Senaste nytt

SAS Go/Plus, meny

Jag tycker konceptet är dåligt och det blir ännu sämre av att de skriver i sin lilla folder att det är hög kvalitet på produkterna. Häromdagen åt jag en blåbärsmuffins och jag blev chockad av att läsa innehållsförteckningen. För det första hade denna lilla kaka TVÅ månaders hållbarhet... För det andra så innehöll den åtta E-nummer. Av dessa är bakpulver nödvändigt och helt ofarligt men de andra är onödiga/onyttiga. Detta signalerar dålig kvalitet. Vanliga muffins bakade med smör, ägg, mjöl, mjölk och bakpulver håller några dagar utan problem och på några dagar bör de kunna sälja dem! Bifogar en bild för alla att förfasas över!

Hehe, det var voldsomt til engasjement og gemytt.... Håper ikke du mener at en bedrift skal gi deg en hjemmelaget muffins til en hver flyvning? Har du tenkt over kostnaden av en slik drift? Vi kan like gjerne kjøre SAS konkurs med en gang da, for det er ikke bærekraftig. Selv kaker du får på medium dyre restauranter på landjorda er halvfabrikata med E-stoffer i seg, ja selv blandt de dyreste restaurantene jeg går til her i Norge har halv og helfabrikata med ferdiglagde retter som helt eller delvis varmes opp. Kan nesten ikke huske sist jeg fikk et måltid, selv til en pris på over 300kr per rett, som har vært "hjemmelaget fra bunnen av" med KUN rene ingredienser.

Av det jeg klarer å tolke på bildet ditt ser jeg følgende:
E422 - glyserol. Finnes naturlig og er helt ufarlig. Brukes som søtningsstoff og konserveringsmiddel.
E500 - bakepulver. Finnes naturlig og er ufarlig.
E541 - hevningspulver. Tungtløselig og tas derfor ikke opp av kroppen noe nevneverdig, men allikevel ikke det mest heldige stoffer. Enig i at denne er delvis overflødig.
E471 - fettsyrer. Helt naturlige, men delvis overflødige. Er ikke kunstig/kjemikalie-tilsetning og er derfor poengløst å hyle opp om.
E475 - same as above.
E150a - karamellfarge, samme som i coca cola, naturlig fargestoff.
E202 - Naturlig konserveringsmiddel som finnes i frukt og bær. Hindrer muggvekst.
E282 - Naturlig konserveringsmiddel som finnes i ost. Hindrer muggvekst.

Selv om noe har et E-katalog navn betyr jo ikke at det er usunt og kjemisk framstilt. Vitamin C heter på E-stoff-nummer E300... :)

Ja, det er klart at best før datoen spiller en rolle her, siden vi ser det er mange tilsetningsstoffer som skal øke holdbarhetsgraden. Hvorfor? Man trenger kanskje ikke være økonom for å forstå at man sparer penger på å ha et produkt som ikke går ut på dato fort. Hvis holdbarhetsdatoen er kort øker mengden man må kaste pga variabel etterspørsel. Alternativet er et mindre utvalg som raskere går tomt, eller et større utvalg som har mer tilsetningsstoffer. Dette gjelder jo for restauranter også, det er en grunn til at hel og halvfabrikata tar av på global basis. Vi vil ha valgfrihet og tilgjengelighet.

Visst kan man förfasas av all kemi man stoppar i sig. Men, se det positivt, tillsatserna är till för att få en längre hållbarhet och det borde rimligtvis innebära att vi håller och står ut lite längre..... ;)

Hehe, det var voldsomt til engasjement og gemytt.... Håper ikke du mener at en bedrift skal gi deg en hjemmelaget muffins til en hver flyvning? Har du tenkt over kostnaden av en slik drift? Vi kan like gjerne kjøre SAS konkurs med en gang da, for det er ikke bærekraftig. Selv kaker du får på medium dyre restauranter på landjorda er halvfabrikata med E-stoffer i seg, ja selv blandt de dyreste restaurantene jeg går til her i Norge har halv og helfabrikata med ferdiglagde retter som helt eller delvis varmes opp. Kan nesten ikke huske sist jeg fikk et måltid, selv til en pris på over 300kr per rett, som har vært "hjemmelaget fra bunnen av" med KUN rene ingredienser.

Av det jeg klarer å tolke på bildet ditt ser jeg følgende:
E422 - glyserol. Finnes naturlig og er helt ufarlig. Brukes som søtningsstoff og konserveringsmiddel.
E500 - bakepulver. Finnes naturlig og er ufarlig.
E541 - hevningspulver. Tungtløselig og tas derfor ikke opp av kroppen noe nevneverdig, men allikevel ikke det mest heldige stoffer. Enig i at denne er delvis overflødig.
E471 - fettsyrer. Helt naturlige, men delvis overflødige. Er ikke kunstig/kjemikalie-tilsetning og er derfor poengløst å hyle opp om.
E475 - same as above.
E150a - karamellfarge, samme som i coca cola, naturlig fargestoff.
E202 - Naturlig konserveringsmiddel som finnes i frukt og bær. Hindrer muggvekst.
E282 - Naturlig konserveringsmiddel som finnes i ost. Hindrer muggvekst.

Selv om noe har et E-katalog navn betyr jo ikke at det er usunt og kjemisk framstilt. Vitamin C heter på E-stoff-nummer E300... :)

Ja, det er klart at best før datoen spiller en rolle her, siden vi ser det er mange tilsetningsstoffer som skal øke holdbarhetsgraden. Hvorfor? Man trenger kanskje ikke være økonom for å forstå at man sparer penger på å ha et produkt som ikke går ut på dato fort. Hvis holdbarhetsdatoen er kort øker mengden man må kaste pga variabel etterspørsel. Alternativet er et mindre utvalg som raskere går tomt, eller et større utvalg som har mer tilsetningsstoffer. Dette gjelder jo for restauranter også, det er en grunn til at hel og halvfabrikata tar av på global basis. Vi vil ha valgfrihet og tilgjengelighet.

Det säger sig själv att om man har en massa skit i maten så att den håller sig i månader är det inte bra. Det har varit så i alla tider att man sagt att nytt sräp är ofarligt, efter 10 år har det visat sig vara farligt. Det säger sig själv att ett bröd eller bakverk som håller i någon månad innehåller en massa onyttigt. Bara jag själv är det dåligt efter mindre än en vecka. Köper jag ett äpple från NZ håller det månader, medan mitt obesprutade håller ganska kort tid. Dessutom kan jag som allergiker äta obesprutat äpple men inte de i affären.
Låt oss slippa sådana tillsatser i vår mat som bara gynnar dessa producenter. Det är inte valfrihet att det finns en massa skit i maten.

Det säger sig själv att om man har en massa skit i maten så att den håller sig i månader är det inte bra. Det har varit så i alla tider att man sagt att nytt sräp är ofarligt, efter 10 år har det visat sig vara farligt. Det säger sig själv att ett bröd eller bakverk som håller i någon månad innehåller en massa onyttigt. Bara jag själv är det dåligt efter mindre än en vecka. Köper jag ett äpple från NZ håller det månader, medan mitt obesprutade håller ganska kort tid. Dessutom kan jag som allergiker äta obesprutat äpple men inte de i affären.
Låt oss slippa sådana tillsatser i vår mat som bara gynnar dessa producenter. Det är inte valfrihet att det finns en massa skit i maten.

Hm, du fikk med deg at det er *naturlige* konserveringsmidler? Det er ikke sånn at når mat er holdbar er den full av gift, ellers er kanskje tørrfisk, lutfisk og klippfisk fra Norge bare magi? Spekeskinke? Det er jo ikke slik at de hadde hverken frysere eller kjøleskap i gamle dager. Jeg er helt enig i at det ikke er kjempekult å stappe kroppen full av unødige kjemikalier, men det er noe med å ikke bli overhysterisk. Som nevnt, C-vitaminer listes også som E-stoffer. At en ingrediens i et bakverk har E-stoff katalognummer betyr ikke at det er unaturlig eller kunstig.

Det være sagt, jeg synes heller ikke det er noen selvfølge at et unaturlig eller kunstig tilsteningsstoff er FARLIG heller. Noen av de sterkeste nervegiftene som finnes i verden dannes helt naturlig i planter.

Et avbalansert syn på det, en sunn skepsis uten å overdrive, tror jeg er bedre :) Men det er jo en fri verden, man spiser det man vil. Jeg synes bare det er dumt når forskning og naturvitenskap nedprioriteres for ikke-fakta og ufornuftig tankegang.

Last edited by a moderator:
Det være sagt, jeg synes heller ikke det er noen selvfølge at et unaturlig eller kunstig tilsteningsstoff er FARLIG heller. Noen av de sterkeste nervegiftene som finnes i verden dannes helt naturlig i planter.
Et avbalansert syn på det, en sunn skepsis uten å overdrive, tror jeg er bedre Men det er jo en fri verden, man spiser det man vil. Jeg synes bare det er dumt når forskning og naturvitenskap nedprioriteres for ikke-fakta og ufornuftig tankegang.
Det naturliga ämnet botulinumtoxin, som kan uppkomma vid hemmagjord konservering av livsmedel, är ett exempel. 1 gram räcker för att ta död på hela Sveriges befolkning. Naturligt, utan konserveringsmedel = automatisk bra?

Läs norrbaggs inlägg igen, kunde inte sagt det bättre själv. Jag som för övrigt äter hembakt bröd, gör egna marmelader och äter i stort sett mest mat lagad från grunden.

Visst är det bra att det är blåbär i muffinsen men SAS är uppenbarligen tondöva för hela debatten om vad vi stoppar i oss. I denna debatt handlar det mycket om onödiga tillsatser (E-nummer) såsom konserveringsmedel, konsistengivare, fuktighetsgivare etc (allt och mer finns i SAS muffins helt i onödan). Dessutom är väl andras tillkortakommanden knappast ett argument för att SAS inte skulle kunna leverera en bra produkt (självklart utan eget bageri...).

PS. Jag har ju heller aldrig sagt att E-nummer i sig är dåligt. Nämnde till exempel bakpulver som nödvändigt och bra men det är när man stoppar onödiga saker i maten som det blir dåligt. De flesta andra tillsatser behövs inte. Muffins håller fint några dagar och SAS har ändå bättre omsättning på kakorna (i synnerhet med det lilla sortiment som erbjuds. Det mesta går åt på en flight).Matfusket tar över på restaurangerna | Inrikes | SvD

Ombord just nu på SK. 4684 AGP-OSL.
Idag var det ost- eller skinksmörgåsar alternativt en kall anrättning med skinka och potatis + grönsaker.
Valde de kalla anrättningen. Fast jag föredrar nog kycklingsalladen som jag hade på nerresan.
Sitter och suger på en G&T nu... :)

Toppen