Senaste nytt

SAS har ställt in 700 flygningar de senaste 3 månaderna

Var ett nästan 8 minuter långt inslag på aktuellt nu precis där Rickard Gustafsson fick bemöta en hel del kritik i direktsändning.

Tycker personligen han hade rätt bra svar på det mesta även om vad som levererats senaste veckorna varit uselt.
Helt enig, SAS personal skall vara stolt över Rickard Gustafson, han har vänt företaget. SAS var timmar från KK 2012, har gjort miljard vinster de senast åren.

Helt enig, SAS personal skall vara stolt över Rickard Gustafson, han har vänt företaget. SAS var timmar från KK 2012, har gjort miljard vinster de senast åren.
Det är ju inte riktigt så personalen ser det alla gånger. Finns ju alltid två sidor på myntet men jag tycker att han varit bra hos sas och verkligen fått dom konkurrenskraftiga. Det finns dock väldigt mycket de kan förbättra med små medel.

Var ett nästan 8 minuter långt inslag på aktuellt nu precis där Rickard Gustafsson fick bemöta en hel del kritik i direktsändning.

Tycker personligen han hade rätt bra svar på det mesta även om vad som levererats senaste veckorna varit uselt.
Jag håller med, Rickard skötte sig bra. Men det var ju något tröttsamma frågor av typen ”när ska du sluta slå din fru” jämte anekdotiska evidenser som inte tillförde något i sak. Jag kan ju förstå varför Rickard gjorde det där i direktsändning snarare än i någon tillklippt variant. Lite tråkigt att stats-tv som vanligt försöker skapa onödiga konflikter istället för att rapportera om och fråga om den verkliga problematiken. Alla SAS problem lär ju inte lösas av att stänga Irlands-basen. Vore ju intressant om de ställde samma frågor till t ex Ryan Air eller varför inte Air China eller något annat utländskt bolag som flyger till Sverige, och hetsa på dem att stänga sina utländska baser och bara anställa svensk personal.
Men detta om detta, nu har jag gnällt färdigt :)

Såg på Fligtradar att en A343:a nyligen gjort en T/R från Köpenhamn till Aten.

LN-RKP - Airbus A340-313 - SAS - Flightradar24

Kan det vara så att detta flyg ersatt ett annat inställt flyg för att flyga hem strandade resenärer från Grekland (eller kanske ha att göra med det andra kaoset som nyligen varit med inchckning i Grekland, vilket kanske ledde till att man ordnade regionala flyg från öarna till Aten och sedan flög dem hem därifrån), eller brukar SAS flyga kortare "utbildningsturer" för nya piloter med widebody inom Europa ibland?

Såg på Fligtradar att en A343:a nyligen gjort en T/R från Köpenhamn till Aten.

LN-RKP - Airbus A340-313 - SAS - Flightradar24

Kan det vara så att detta flyg ersatt ett annat inställt flyg för att flyga hem strandade resenärer från Grekland (eller kanske ha att göra med det andra kaoset som nyligen varit med inchckning i Grekland, vilket kanske ledde till att man ordnade regionala flyg från öarna till Aten och sedan flög dem hem därifrån), eller brukar SAS flyga kortare "utbildningsturer" för nya piloter med widebody inom Europa ibland?
SAS har väl onekligen piloter som inte är maxade i tjänstgöring på longhaul de kunde sätta in där och låta någon annan besättning ta något i Europa istället för ordinarie flight dit. Räddade kanske 2-4 inställda avgångar idag, vem vet.
Varför det blev just Aten kan man ju spekulera i men det är ju en av de längre sträckorna så det är väl rätt logiskt och planet tar ju i stort samma antal passagerare som en A321. Några ombord lär ju jublat över att åka i plus.

Jag håller med, Rickard skötte sig bra. Men det var ju något tröttsamma frågor av typen ”när ska du sluta slå din fru” jämte anekdotiska evidenser som inte tillförde något i sak. Jag kan ju förstå varför Rickard gjorde det där i direktsändning snarare än i någon tillklippt variant. Lite tråkigt att stats-tv som vanligt försöker skapa onödiga konflikter istället för att rapportera om och fråga om den verkliga problematiken. Alla SAS problem lär ju inte lösas av att stänga Irlands-basen. Vore ju intressant om de ställde samma frågor till t ex Ryan Air eller varför inte Air China eller något annat utländskt bolag som flyger till Sverige, och hetsa på dem att stänga sina utländska baser och bara anställa svensk personal.
Men detta om detta, nu har jag gnällt färdigt :)
Eller fråga Kjos varför Norwegian har baser utomlands. Sas följer ju bara trenden som är nu, antingen lägger man ner vissa linjer till Spanien eller så låter man crew med lägre lön flyga och har kvar linjerna.

Antar att de är livrädda att detta ska sprida sig mer inom sas, att personer med lägre lön går in och gör ett bättre jobb och gör bolaget mer lönsamt.

Skulle vara intressant att veta vad piloter/cabin crew tjänar på sas och de i irländska bolaget och jämföra med Norwegian, Easy Jet, Ryanair mfl. Där finns det nog mycket intressanta uppgifter att hämta.

Hear hear. Han gör ett riktigt, riktigt bra jobb i SAS. Sa det till honom personligen på ett diamond-event. Han blev lite förvånad över att höra det - får väl mest höra tråkigheter från viss del av personalen som drömmer sig tillbaka till Janne Carlzons dagar... (Gillar Janne Carlzon, inget ont mot honom. Syftar på glansdagarna).

Toppen