Senaste nytt

SAS inför gräns på tre alkoholhaltiga drycker per resa i SAS Plus

Så länge SAS anställer inkompetenta människor med total avsaknad av verklighetsuppfattning till sin marknads/produktavdelning så kommer dumheter som dessa bara att fortsätta. Hela tanken med SAS filosofi är att göra resandet enklare för resenären, och inte blir det enklare när man inför kundfientliga regler som dessa. Ser inte riktigt vad man vill vinna på att sätta maxantalet drycker ombord till 3, när man kan dricka 30 Gin&Tonics i loungen utan att det lyfts ett ögonbryn.

Jag uppskattar att SAS tog sig tiden och pengarna att anordna eventet förra veckan, men om man ändå inte tänker lyssna på kunderna så känns det ju meningslöst att fråga om feedback till att börja med.

Detta skulle även kunna vara en regel just för att kunna hänvisa till något när någon dricker för mycket snarare än att neka en helt vanlig person en fjärde öl på en lång flygning. Personligen förändrar detta ingenting överhuvudtaget och jag tror väldigt få av oss kommer märka någon skillnad överhuvudtaget.

Detta skulle även kunna vara en regel just för att kunna hänvisa till något när någon dricker för mycket snarare än att neka en helt vanlig person en fjärde öl på en lång flygning. Personligen förändrar detta ingenting överhuvudtaget och jag tror väldigt få av oss kommer märka någon skillnad överhuvudtaget.
En sådan generell regel finns förstås redan, se artikel 11.1 i de allmänna villkoren. Det här är en klassisk "vi drar alla över en kam"-regel, även kallat kollektiv bestraffning. Om det nu är så som SAS säger vill säga...

https://www.sas.se/upload/CoC/CoC_Eng_February_2013.pdf

Det finns nog en risk att SAS använder oss på BC som något slags verklighetsexempel på hur kunderna beter sig, vilket egentligen ger en felaktig bild. Tror nog att vi mest kan fungera som bollplank för nya idéer och koncept, men vi är knappast representativa för hela befolkningen så det är nog därför ganska osmart att anpassa reglerna efter våra [dåliga] kundbeteenden. Å andra sidan ser jag inte hur någon skulle vilja dricka mer än 3 flaskor Bernard Massard på en flygning…

Vi får väl se hur det blir i luften. Min gissning är att denna tråd är en storm i ett vattenglas.
Det är väl självklart. Det kan ju inte sägas vara särskilt många av SAS resenärer som läser BC.se, än färre som skriver i denna tråd. Men frågan är värd att belysa, inte minst då konceptet "all inclusive" (som denna produkt en gång var) urvattnas allt mer.

Det handlar nog mer om en ohälsosam företagskultur där man ger Excelnissarna för stort inflytande.
Tror det ligger mycket i detta. Utan att ha hängt med i alla förändringar på senare tid så skulle man kunna argumentera för många förändringar som ett isolerat beslut (som ovan att folk blev för berusade i Plus förra sommaren). Däremot blir det pannkaka av hela servicekonceptet då man lyfter blicken lite.

Jag uppfattar SAS som pressat vilket resulterar i små förändringar/försämringar, än hit, än dit. Var för sig påverkar de kanske inte så mycket men helheten håller inte ihop och SAS framstår som ett företag helt utan plan eller struktur.

Toppen