Senaste nytt

SAS inför gräns på tre alkoholhaltiga drycker per resa i SAS Plus

Många referar till att det är för att minska alkoholnivån ombord. Jag förstår inte. Berusningsgraden påverkas knappast av om jag betalar för vinet via biljettpriset eller kontant på plats?

Om resenärer är för onyktra, så skall de inte serveras. Jag håller helt med. Det har däremot inget att göra med hur det betalas för drycken.

Att 3 drycker kan ses som en rekommendation för att neka, kan också ge att fler tar ut full ransons, även på kortare flygningar. "Vilka 3 drycker skall jag välja denna gång ..?" kan bli ett resonemang.

Många referar till att det är för att minska alkoholnivån ombord. Jag förstår inte. Berusningsgraden påverkas knappast av om jag betalar för vinet via biljettpriset eller kontant på plats?

Har du tilgang på fri flyt av alkohol, er oddsen større for at du tar den siste gt'en.
Må du betale for alkohol, er oddsen lavere for at du tar den siste gt'en.

Enkel forskning sier at mennesker med et valg ofte velger det som er gratis, ikke det som koster penger.

Har du tilgang på fri flyt av alkohol, er oddsen større for at du tar den siste gt'en.
Må du betale for alkohol, er oddsen lavere for at du tar den siste gt'en.

Enkel forskning sier at mennesker med et valg ofte velger det som er gratis, ikke det som koster penger.

Det finns det inget som är gratis!

Nu gäller väl denna tråd att man skall få max 3 stycken fria drinkar i SAS PLUS men ej i GO.
Men efter att du har konsumerat de fria drinkarna kan man betala för att få mera drinkar.

Om man man läser DN,s artikel idag kan man tro att begränsningen gäller hela planet samt vad du får max dricka :
SAS infr alkoholstopp fr berusade passagerare - DN.SE

Finns det någon forskning på hur många som "tar för mycket drinkar" i PLUS jämfört med GO?
Var kan man läsa mer om forskning om det som är gratis/kostar?

Lite OT.
Jag har arbetat på många företagsevent där man har delat ut 3 stycken drink biljetter
till varje deltagare där kanske ca 35% har sin bil med.
De deltagare som vill ha fler drinkar får ta del av de som inte utnyttjar dem!

Det går nog att göra samma på en SAS flygning!

Last edited:
Toppen