Senaste nytt

SAS har ställt in 700 flygningar de senaste 3 månaderna

Eller fråga Kjos varför Norwegian har baser utomlands. Sas följer ju bara trenden som är nu, antingen lägger man ner vissa linjer till Spanien eller så låter man crew med lägre lön flyga och har kvar linjerna.

Antar att de är livrädda att detta ska sprida sig mer inom sas, att personer med lägre lön går in och gör ett bättre jobb och gör bolaget mer lönsamt.

Skulle vara intressant att veta vad piloter/cabin crew tjänar på sas och de i irländska bolaget och jämföra med Norwegian, Easy Jet, Ryanair mfl. Där finns det nog mycket intressanta uppgifter att hämta.

Jag vet inte hur noga uppgifterna är men antagligen stämmer det hyfsat, tyvärr verkar det inte finnas uppgifter för SAIL, åtminstone inte än.
http://www.pilotjobsnetwork.com/operatorlist.php?reg=Europe

Jag vet inte hur noga uppgifterna är men antagligen stämmer det hyfsat, tyvärr verkar det inte finnas uppgifter för SAIL, åtminstone inte än.
http://www.pilotjobsnetwork.com/operatorlist.php?reg=Europe
Inser att jag kan på tok för lite om vad den faktiska lönen blir när man tittar på dessa siffror. Men det finns ju helt klart bolag som betalar mer och mindre än vad SAS gör. Sen är det ju inte bara lön som är avgörande, ledighet och andra förmåner spelar så klart också in.

Inser att jag kan på tok för lite om vad den faktiska lönen blir när man tittar på dessa siffror. Men det finns ju helt klart bolag som betalar mer och mindre än vad SAS gör. Sen är det ju inte bara lön som är avgörande, ledighet och andra förmåner spelar så klart också in.

Absolut, jag kanske borde skrivit en disclaimer om att lönen inte är allt men det är väl sådant diskussionstråden ska visa.

Men som ett exempel, Ryanair lånar ut piloter mellan baser ganska regelbundet, du kan alltså t.ex. ha bas i Dublin och bli utplacerad till Krakow några dagar. Det är i sig helt normalt, men traditionellt är detta då tjänsteresor och t.ex. SAS betalar då enligt det. Ryanairs personal får själva ordna sina resor och hotell, förvisso reser man gratis på egna nätverket (i uniform tror jag) men det går ju inte ryanairflyg mellan alla deras baser, så då kanske man får flyga via Frankrike eller Grekland. Alternativt betala själv.

Sen betalar Ryanair något tillägg när man är utanför sin egen bas, vad det ligger på minns jag inte men såvitt jag minns var det inte i närheten nog att täcka alla utgifter som tillkommer när man arbetar utanför hemorten.

Sen är det också värt att veta att den pågående strejken i Dublin hos Ryanair handlar inte om lön utan om villkoren i stort samt hur företaget behandlar sina piloter. Jag har hört mer än en pilot säga att Ryanair kunde varit en utmärkt arbetsgivare, men det är allting runtomkring som gör att man inte är det.

Sen är det också värt att veta att den pågående strejken i Dublin hos Ryanair handlar inte om lön utan om villkoren i stort samt hur företaget behandlar sina piloter. Jag har hört mer än en pilot säga att Ryanair kunde varit en utmärkt arbetsgivare, men det är allting runtomkring som gör att man inte är det.
Finns ju flera exempel på folk som trivs som fisken i vattnet hos RyanAir, alternativt man väljer att göra 2-3 "hundår" för att få sina timmar och sen går man till något av de större bolagen. Det är ju något man måste göra oavsett vad man jobbar med, börja på botten och jobba sig uppåt. Att direkt efter skolan gå in som "chef" på ett större bolag är inte direkt vanligt förekommande. Man får börja med lite andra uppgifter och jobba sig uppåt.

Det enda vi kan fastslå i detta nu är följande: (i) CAE Parc erbjuder inte marknadsmässiga (eller varför inte kalla det konkurrenskraftiga istället, man ska ju uppenbarligen locka över folk) arbetsvillkor, och (ii) detta har lett till att personalbristen är stor (så t.ex. står tre stycken färdiga A320Neo i en hangar i Hamburg och väntar på att CAE Parc ska erbjuda marknadsmässiga (och/eller konkurrenskraftiga) arbetsvillkor och därmed locka till sig personal som kan tjänstgöra ombord dessa plan

Aha, nu förstår jag hur du tänker och det är inte så jag har tänkt
Glömde ju svara på detta.

Det hade ju varit bra om du faktiskt skrev så som du tänker. Du hävdar med bestämdhet att det är pga personalbristen som gör att planen är olevererade och står i en hangar i Hamburg. Sen säger du att det är inte så du tänker, blir lite svårt att hänga med då.

Glömde ju svara på detta.

Det hade ju varit bra om du faktiskt skrev så som du tänker. Du hävdar med bestämdhet att det är pga personalbristen som gör att planen är olevererade och står i en hangar i Hamburg. Sen säger du att det är inte så du tänker, blir lite svårt att hänga med då.
Håller helt med, men det viktigaste är att vi har stopp på den fejk News som spreds om hangar Airbussarna.

Men en mini pudel hade sett rätt bra ut tycker jag, hade ökat trovärdighen inför framtiden.

SAS nota för sommarens flygkaos hemlig | SvD
Men vad notan för kaoset kommer att landa på är fortfarande oklart.

Enligt den norska nyhetssajten ABC var SAS vid månadsskiftet skyldiga sina passagerare 125 miljoner kronor för försenade och inställda flyg sedan juni. Ännu högre summor har angivits i andra medier, men alla siffrorna är obekräftade

125+ mkr är ju rätt mycket pengar... men jag antar att för ett bolag som SAS så ska dom ha marginaler för detta. Eller är det här något som resenärer kommer märka av i närmaste framtid på något sätt ?

Såg också detta i morgontidningen. Det är säkerligen mer avancerad matematik bakom men om man gör en enkel beräkning att samtliga 700 inställda avgångar beror på missnöjda piloter så kunde ju SAS använt de 125 miljonerna att betala sina missnöjda piloter från början och sluppit det här.

Känns som journalisten överskattar folks förmåga att kräva ersättning, men det är klart högre tal ger väl även fler klick på artikeln.

Toppen