Senaste nytt

SAS inför gräns på tre alkoholhaltiga drycker per resa i SAS Plus

Det fanns även någon skrivning tidigare om att det bara gäller för de i ditt sällskap då folk bjöd folk 10 rader längre bak. Sant att vissa som reste i plus/business bjöd sina vänner i go på gratis dricka. I samband med detta som detta preciserat till att gälla i go. Efter det la sas in en begränsning i plus på vissa flighter men denna regel har inte uppdateras i skrift efter det.
Den delen har jag full förståelse för dock. Det är ju bara en oskick och något som bör beivras.

Sen om en EBD som reser i Plus skulle komma på den befängda idén om att be om en 4rde alkoholhaltig dryck som de sedan vägrar servera personen som i övrigt är redig och inte tydligt påverkad. Ja, då kommer jag byta allians.

Det där diskuterades för några år sedan och då var det verkligen max 3 i plus men fritt i go som diamond. Klassisk sas.

Det står ju exakt vad som gäller, man listar ju inte alla tillfällen då något inte gäller. Det står att denna förmån gäller i go, står inget om att den gäller i plus. Då de specifikt preciserat var den gäller så gäller det ju inte på andra ställen.

Det fanns även någon skrivning tidigare om att det bara gäller för de i ditt sällskap då folk bjöd folk 10 rader längre bak. Sant att vissa som reste i plus/business bjöd sina vänner i go på gratis dricka. I samband med detta som detta preciserat till att gälla i go. Efter det la sas in en begränsning i plus på vissa flighter men denna regel har inte uppdateras i skrift efter det.
Som vanligt är det väl inkonsekvent hur det tillämpas, beroende på crew, dagsform, vindriktning och andra ovidkommande faktorer men kort efter att begränsningen infördes flög jag som EBD i Plus till LPA och frågade då vad det var som gällde, påtalade det befängda i att man inte skulle få fria drycker bara för att man reser i en _högre_ klass. Hon bad att få återkomma och gjorde så efter en stund med svaret att jag skulle få fler än tre om det skulle visa sig "behövas". Man kan ju undra vilket internt regelverk hon hade konsulterat.

Nu är det ju en muppregel oavsett, eftersom de alltid har rätt att vägra att servera alkohol till enskilda individer, oavsett kabinklass och status.

Jag förstår inte diskussionen om att man skall ha fler drycker med högre status. Regeln med max tre kom till för att så många blev alltför berusade på de typiska turistlinjerna till medelhavet och Kanarieöarna. Skulle de med högre status klara av att konsumera måttligare än de utan status, skulle inte tro det. Det är nog snarare åt det andra hållet, med hög status kommer man ju in i guld loungen på de Skandinaviska flygplatserna där det serveras starkare drycker. Skall man sedan som högstatus få hinka i sig mer än lågstatus i Plus så blir det inte bra. Jag tror inte att omdömet sitter i statusen på bonuskortet.

En fråga relaterad till topic, när börjar SAS servera alkohol på dagen? Har inte hittat en röd tråd kring detta när jag flugit. Är det ocksp beroende på crew? Och vad är det som styr? Svenska alkohollagar? Hur är det då om man startar i annat land alternativt flyger utländskt luftrum?

En fråga relaterad till topic, när börjar SAS servera alkohol på dagen? Har inte hittat en röd tråd kring detta när jag flugit. Är det ocksp beroende på crew? Och vad är det som styr? Svenska alkohollagar? Hur är det då om man startar i annat land alternativt flyger utländskt luftrum?
Jag kan tänka mig att de skiljer inrikes och utrikes, då det finns andra regler kring alkohol som skiljer.

Inte SAS:
Flög en morgonflight med KLM från AMS till GOT för en bunt år sedan, som avslut på en interkontinental tripp. Flyget avgick kring 08-tiden har jag för mig, och jag hade blivit uppgraderad till Business i gaten. Personalen såg närmast förnärmad ut när jag inte ville ha vad det nu var för alkohol de ville servera, troligtvis något bubbel. Sova gick inte heller, för jag hade fått bulkhead-plats med noll möjlighet att sträcka ut benen.

Jag förstår inte diskussionen om att man skall ha fler drycker med högre status. Regeln med max tre kom till för att så många blev alltför berusade på de typiska turistlinjerna till medelhavet och Kanarieöarna. Skulle de med högre status klara av att konsumera måttligare än de utan status, skulle inte tro det. Det är nog snarare åt det andra hållet, med hög status kommer man ju in i guld loungen på de Skandinaviska flygplatserna där det serveras starkare drycker. Skall man sedan som högstatus få hinka i sig mer än lågstatus i Plus så blir det inte bra. Jag tror inte att omdömet sitter i statusen på bonuskortet.
Det är bara indirekt en fråga om fler drycker med högre status då fri dryck för EBD inte nämns i begränsningsregeln.

Jag kan tänka mig att de skiljer inrikes och utrikes, då det finns andra regler kring alkohol som skiljer.
Tror samma, restauranger har ju 11 som start som standard. Men visst borde flyg ha specialdeal där? Vilket luftrum man är i borde spela 0 roll eftersom man aldrig hört om olika regler under samma flight beroende på vilken rutt man tar.

Inrikes inte innan klockan 11, om flighten avgår tidigare men klockan passerar 11 under flygturen serverar de efter 11 (när jag frågat i alla fall)
Finns f.ö. flera trådar om detta.

Kan man betala för en fjärde dryck?

Jo det kan man
"Du har redan fått 3 vill du ha fler måste du betala"
har jag fått till svar mer än en gång

Är det också högst tre drycker i GO om man betalar?

Bra fråga, tror inte någon testat, men jag har aldrig sett att de skriver upp vad
folk köper i Go så hur håller de i så fall koll på saken...

Toppen