Senaste nytt

SAS hyr in Boeing 767 för att klara Atlanttrafiken

Ja, jag vet inte vad jag skall säga här. Tyvärr är hela upplägget lite "Damned if you do, damned if you don't" för SAS.

Låt oss spekulera att det är ca 90% beläggning under sommaren. Skulle man ställa in och behöva boka passagerare till andra flygbolag skulle det bli dyrt om det gäller en kärra med ca 225 personer per dag, och vi säger att 150 måste till andra bolag (tänk också att andra har samma 90% under sommaren).

Sedan är det "bara" SAS Plus och SAS Business som "drabbas" på många sätt. Visst, det är inte samma lyxiga SAS IFE i Go, men man får en stol och lite käk.

Jag tror inte man kan vinna här, om man inte hyr in ett sprillans nytt BÄTTRE flygplan. Dessa finns det jo inte direkt så många av; kanske något A330 KingFisher plan som står i Zurich, men annars är det jo rätt svårt. Tyvärr tror jag detta är den bästa lösningen som finns just nu, och det är jo inte så att SAS har planerat för detta. Dock visar det hur svårt det är att bedriva LH med en så liten flotta. Man har inte alls utrymme för några "fel" undervägs.

Den är väl inte borta, utan bara försenad på grund av kontraktsdiskussioner. Senaste jag läste var att den väl fortfarande ska dyka upp under hösten någon gång. Tror inte de gett upp ännu.

Man måste rätta munnen efter matsäcken skall det finnas ett uttryck som säger. Och när det gäller SAS Intercontinental så är det, i mitt tycke, kanske deras huvudproblem.

SAS har en liten och gammal flygplansflotta. Samtidigt planerar de in så många flygningar under högsäsongen att de knappt kan beflyga dessa med sin normala flotta - än mindre om något plan drabbas av ett tillfälligt stillestånd eller knappt ens med normala förseningar.

SAS har i likhet med de flesta andra bolag en beläggning på närmare 90% (eller högre) under högsäsongen. Varje problem som uppstår drabbar således ganska många passagerare och ombokningsmöjligheterna är begränsade. Detta underlättas inte av att man måste flyga passagerarna till någon annan flygplats först för att de där skall kunna byta.

Jag vet att även bolag som BA och LH drabbas av inställda plan på grund av exempelvis oförutsett underhåll, men hos dessa bolag och många andra stora bolag kan deras betydligt större flottor själva absorbera ett väldigt stort antal passagerare utan av att vara beroende av platser på andra bolag.

SAS och flertalet mindre bolag (däribland t.ex. AY) drabbas dock ganska hårt vid ett oförutsett stopp.

Det är en risk som kommer med spelet. Däremot är det ledningens uppgift att riskminimera genom att ha bra kontinuitetsplaner på plats om det tråkiga nu skulle ske.

SAS är uppenbarligen själva medvetna om detta problem och hade i år planer på att ta in ett extra plan som skulle kunna användas i händelse av problem. SAS gör inte detta bara för att vara snälla utan har faktiskt lärt sig något av de tidigare årens elände då det uppstått problem i stort sett varje högsäsong. Finns ett flertal trådar här och på FlyerTalk om just detta.

Dock har ledningen uppenbart INTE lärt sig så mycket att man lyckats garantera att reservplanet skulle vara på plats i rätt tid utan nu verkar det komma sent i höst.

Alltså beflyger nu SAS ett schema som är större än vad deras matsäck är. Detta löser man akut med en inhyrd 767:a från Omni Air med en ekonomiklass som är delvis i linje med vad SAS erbjuder och en business class som inte verkar vara det. De som kommer ikläm i flertalet av dessa cancelleringar är de som BETALAT för att sitta i Ekonomi Extra / SAS Plus eftersom dessa passagerare allt som oftast bokas om till vanlig ekonomiklass på andra flygbolag. Detta inhyrda plan skulle enligt uppgift från SAS enbart ersätta SK901/SK902 vilket ger LITE slack för deras Airbus-maskiner.

Trots detta har SAS IC (främst från Köpenhamn) drabbats av stora förseningar på grund av just ofurutsett underhåll. Vissa dagar verkar de flesta IC-plan vara försenade med minst en timme, ibland 4-5 timmar. Detta för att det inte går att vända plan så snabbt som man önskar på hemmaplan och samtidigt ha kvar sitt säkerhetsarbete. Vid minst ett tillfälle har man satt in planet från Omni Air på annan USA-rutt (SK943/SK944 förra veckan) för att försöka komma tillbaka till schemat.

Detta, tycker jag, visar mest på ett SAS som i flera avseende inte längre är ett funktionellt flygbolag framför allt avseende interkontinentaltrafiken. Men inte heller EU-trafiken kan knappast räknas som ledande avseende punktlighet just nu. Man har helt enkelt gjort sig av med (för mycket) vital kompetens och med den försvinner ett av bolagets främsta kännetecken, pålitligheten.

Jag har haft SAS EBG 10 år i streck nu. Jag tycker om SAS även om jag förvisso är mer lojal med oneworld-alliansen. SAS behövs för Skandinavien. Ja, jag är beredd att betala lite extra för att flyga SAS - även om min arbetsgivare inte alltid är det.

Men just nu (dvs i högsäsongen) skulle jag inte välja att flyga med SAS interkontinentalt om det inte är så att jag "bara" skall till Newark eller
Chicago och inte ha någon tid jag måste passa i andra änden. För även 2 timmar sen ankomst till EWR eller ORD leder i många fall till missat anslutningsflyg och det är lika ont om platser på de amerikanska inrikesflygen som på alla andra flyg under högsäsong. Och min lojalitet till SAS är inte så stor att jag utsätter mig för vad som helst bara för att flyga SAS - det är MIN riskbedömning.

SAS egen reklam om sina nya flygplan är "Vi kan knappt vänta". Jag förstår dem - men om de inte gör något åt sin ledning kommer de bara lyckas göra om samma misstag som nu fast med nyare plan. Och då vete fåglarna hur länge jag är villig att lägga lite extra på att vara lojal med SAS.

Som Senator skrev: Man kan nog inte vinna detta - om man inte rättar munnen efter matsäcken...

Detta, tycker jag, visar mest på ett SAS som i flera avseende inte längre är ett funktionellt flygbolag framför allt avseende interkontinentaltrafiken. Men inte heller EU-trafiken kan knappast räknas som ledande avseende punktlighet just nu. Man har helt enkelt gjort sig av med (för mycket) vital kompetens och med den försvinner ett av bolagets främsta kännetecken, pålitligheten..

Dette er kjernen i saken. Er spent på hvordan dette løses, for i jakten på å spare penger har man åpenbart kuttet så mye av sekken at man hverken er mest punktlig eller har høyest regularitet lenger. Ting som SAS var first and foremost på tidligere.

omni air på CPH-WAS-CPH 13OCT-26OCT

Bare å glede seg:
11JUL13

SAS will operate SK925 and SK 926 with leased aircraft during 13OCT13-26OCT13

Omni Air International will operate SK925 CPH-WAS and SK926 WAS-CPH with a Boeing 767. Flight will operate with Omni Air International crew together with two SAS cabin attendants.

The cabin configuration differs from SAS and holds two classes only, business and economy.

Differences in service onboard OMNI Flights:

Purchase of duty free items onboard will not be possible.No buffet in GalleyChair in business class can lean 140 degrees (SAS flatbeds 170 degrees)*Movie on big screens. No IFE systemNo economy extra cabinPassenger originally booked in SAS Plus will be upgraded to Business class if available. Passenger facing downgrading will be compensated at airport.

Rebooking

Passengers holding reservations on SK wet leased operated flights, issued on SK/117 documents, may involuntary rebook to other SK operated flights and dates within ticket validity. Rebooking shall be made in the same booking class or in lowest available booking class in the same service class as originally booked.Tickets must be marked with: FE INVOL DUE WETLEASE

Refund*

Refund not permitted.

Om man kan åka andra tider så verkar man ju kunna boka om till andra flighter i samma service-klass om plats finns, d.v.s även om man har en Z-klassbiljett så skall man kunna boka om även om det bara finns plats kvar i bokningsklass C på den nya flighten.

Det är ju lite bra i allt det obra...

Mvh
/NotRyan

Beror detta månna på att SAS skall börja med kabinuppgraderingar eller är det bara helt vanliga D-checkar (om det nu är den som tar längst tid)? Med andra ord kan vi nog inte räkna med den extra 340:n förrän efter oktober...

Tolkar också texten från SAS Sales info att man får boka om så länge man flyger med SAS-utförda flygningar. Så man borde kunna boka om till annan destination. Däremot kanske man inte kan boka om så att man kommer till IAD via EWR de ursprungliga datumen.

En annan lustighet med dessa Omni-utförda flygningar (den nyttjades för övrigt igår som SK943/SK944 igen) är att SAS-Appen och SAS hemsidor helt plötsligt inte kan hitta status för detta flyg eftersom det inte utförs av SAS... Klåpare till kravställare/programmerare..!

Toppen