Golfkillen
Medlem
Vilket önsketänkande... Ungefär som att köpa ett presentkort på Coop och sen begära kompensation för att smöret gått upp i pris mellan inköpsdagen och inlösendagen av presentkortet.Tror det mesta redan har tagits upp om nyheten men jag har en fundering (tänker högt) om konsumenträtt:
Möjligen går det att det att driva ett rättsfall där man kräver 18% kompensation i poäng för att ens investering har devalverats. T.ex. ett mer extremt fall där Sune köper 100 000 poäng för 25 000 kr. Värdet på varan/tjänsten man köpt är rimligtvis mätt i vad man kan göra med den. Dagen efter köpet bestämmer SAS att höja priserna med 50%. Hade man vetat det hade man inte gjort köpet. Det finns någon gräns där det blir någon form av konsumentbedrägeri och där man kan behöva ersätta konsumenten. I Sunes fall är det nog rimligast med pengarna tillbaks. Men om poängen kommit in på lite mer diffusa sätt blir det inte lika trivialt.