Senaste nytt

SAS har påbörjat migreringen till nya priser (SAS Go och SAS Plus)

Nu verkar det fungera igen (nåja nästan i alla fall)

Priserna har laddats och det ser intressant ut

Ex ARN-MAD

Fare Price Class AP
---------------------------------------------
OSERTM SK O Round-Trip 1168(SEK) E 02
TSERTM SK T Round-Trip 1278(SEK) E 02
LSERTM SK L Round-Trip 1378(SEK) E 02
KSERTM SK K Round-Trip 1402(SEK) E 02
USERTM SK U Round-Trip 1460(SEK) E 02
WSERTM SK W Round-Trip 1860(SEK) E 02
ASERTY SK A Round-Trip 2384(SEK) PE
QSERTM SK Q Round-Trip 2460(SEK) E 02
PSERTY SK P Round-Trip 2860(SEK) PE
BSERTY SK B Round-Trip 3460(SEK) PE
HSERTM SK H Round-Trip 3460(SEK) E 01
MSERTM SK M Round-Trip 4460(SEK) E 01
SSERTY SK S Round-Trip 4460(SEK) PE
ESERTM SK E Round-Trip 5460(SEK) E 01
YSERTY SK Y Round-Trip 5460(SEK) PE
JSERTY SK J Round-Trip 6460(SEK) PE
CSERTC SK C Round-Trip 7660(SEK) B

Således kan man se att SAS nu använder A och P för de billigaste SAS Plus-klasserna inom Europa och att de dyrare GO-biljetterna går hand-i-hand med PLUS-biljetterna samt att C kommer kallas Business på andra resebyråers siter.

7660SEK+skatt för den dyraste biljetten med SAS mellan Stockholm och Madrid är ju fortfarande mycket pengar men betydligt lägre än tidigare då jag tror den låg närmare 10000+skatt. 2384+skatt för den billigaste ser ju lovande ut.

Grundpriset 2384+skatt verkar råda till de flesta SAS-destinationer i Europa från Arlanda.

Alltså får man 200% EB-poäng, Fast Track (i Skandinavien?), Lounge (i SAS egna lounger?) och en plastinpackad wrap+dryck för ett par tusen extra. Ser nog inget förutom de extra poängen lockar mig som EBG - men för övriga tror jag det kan kännas värde för pengarna.

Allt fungerade ju dock inte riktigt som det skulle på hemsidan. (Förvånande va?).

SAS har tjatat om nya koncepten i minst en månad. Mycket reklam i tidingar, tv och på webben. Ändå kan de inte få hemsidan att visa rätt information eller ens rätt namn på klasserna i bokningsdialogen. Visar inte hur mycket poäng man tjänar eftersom P och A inte verkar vara upplagda och dessutom enligt gamla intjäningsmodellen.

Får väl hoppas att det blir bättre efter 9 juni - då det trots allt börjar gälla på riktigt

Och prissättningen verkar vara i stil med SJ:s - dvs att efterfrågan på varje typ av biljett avgör priset. Se nedan exemplen till Göteborg där Economy (vilket ger mindre fördelar och mindre poäng) är dyrare än Economy Flex.

Kanske ett inkörningsproblem. Sedan trodde jag att biljettyperna/klasserna även skulle kallas för Go/Plus i bokningen?

image.jpg image.jpg

Och prissättningen verkar vara i stil med SJ:s - dvs att efterfrågan på varje typ av biljett avgör priset. Se nedan exemplen till Göteborg där Economy (vilket ger mindre fördelar och mindre poäng) är dyrare än Economy Flex.

Kanske ett inkörningsproblem. Sedan trodde jag att biljettyperna/klasserna även skulle kallas för Go/Plus i bokningen?

Så är det ju på flygbiljetter, det är inget nytt. Snarare att SJ tagit efter flygindustrin..

Att exempelvis rabatterad business är billigare än dyraste ekonomi är standard..

Mvh
/NotRyan

NotRyan:

Visst är det så i de exempel du nämner. Har dock aldrig sett det på SAS inrikes och mellan den bergänsade Economy och något mer flexibla Economy Flex.

De sänkte också biljettpriserna på flera destinationer för ungdomar! -300kr för en T/R ARN-MIL jämfört med igår. ARN-TLV -500kr

Tycker att priserna på den nya kabinklassen är prisvärda oavsett produkt egentligen. ARN-AGP T/R i SAS PLUS kostar alltså 3.901kr T/R och borde generera 10.000mi inkl EBG bonus!

Ja, priserna för PLUS ser onekligen intressanta ut ur ett mileage run-perspektiv. Speciellt om man inkluderar EBG-bonus och eventuella dubbla poäng-kampanjer.

Ur ett kvalitetsperspektiv: not so much...För min del blir det iaf SWISS eller BA om jag ska ta en liten "lyx-weekend" eller liknande.

De sänkte också biljettpriserna på flera destinationer för ungdomar! -300kr för en T/R ARN-MIL jämfört med igår. ARN-TLV -500kr

Tycker att priserna på den nya kabinklassen är prisvärda oavsett produkt egentligen. ARN-AGP T/R i SAS PLUS kostar alltså 3.901kr T/R och borde generera 10.000mi inkl EBG bonus!

Prisvärda för medvetna resenärer men majoriteten bryr sig ju inte om poäng eller miles. Personligen skulle jag aldrig betala en krona extra för business/PLUS på något bolag inom Europa.

Prisvärda för medvetna resenärer men majoriteten bryr sig ju inte om poäng eller miles. Personligen skulle jag aldrig betala en krona extra för business/PLUS på något bolag inom Europa.

Klarar mig ofta bra med ekonomiklass även jag... På sträckor som till Tel Aviv tycker jag dock ändå att priset kan motiveras.
Jag tror att SAS vinner mer kunder än de förlorar på denna förändring, men om vinsten blir högre återstår ju att se. Det står ju iaf klart att väldigt få personer intresserade sig för den business-produkt som förut erbjöds.

Jag ska nog testa en sträcka, för att kunna utvärdera :)

+ Någon som sett vad som hänt med vanliga ekonomipriserna? Upp/Ner/Samma? Ungdomsbiljetterna har sjunkit ca 15% på de sträckor jag kollat.

Kollade på priser och klasser på direktlinjen ARN-TLV i sommar. Tidigare fanns det bara Economy och Economy Extra (likt andra "sommarlinjer" jag kollat på) men efter uppdateringen i går dök även Business upp. Linjen är ju ej long-haul och det kan ju knappast ha blivit ytterligare en kabinklass sedan gårdagen.

Är det SAS IT som leker med oss eller har jag missat något?

Toppen