Senaste nytt

SAS har avbokat 2 av 6 ben i bokningen - now what?

Brandten

Medlem
Jag visste ju en bra stund innan att jag hade 2st Amex 2-4-1 vouchers som skulle brinna inne 31/3-2021, så när jag efter många försök äntligen kom fram till SAS bokningen efter stängningstid typ och agenten lyckades hitta lediga businessplatser till Manilla var glädjen stor! MiniBrandten blev lyrisk att hon skulle få sova på flyget och besöka loungen i Istanbul igen. :)

31/3-2021 - Originalbokningen såg ut så här
21/12 - ARN (1440) - FRA (1650) - SK637
21/12 - FRA (1805) - IST (2305) - TK1594
22/12 - IST (0200) - MNL (1815) - TK84
6/1 - MNL (2205) - IST (0615) - TK85
7/1 - IST (1525) - TLL (1745) - TK1423
7/1 - TLL (1935) - ARN (1925) - SK1749 Operated by Wx Cityjet

26/8-2021 - Första schedule change mailet
21/12 - ARN (1440) - FRA (1650) - SK637
21/12 - FRA (1805) - IST (2305) - TK1594
22/12 - IST (0215) - MNL (1830) - TK84
6/1 - MNL (2205) - IST (0615) - TK85
7/1 - IST (1525) - TLL (1745) - TK1423
7/1 - TLL (1935) - ARN (1925) - SK1749 Operated by Wx Cityjet

27/8-2021 - Andra schedule change mailet
21/12 - ARN (1440) - FRA (1650) - SK637
21/12 - FRA (1810) - IST (2310) - TK1594
22/12 - IST (0215) - MNL (1830) - TK84
6/1 - MNL (2205) - IST (0615) - TK85
7/1 - IST (1525) - TLL (1745) - TK1423
7/1 - TLL (1935) - ARN (1925) - SK1749 Operated by Wx Cityjet

15/9-2021 - Tredje schedule change mailet
21/12 - ARN (1440) - FRA (1650) - SK637
21/12 - FRA (1810) - IST (2310) - TK1594
22/12 - IST (0235) - MNL (1860) - TK84
6/1 - MNL (2205) - IST (0615) - TK85
7/1 - IST (1525) - TLL (1745) - TK1423
7/1 - TLL (1935) - ARN (1925) - SK1749 Operated by Wx Cityjet

Dvs bara några klassiska Turkish Airlines +/- minuter flytt, inga konstigheter.

30/10-2021 - Fjärde schedule change mailet
21/12 - ARN (1440) - FRA (1650) - SK637 CANCELLED
21/12 - FRA (1810) - IST (2310) - TK1594
22/12 - IST (0235) - MNL (1860) - TK84
6/1 - MNL (2205) - IST (0615) - TK85
7/1 - IST (1525) - TLL (1745) - TK1423
7/1 - TLL (1935) - ARN (1925) - SK1749 Operated by Wx Cityjet CANCELLED

Dear Traveler
Unfortunately we've had to change our flight schedule which has impacted your trip with us.

We have tried to find alternative flights close to your travel dates but have not been able to rebook you. We truly apologize for this.

Should you wish to postpone your trip, please call us for rebooking assistance. If you instead prefer to apply for a voucher, cancel your trip and get a refund of your ticket, you can request this online through "My Bookings".

Kindly inform anyone else traveling with you about the change.

Best Regards,
SAS
--------
Så nu är ju frågorna många,

1) Vad händer med mina expired vouchers?
2) Kan jag boka om till annan destination?
3) Ska jag sitta och vänta på att första och sista benet ordnar sig själv eller kommer SAS inte boka om mer?
 
Så nu är ju frågorna många,

1) Vad händer med mina expired vouchers?
2) Kan jag boka om till annan destination?
3) Ska jag sitta och vänta på att första och sista benet ordnar sig själv eller kommer SAS inte boka om mer?

1) Du får tillbaka vouchers med giltighetstid 30 dagar (om du avbokar)
2) Du kan göra en nybokning, med dina förlängda vouchers och poängen du fått tillbaka.
3) Nej, avboka och boka nytt. (mitt tips)
 

palmen

Moderator
Jag skulle säga att det där får sas fixa. Du har bokat en resa genom sas där sas ställer in två av sina egna flighter. Då får de boka om er på andra flighter med sas som fungerar, ska inte behöva finnas award platser för detta då sas kan lösa det själva när det är deras egna flighter.
 

FFlash

Medlem
Jag skulle säga att det där får sas fixa. Du har bokat en resa genom sas där sas ställer in två av sina egna flighter. Då får de boka om er på andra flighter med sas som fungerar, ska inte behöva finnas award platser för detta då sas kan lösa det själva när det är deras egna flighter.
Så är det. EU rättigheter skyddar dig med likadana resemedel dvs SAS skall fixa dig flyg
 

RickardG

Medlem
Jag skulle säga att det där får sas fixa. Du har bokat en resa genom sas där sas ställer in två av sina egna flighter. Då får de boka om er på andra flighter med sas som fungerar, ska inte behöva finnas award platser för detta då sas kan lösa det själva när det är deras egna flighter.

Så är det. EU rättigheter skyddar dig med likadana resemedel dvs SAS skall fixa dig flyg
Tyvärr är min erfarenhet med ett liknande och pågående ärende med SAS att de skiter i EU-reglerna och hittar på ett eget regelverk. I mitt fall vill de boka om mig till nästkommande dag, och hävdar att de endast bokar om till egna flighter och endast vissa bokningsklasser. De vägrar naturligtvis konsekvent att delge detta skriftligen, så det finns ingen möjlighet att driva det vidare :(
 

Jonas C

Medlem
Jag skulle säga att det där får sas fixa. Du har bokat en resa genom sas där sas ställer in två av sina egna flighter. Då får de boka om er på andra flighter med sas som fungerar, ska inte behöva finnas award platser för detta då sas kan lösa det själva när det är deras egna flighter.
Tyvärr lättare sagt än gjort. Möjligtvis om man vill göra ett domstolsärende av det. SAS bokar bara om till flyg där det finns awards. Inom Europa kan de frisälja i Plus och Go på alla flyg. På long haul bara i Go (eventuellt Plus, men har inte frågat), aldrig i business.
 

palmen

Moderator
Tyvärr lättare sagt än gjort. Möjligtvis om man vill göra ett domstolsärende av det. SAS bokar bara om till flyg där det finns awards. Inom Europa kan de frisälja i Plus och Go på alla flyg. På long haul bara i Go (eventuellt Plus, men har inte frågat), aldrig i business.
Nu vet jag inte vad frisälja betyder, men det är ju sas flighter på ARN-FRA och TLL-ARN de ställt in. Borde gå att boka om till andra sas flighter även om stoppen kanske blir lite längre.

Att SAS vägrar boka om egna flyg som de ställer in är bara uselt. Detta ska vara nte vara någon issue egentligen. När SAS ställde in CPH-SFO samt SFO-CPH för mig i Business på award så bokades jag om till annan dag trots att det inte fanns award på någon av de flighterna jag bokades om till. Har hänt mig 3 ggr på longhaul business nu senaste månaderna att jag bokats om till andra dagar trots att awards saknas på egna flighterna.
 

Jonas C

Medlem
Nu vet jag inte vad frisälja betyder
Frisälja = öppna upp bonusplatser på flyg där det inte finns bonusplatser tillgängliga.

Inom Europa så är det sällan några problem om SAS ställer in en flygning. Desto mer problematiskt blir det på long haul där de vägrar öppna upp awards i business på sina egna flyg.

Har du t.ex en bokning med SWISS till Miami där de har ställt in ett flyg och vägrar boka om så kommer SAS inte att gå med på att boka om dig i business på sina egna flyg, trots att det finns gott om osålda platser på avgången.
 

palmen

Moderator
Inom Europa så är det sällan några problem om SAS ställer in en flygning. Desto mer problematiskt blir det på long haul där de vägrar öppna upp awards i business på sina egna flyg.
Det där stämmer ju dock inte. Jag har råkat ut för det på 3 flighter som ställts in senaste månaderna där jag haft Award i Business på SAS. Alla dessa har kunnat bokas om till datum jag hellre vill ha, trots att det inte fanns award på någon av de flighterna jag bokades om till.
 
Toppen