Senaste nytt

SAS inför gräns på tre alkoholhaltiga drycker per resa i SAS Plus

En for problemstillingen ganske intetsigende statistik.

Det ses blandt andet at der er 142% flere tilfælde af rygning ombord mod "kun" 76% flere tilfælde af problematisk-beruselse ombord. Så vidt jeg husker serverer SAS ikke gratis tobak på SAS Plus...?

Rapporten fortæller intet om udviklingen i passagervolumen i perioden - det er således ikke muligt at sammenligne "incidents/1.000 pax" og derved heller ikke muligt at sige noget mere konkret om denne udvikling.

Det eneste som jeg med 100% belæg i den viste statistik kan sige er at hyppigheden for rygning er steget mere i 2014 end hyppigheden for beruselse er steget i 2014.

Hvis man alligevel skal finde 1 ting i statistiken som peger i retning af at gratis alkohol i SAS Plus måske har været en medvirkende årsag, er det fordelingen mellem "hændelser-indenrigs" og "hændelser-udenrigs".

Hændelser-inderigs er vokset med 6% mens hændelser-udenrigs er vokset med 156%. I lyset af, at der tidligere har været begrænset alkoholservering på norske indenrigsflyvninger, er der en mulig samvariation mellem fri alkohol i SAS Plus og flere berusede passagerer på de norske fly - oplysningerne i statistikken er dog så mangelfulde at det ikke er muligt at fastlå en klar kausalitet mellem de to.


Var det så ikke en idé at SAS fantastiske kabinepersonale benyttede de glimrende værktøjer som allerede i dag findes til at håndtere urolige og berusede passagerer?
Rökning ombord? 2015, på riktigt? frågar sig de flesta nog. Japp, åkte oslo-teneriffa med sas förra vintern. Blev helt paff då det meddelades i högtalarna att någon försökt röka på toaletterna. Var ytterst nära nödlandning. Hade inte varit populärt.
 
Nu kan jag säkert ha missat något i både tråden och menyn ombord, men såg inget om någon begränsning på dagens flight från Köpenhamn till Heathrow.

För övrigt, vilket lyft med T2!

Uppdatering: Det stod längst bak på menyn men var inget som behövde tillämpas.
 
Alternativt lägga ner Plus på korta distanser helt, och gå över till Go, Go Flex och Go Full Flex.

Det är ju ändå i princpi bara flexibiliteten i biljetten som är värd att betala för idag, men den är värd att betala för.

Då blir det åtminstone enkelt och tydligt.

Nja. Jag som inte har status tycker fast track är Plus gåva till resenären. Det är värt otroligt mycket för mig. Avskyr security-köerna och inchecknignsköerna. Driver mig till vansinne för det är bara så usel servicenivå.

Men enkelt och tydligt har också ett stort värde.
 
Nja. Jag som inte har status tycker fast track är Plus gåva till resenären. Det är värt otroligt mycket för mig. Avskyr security-köerna och inchecknignsköerna. Driver mig till vansinne för det är bara så usel servicenivå.

Men enkelt och tydligt har också ett stort värde.

Jag håller med! Både Fast track och tillgång för lounge är två saker som verkar ger ett mervärde om man är statuslös. Det är för mig värt att betala för.
Egentligen är Plus-konceptet smart, genom att Plus är Economy, vilket många har policy om att välja. Samtidigt så ger det fast track och lounge - vilket gör att jag alltid väljer Plus på short-haul i jobbet.

Problemet med Plus är inte konceptet som sådant, ,utan alla undantag gör det oöverblickbart.
 
Toppen