Senaste nytt

SAS inför gräns på tre alkoholhaltiga drycker per resa i SAS Plus

Tror samma, restauranger har ju 11 som start som standard. Men visst borde flyg ha specialdeal där? Vilket luftrum man är i borde spela 0 roll eftersom man aldrig hört om olika regler under samma flight beroende på vilken rutt man tar.
Lite utanför ämnet men som ett kuriosum:

För ett antal år sen hade Waxholmsbolaget serveringstillstånd under hela sitt trafikdygn. visserligen bara öl och vin på den tiden, men ändå alkohol. Det gick med andra ord utmärkt att ta sig en sherry på inturen från Husarö eller Möja vid halvsjutiden på morgonen!

Nu ligger restaurationen på andra entreprenörer, så det är möjligt att det är andra avtal och regler som gäller.....

Enligt CC jag pratade med var det främst pga de som beställde 10 vin, 10 gin, 10 whiskey, 10 baleys och alla åkte ned i handbagaget för att skapa en minibar till semestern.
Detta kunde ju enkelt lösas genom att man helt enkelt öppnar flaskan/burken med alkoholhaltig dryck vid servering. Då är det inte lika enkelt att stoppa den i väskan. Så gör man ju på en hel del andra bolag.

Men det är klart, det blir ju en aning mer jobb för cc. Och enkla lösningar har ju aldrig direkt varit sas signum.

Jag förstår inte diskussionen om att man skall ha fler drycker med högre status. Regeln med max tre kom till för att så många blev alltför berusade på de typiska turistlinjerna till medelhavet och Kanarieöarna. Skulle de med högre status klara av att konsumera måttligare än de utan status, skulle inte tro det. Det är nog snarare åt det andra hållet, med hög status kommer man ju in i guld loungen på de Skandinaviska flygplatserna där det serveras starkare drycker. Skall man sedan som högstatus få hinka i sig mer än lågstatus i Plus så blir det inte bra. Jag tror inte att omdömet sitter i statusen på bonuskortet.
Alla dricker inte sprit ombord, 3 öl blir man inte direkt berusad på. Personligen så dricker jag sällan alkohol i sas lounger då det som serveras där inte faller mig i smaken, någon GT har det väl dock blivit ibland. Hos Pontus brukar jag köpa en öl som konsumeras på 1-2h.
Men jag är helt med på att omdömet inte sitter i statusen. Många sällanresenärer sätter sig på olearys och dricker 4-5 öl innan flygningen med Jäger till, de personerna är troligtvis mer berusade vid ombordstigning än de som suttit i loungen.

En fråga relaterad till topic, när börjar SAS servera alkohol på dagen? Har inte hittat en röd tråd kring detta när jag flugit. Är det ocksp beroende på crew? Och vad är det som styr? Svenska alkohollagar? Hur är det då om man startar i annat land alternativt flyger utländskt luftrum?
Det går bra att få alkohol på tidiga flighter som går utrikes. Har flera ggr fått en öl på väg till Bryssel med morgonflighten. Inrikes är det väl 11 som gäller.

Jo det kan man
"Du har redan fått 3 vill du ha fler måste
Det finns även de som helt blivit nekade att få köpa mer efter den tredje, konsekvent inkonsekvent.

Alla dricker inte sprit ombord, 3 öl blir man inte direkt berusad på. Personligen så dricker jag sällan alkohol i sas lounger då det som serveras där inte faller mig i smaken, någon GT har det väl dock blivit ibland. Hos Pontus brukar jag köpa en öl som konsumeras på 1-2h.
Men jag är helt med på att omdömet inte sitter i statusen. Många sällanresenärer sätter sig på olearys och dricker 4-5 öl innan flygningen med Jäger till, de personerna är troligtvis mer berusade vid ombordstigning än de som suttit i loungen.
Det är ju skillnad på folk och folk, vissa blir odrägliga redan efter första ölen medans andra fortfarande är lugna och sansade efter 10 öl.

Enligt CC jag pratade med var det främst pga de som beställde 10 vin, 10 gin, 10 whiskey, 10 baleys och alla åkte ned i handbagaget för att skapa en minibar till semestern.
Servera ur helflaskor, exv vin är i regel bättre i helflaskor. Servera det vid bordet genom att hälla upp där på samma sätt som i business klass på långlinjerna. Gör likadant med GT, häll upp 5 cl gin eller annan dryck i glaset/muggen och servera groggvirket bredvid. Ölen är inte så mycket att göra något åt men det borde inte vara problemet om den serveras en och en. Visst, det blir lite mer jobb men vi pratar nu om flygtider på 3-6 timmar så det finns gott om tid. Det kan ju inte de som beställer 10 enheter som är problemet, det måste bara vara någon promille av passagerarna som gör det. Jag kan inte påminna mej ha sett det någon gång. Jag har sett betydligt fler överförfriskade personer i business kabinen än i ekonomi under mina resor.

Servera ur helflaskor, exv vin är i regel bättre i helflaskor. Servera det vid bordet genom att hälla upp där på samma sätt som i business klass på långlinjerna. Gör likadant med GT, häll upp 5 cl gin eller annan dryck i glaset/muggen och servera groggvirket bredvid. Ölen är inte så mycket att göra något åt men det borde inte vara problemet om den serveras en och en. Visst, det blir lite mer jobb men vi pratar nu om flygtider på 3-6 timmar så det finns gott om tid. Det kan ju inte de som beställer 10 enheter som är problemet, det måste bara vara någon promille av passagerarna som gör det. Jag kan inte påminna mej ha sett det någon gång. Jag har sett betydligt fler överförfriskade personer i business kabinen än i ekonomi under mina resor.
Kan inte se hur detta skulle fungera i en proppfull pluskabin utan blockerat mittsäte och inget som förhindrar folk från bakre delen av flyget att springa hejvilt i gången.

Håller absolut inte med dig om att det är fler överförfriskade personer i business, de som oftast ställer till problem sitter där bak och har tankat på rejält med dryck innan boarding (händer väldigt ofta på SAS till Manchester dagarna innan Liverpool, Man United eller något annat lag i trakten har en hemmamatch).

Toppen