Senaste nytt

SAS inför gräns på tre alkoholhaltiga drycker per resa i SAS Plus

Relax, inte en chans att FA kommer att ha koll på hur många drycker alla beställt. Misstaget SAS gjorde var att trycka upp en RIKTLINJE som en "regel" på menykortet. Grymt orutinerat, men man förstår anledningen - stupfulla människor på väg till solen med attityden "en liten grogg till gumman".. Där är denna riktlinje rätt klockren. I andra fall, inte så mycket....

...sen så när härrn/frun hansson/larsen har fått nog (aka full), så tittar hen snett på stolgrannen och ylar "heeeeeen fick meeeer! varför får inte jaaaa' mera dricka! orättvist! buhu!".

Rena förskolan det här!

Jag jobber med att skriva rutiner, regler, styra upp organisationer som går omkull. SAS får gärna ta kontakt, så ska jag förklara hur man gör en arbetsinstruks OCH förmedlar den vidare. Jag är garanterat billigare än de har nu. ;)

Bra start på "Nöjesresandet måste bli tråkigare" ;)

Att man vill skriva in något som gör det enklare för personal att neka servering känns helt ok - men skriv då det och inte "max tre drinkar" och kan man för guds skull inte korrekturläsa materialet innan för att säkerställa att det inte kan missuppfattas. Bad min fru kolla på förra menytexten om vad som gäller för olika linjer och vi blev inte kloka på vad man fick och inte fick serverat beroende på sträcka...

SÅ svårt är det inte att skriva tydligt (och dessutom stava rätt).

Jag ser framför mig hur den flitigt arbetande (och nyktra) arbetsresenären mer eller mindre frivilligt får agera bulvan, med eller utan ersättning, åt den festglada men anonyma fritidsresenären "Tr3o":confused:

Säkert fler som gjort. Däremot är jag tämligen övertygad, precis som när Jacob fick besked om vattnet, att detta kommer ställa till problem.
Sätter mitt huvud på att det inte dröjer länge innan det kommer en första rapport på BC.se om en person (nykter) som nekas en fjärde dricka....för att kabinpersonalen tolkat texten ordagrant....o inte informerats korrekt om förändringen.

Sen tror jag inte sekund på att detta är den egentliga anledningen. Jag kan fortsatt köpa 12öl.... Förväntas jag bli mer upprörd...eller mer full...om jag inte betalat ölen på plats?
Du kan inte köpa tolv öl någonstans om du är berusad, inte heller blir du ombordsläppt om du är berusad.

Höll på att sätta frukostlådan i halsen när jag läste det här på menykortet på väg till Helsinki i morse. Trams, det är bara trams, som Carl Lidbom sa. Man förstår motivet, men det är väl helt vanlig serveringskunskap att man inte serverar överförfriskade gäster. Överväger Finnair hem.

inte heller blir du ombordsläppt om du är berusad.
Så är reglerna kanske, men jag har då sett packade människor gå ombord otaliga gånger. Ibland så karatefulla att det känns som Youtube-material. Med tanke på hur många som sitter och krökar på Arlanda, tror du det är vanligt att de blir nekade? Jag tror inte det. Jag har aldrig sett någon bli nekad att gå ombord. Jag har läst om det i tidningen, vilket därmed tyder på att det ovanligt, annars hade det inte varit en nyhet.

Toppen