Senaste nytt

SAS har höjt poängpriset för Star Alliance awardbiljetter

Tror det mesta redan har tagits upp om nyheten men jag har en fundering (tänker högt) om konsumenträtt:

Möjligen går det att det att driva ett rättsfall där man kräver 18% kompensation i poäng för att ens investering har devalverats. T.ex. ett mer extremt fall där Sune köper 100 000 poäng för 25 000 kr. Värdet på varan/tjänsten man köpt är rimligtvis mätt i vad man kan göra med den. Dagen efter köpet bestämmer SAS att höja priserna med 50%. Hade man vetat det hade man inte gjort köpet. Det finns någon gräns där det blir någon form av konsumentbedrägeri och där man kan behöva ersätta konsumenten. I Sunes fall är det nog rimligast med pengarna tillbaks. Men om poängen kommit in på lite mer diffusa sätt blir det inte lika trivialt.
Vilket önsketänkande... Ungefär som att köpa ett presentkort på Coop och sen begära kompensation för att smöret gått upp i pris mellan inköpsdagen och inlösendagen av presentkortet.
 
Tror det mesta redan har tagits upp om nyheten men jag har en fundering (tänker högt) om konsumenträtt:

Möjligen går det att det att driva ett rättsfall där man kräver 18% kompensation i poäng för att ens investering har devalverats. T.ex. ett mer extremt fall där Sune köper 100 000 poäng för 25 000 kr. Värdet på varan/tjänsten man köpt är rimligtvis mätt i vad man kan göra med den. Dagen efter köpet bestämmer SAS att höja priserna med 50%. Hade man vetat det hade man inte gjort köpet. Det finns någon gräns där det blir någon form av konsumentbedrägeri och där man kan behöva ersätta konsumenten. I Sunes fall är det nog rimligast med pengarna tillbaks. Men om poängen kommit in på lite mer diffusa sätt blir det inte lika trivialt.
Jag kan inte så mycket om konsumenträtt men i så fall borde man kunna göra samma sak på H&M om man köper ett presentkort där och sedan höjer de priset på skjortan som man tänkte köpa?
 
Jag kan inte så mycket om konsumenträtt men i så fall borde man kunna göra samma sak på H&M om man köper ett presentkort där och sedan höjer de priset på skjortan som man tänkte köpa?

Tror inte man har ett case om det bara gäller en skjorta. Men om dom dubblar priset på alla kläder tror jag man skulle kunna ångra köpet av presentkortet rätt lätt. Regel nummer ett i konsumenträtt är att konsumenten alltid har mer rätt än vad man tror. Väldigt mycket avtal man ingår som konsument är ogiltiga.
 
Tror inte man har ett case om det bara gäller en skjorta. Men om dom dubblar priset på alla kläder tror jag man skulle kunna ångra köpet av presentkortet rätt lätt. Regel nummer ett i konsumenträtt är att konsumenten alltid har mer rätt än vad man tror. Väldigt mycket avtal man ingår som konsument är ogiltiga.
Och om klädbolaget (eller flygbolaget..) går i konkurs så är ditt presentkort inte värt ett vitten :)
 
Tror inte man har ett case om det bara gäller en skjorta. Men om dom dubblar priset på alla kläder tror jag man skulle kunna ångra köpet av presentkortet rätt lätt. Regel nummer ett i konsumenträtt är att konsumenten alltid har mer rätt än vad man tror. Väldigt mycket avtal man ingår som konsument är ogiltiga.
SAS har ju dock bara höjt priset på några typer av resor och inte alla.
 
Har dom inte höjt priset på en överväldigande majoritet av alla awardresor inom EB?
Inte i förhållande till ”normalanvändaren”. Även om vi på forumet är väldigt fokuserade på First-class-awards med andra Star Alliance-bolag, så är nog dessa otänkbara (eller helt enkelt okända) för vanligt folk. Jag skulle tro att den överväldigande merparten av awardresor är i Ekonomi, och mestadels hos SAS.
 
Har dom inte höjt priset på en överväldigande majoritet av alla awardresor inom EB?
Nej, alla rena SAS är samma pris, samma med Ekonomi på andra bolag, även muffins, öl ombord, kaffebryggare e t c är samma pris. Det är bara premiumklass hos andra leverantörer än SAS som höjts och det kan man ju förklara med att motparten (det utförande Starbolaget) höjt priset.

Dessutom går det väl minst 10 ekonomiawards på varje business/first som finns tillgänglig. Många avgångar släpps ju ingen C/F alls utan bara en klump Ekonomi.
 
Nej, alla rena SAS är samma pris, samma med Ekonomi på andra bolag, även muffins, öl ombord, kaffebryggare e t c är samma pris. Det är bara premiumklass hos andra leverantörer än SAS som höjts och det kan man ju förklara med att motparten (det utförande Starbolaget) höjt priset.

Dessutom går det väl minst 10 ekonomiawards på varje business/first som finns tillgänglig. Många avgångar släpps ju ingen C/F alls utan bara en klump Ekonomi.

Aha, jag trodde dom hade höjt econony med andra bolag också. Nä, då är det inte en majoritet.
 
Toppen