Senaste nytt

SAS Go Light utan handbagage

Men man får alltså ta med sig en underseat bag 50x30x15 cm
Upplagt för tjafs när folk chansar och tar med sig en väska som är lite större.

Det kommer ju knappast vara någon som går runt och patrullerar att det följs heller.

Bättre i så fall (fast de kanske de redan tänkt) att de som köpt handbagage hamnar i en tidigare boardingzon och sen kommer resten på.

Det kommer ju knappast vara någon som går runt och patrullerar att det följs heller.

Bättre i så fall (fast de kanske de redan tänkt) att de som köpt handbagage hamnar i en tidigare boardingzon och sen kommer resten på.

Det var det jag menade, pax släpps ombord utan att någon kollar storleken sen visar det sig att deras underseat bag inte alls ryms underseat.

Fungerar kanske om de blir en egen boardinggrupp för de som reser utan och är statuslösa.

Jag såg för någon vecka sedan att United hade detta. På billigaste ekonomibiljetten ingick bara "personal item" som då placeras under stolen framför. Star Alliance Guld var dock undantagna från denna regel.

https://www.united.com/ual/en/us/fly/travel/baggage/carry-on.html
De har haft detta ett tag på vad de kallar "basic economy" och där kommer de också ombord som "sista boarding group".
Undantag är de med status, de som flyger vidare interkontinentalt samt vissa kreditkortshavare.

Jag tror att SAS nu börjar med detta för att möta konkurrensen från bland annat Ryanair inrikes.
De säljer ju nu SAS GO Light biljetter inrikes vilket inte fanns tidigare.

Liknar också Wizz, fast där går ju personal runt i check-in och jagar för stora hand-väskor och "bötfäller" . Har svårt att se SAS lyckas med samma kontrollapparat.

Sedan tycker jag det är lustigt att folk jublar över ytterligare försämringar/fördyringar av biljett-typerna. Jämför med plus som inledningsvis var en bra biljett med fri av/ombokning. Som sedan delades upp i flera kategorier där förmånen flyttades till en riktigt dyr version av plus. Inte blev billigaste plus speciellt mycket billigare och bättre av det?

Så även om jag ibland flyger med bara personal item så ser jag ingen fördel med en 40kr billigare light-light biljett eftersom jag räknar med att övriga biljetter blir dyrare och sämre.

Liknar också Wizz, fast där går ju personal runt i check-in och jagar för stora hand-väskor och "bötfäller" . Har svårt att se SAS lyckas med samma kontrollapparat.

Sedan tycker jag det är lustigt att folk jublar över ytterligare försämringar/fördyringar av biljett-typerna. Jämför med plus som inledningsvis var en bra biljett med fri av/ombokning. Som sedan delades upp i flera kategorier där förmånen flyttades till en riktigt dyr version av plus. Inte blev billigaste plus speciellt mycket billigare och bättre av det?

Så även om jag ibland flyger med bara personal item så ser jag ingen fördel med en 40kr billigare light-light biljett eftersom jag räknar med att övriga biljetter blir dyrare och sämre.

Förstår inte riktigt svårigheten i att kontrollera (vilket även beskrevs av någon som oroade sig för att pax olovligen skulle smyga ombord för stora väskor).

Flög nyligen Vueling från både ALC och senare BCN, där kontrollerades helt enkelt misstänkta handbagage vid boarding. De som misstänktes inte uppfylla kraven testades i ställningen. Klarades testet fick väskan en liten gul märkning. Annars ”böter”.

Håller i övrigt med om alla punkter. Det här är inget annat än en prishöjning. Nya Go Light kommer ha samma pris som nuvarande och övriga blir dyrare. Om detta genomförs är egentligen det sista stora mervärdet för mig gällande SAS, i jämförelse med samtliga LCC, i princip borta. På Vueling var dessutom personal item och incheckat 10 kg inkluderat.

På Vueling var dessutom personal item och incheckat 10 kg inkluderat.
Detta ändras dock 23 november:

"Important notice
On 23 November 2021, we will be adapting our Basic Fare for passengers who want to travel light and get the lowest fare possible. The fare will only include an underseat bag, which means that you can choose to add another piece of hand luggage on board or checked bags, only if you need to."

https://www.vueling.com/en/vueling-services/prepare-your-trip/luggage/hand-luggage

...
Risken med att ha alla utan rätt till kabinväska sist är att det kan bli förseningar när gaten ska "bötfälla" eller gate-checka eller tom avvisa resenärer.
Målet är väl att tjäna mer pengar, så varje resenär med för stor väska ska ju helst fås att betala för väskan där och då, det lär ta en stund.

Jag undrar om inte en annan tanke med dessa avskalade, och därmed billigare, biljetterna är att hamna högre upp i prisjämförelsesajternas listor?

Fast så lågt pris som Ryanair lär SAS aldrig hamna, någon här på forumet flög visst mellan Göteborg och Stockholm t/r för 117:- vilket är 3:- mindre än vad flygskatten är på den resan.

Detta ändras dock 23 november:

"Important notice
On 23 November 2021, we will be adapting our Basic Fare for passengers who want to travel light and get the lowest fare possible. The fare will only include an underseat bag, which means that you can choose to add another piece of hand luggage on board or checked bags, only if you need to."

https://www.vueling.com/en/vueling-services/prepare-your-trip/luggage/hand-luggage

Där ser man. Poängen kvarstår dock - i paritet med LCC.

Toppen