Senaste nytt

SAS inför avgift för betalning med kreditkort

India Alpha

Medlem
Som privat resenär uppskattar jag det inte, men som företagare säger jag självklart.
Jag tycker däremot att just denna fråga visar på brist på kompetens på SAS. Både i kommunikationshänseende samt affärsutvecklingsmöjlighet
Utvecklingsmöjligheten när det gäller att införa avgifter är många. Här kommer de tre mest spontana. Att de inte tar vara på dessa, det är det problematiska.
1. Förklara varför man inför dessa avgifter innan en sådan storm som denna blåser ut...
1a. Belys de kostnadsfria alternativen
2. Ta fram ett sasbankkonto med tillhörande kort med en bank, alt låt de sasbrandade korten vara avgiftsfria eller i alla fall prisdifferentierade.
3. Kanske borde förhandlaren på SAS bytas ut. Det går ju att hitta alternativa och kundorienderade ( läs lönsamma) lösningar för företag i denna storlek.
 
SAS är inte ensamma om dessa tankar.

Lufthansa, Swiss International Airlines, Austrian Airlines och SN Brussel Airlines har redan infört betalningsavgift för pax som önskar betala flygresan med kreditkort. Dock inte vid avresa från Sverige/Skandinavien-ännu. Ska man däremot flyga med ovan nämda flygbolag, samtliga ingår i Lufthansa Group med avresa från Tyskland, Schweiz, Belgien, Nederländerna/Holland, Finland, Irland, Spanien och Storbritannien..så är det kreditkortavgift.
Finland tillhör Norden och ligger nära Skandinavien. Det är nog bara en tidsfråga innan hela Lufthansa Group(LH,LX,OS,SN) kommer ta ut kreditkortsavgifter även vid avresa från Skandinavien.
Även Air France/KLM kommer innan 2012 är slut ha infört kreditkortavgifter.

Jag gjorde precis några provbokningar med Lufthansa Group(LH, LX, OS, SN) med avresa från Tyskland.
Vid avresa från Tyskland och betalning med kreditkort från VISA/Mastercard/Diners Club/American Express så är avgiften 8 Euro. Det är gratis att boka med betalkort från Visa och Maestro.
Mot en avgift på 8 Euro går det även att betala med PayPal konto,

OM inte Lufthansa Group med sin sammanlagda ENORMA omsättning kan "förhandla" har jag svårt att se hur "lilla SAS" ska lyckas. Tyskarna som dessutom är välkända som duktiga och smarta förhandlare i vår globaliserade värld.
 

A380*G

Medlem
OM inte Lufthansa Group med sin sammanlagda ENORMA omsättning kan "förhandla" har jag svårt att se hur "lilla SAS" ska lyckas. Tyskarna som dessutom är välkända som duktiga och smarta förhandlare i vår globaliserade värld.

8 EUR respektive gratis med Visa/Maestro är en bra förhandling i jämförelse med SAS!

2,2 % motsvarar 550 SEK extra för biljettpris 25.000 SEK!
 
Även hos Lufthansa Group verkar kreditkortavgiften variera beroende på biljettpriset..
För ex en C-klass biljett FRA-NYC-FRA för 3000 Euro blir kreditkortavgiften 18 Euro medans en ekonomiklass biljett FRA-ARN-FRA för ca 200 Euro så är kreditkortavgiften 8 Euro.

Som jag tolkat SAS utspel kommer det vara gratis att använda betalkort(debitcard) från ex VISA/Maestro.
 
Last edited:

A380*G

Medlem
Även hos Lufthansa Group verkar kreditkortavgiften variera beroende på biljettpriset..
För ex en C-klass biljett FRA-NYC-FRA för 3000 Euro blir kreditkortavgiften 18 Euro medans en ekonomiklass biljett FRA-ARN-FRA för ca 200 Euro så är kreditkortavgiften 8 Euro.

Som jag tolkat SAS utspel kommer det vara gratis att använda betalkort(debitcard) från ex VISA/Maestro.

Hur ska du ha det? Är det 8 EUR eller är det variabel avgift? :confused::rolleyes:;)

I vilket fall som helst verkar ju LH Group ha lägre avgifter än SAS oavsett.
 

Patrik

Medlem
8 EUR respektive gratis med Visa/Maestro är en bra förhandling i jämförelse med SAS!

2,2 % motsvarar 550 SEK extra för biljettpris 25.000 SEK!

Att ta betalt för kreditkortsavgiften är en styggelse, det ska vara inkluderat i priset som anges.

Absolut, det kostar dem 550 SEK, men å andra sidan hur många billjetter för 25kkr skulle de sälja om de krävde banköverföring eller kontantbetalning... Allt är en avvägning för handlaren. De flesta handlare inser att de måste acceptera kreditkort för att få sälja sina varor...
 

Holloman

Medlem
Om jag bokar en resa till nästa sommar så drar de väl pengarna nu i vilket fall som helst. Får jag då ränta på dem av SAS nu när de skall ta procent på min betalning.
 

A380*G

Medlem
Att ta betalt för kreditkortsavgiften är en styggelse, det ska vara inkluderat i priset som anges.

Absolut, det kostar dem 550 SEK, men å andra sidan hur många billjetter för 25kkr skulle de sälja om de krävde banköverföring eller kontantbetalning... Allt är en avvägning för handlaren. De flesta handlare inser att de måste acceptera kreditkort för att få sälja sina varor...

Hej Patrik, förstår inte riktigt din poäng. :)

Min poäng är i alla fall att det är dyrare att betala med kreditkort på SAS än på LH Group.
 
Toppen