på detta men inte SAS. SAS har verkligen en lågpris business med service därefter.

SAS har verkligen en lågpris business med service därefter.
SAS har ju ingen business i Europa, det är en uppsminkad ekonomiprodukt. Stora anledningen till att de stora drakarna kan få det att gå runt är alla connecting pax som kommer in i business/first och sen har connection i Europa. Sas har ju inte riktigt den volymen från sina longhaul.
Finns ju risk att det blir som med Finnair om det skulle bli business på sas, svindyrt att köpa separat men ingår om man flyger longhaul business.

Toppen