Senaste nytt

SAS - Generell kompensationstråd

SAS Inrikes, 55 min flygtid.
75 minuters försening pga sent ankommande plan.
Vad har ni andra krävt/fått för kompensation?

Fast vänta nu...
Upp till vem är det att avgöra vem som "verkligen" är förtjänt av ersättning?

I just denna specifika typ av fall så har ju faktiskt EU avgjort detta genom EU261/2004 (och enligt dem så borde man alltså inte få någon kompensation i just detta fall).

I just denna specifika typ av fall så har ju faktiskt EU avgjort detta genom EU261/2004 (och enligt dem så borde man alltså inte få någon kompensation i just detta fall).

Fast det där stämmer ju inte riktigt. EU261/2004 slår fast att man har rätt till ersättning vid en försening på 120 min eller mer, men mig veterligen står det inget om att man under inga som helst omständigheter ska få kompensation för en försening på <120 min.
Det lämnar man åt flygbolaget att avgöra.
Och isf. är det upp till SAS att avgöra vem som verkligen är förtjänt av kompensation.
Detta styrkt av att 50 minuters försening kompenserades med 5000p.

Men som sagt... är det verkligen det? Om dom ger någon 500 poäng för t.ex uteblivet kaffe... är det då att anse som att verkligen vara värd kompensation?

Kanske bättre att släppa den diskussionen och återgå till trådens verkliga syfte:
- Är det någon som har fått ersättning för [insert random case]?

En generell fråga: Hur gör ni när ni ber om kompensation? Säg tex för uteblivet kaffe på flyget, bastun på hotellet stängd för renovering (utan info vid bokning), etc.
Alltså saker som inte regleras i EU direktiv.

1/ Påpekar ni bristen och hoppas dom kopplar din synpunkt till att du vill ha kompensation?

2/ Ber du om kompensation rakt ut? Och isåfall, hur uttrycker ni er, samt ger ni förslag på hur ni ska bli kompenserade?

3/ Kontakta ni kundtjänst efteråt och berättar om bristerna och ber om kompensation?

En generell fråga: Hur gör ni när ni ber om kompensation? Säg tex för uteblivet kaffe på flyget, bastun på hotellet stängd för renovering (utan info vid bokning), etc.
Alltså saker som inte regleras i EU direktiv.

1/ Påpekar ni bristen och hoppas dom kopplar din synpunkt till att du vill ha kompensation?

2/ Ber du om kompensation rakt ut? Och isåfall, hur uttrycker ni er, samt ger ni förslag på hur ni ska bli kompenserade?

3/ Kontakta ni kundtjänst efteråt och berättar om bristerna och ber om kompensation?

Vid de tillfällen det har varit aktuellt, har jag bara skrivit till SAS i feedback-formuläret under "kontakt" (eller vad det står).

Något i stil med: Hej, jag åkte med flyg X till Y och blev Z minuter sen. Det fick till följd att A, B och C och det var ju inte bra -ish...
Sen har jag bara väntat på svar.

Jag blev mycket hjälpt av tråden om "den fula ankungen" (som @Brandten länkade till i TS) - efter att ha flugit med nämnda plan - eftersom jag inte hade en aning om vad man i det läget kunde kräva/förvänta sig.
Det är därför jag även uppskattar den här tråden. För att man med hjälp av den kan få ett hum om vilken kompensation som är rimlig i olika sammanhang.

Jag blir faktiskt lite irriterad på detta beteende. Om alla begär ersättning för minsta lila grej så kommer de som verkligen är förtjänt av ersättning att drabbas samt hanteringstiden kommer att växa.
Den omedelbara magkänslan säger att jag håller med, men samtidigt visar trådar som denna på behovet av ökad transparens och "standardisering" av vilka fel som ger vilken mängd och typ av kompensation.
Alla kompensationstrådar på detta forum visar ju om inte annat på att det finns ett extremt stort godtycke vid bedömning av kompensation, kan då ytterligare en sådan här tråd "tvinga fram" ett mer standardiserat och förståeligt hanterande av dessa fall så är mycket vunnit i det långa loppet.
Men som med så mycket annat så är risken stor att det det kommer bli sämre innan det blir bättre.

Vad gäller när appen inte har rätt info och visar att flyget är i tid men när jag kommer till flygplatsen är det försenat 70 minuter? Har screenshot på appen där det är grönt och en bild från flygplatsen som visar försening, de är tagna samtidigt.

Rätt störigt eftersom det påverkar jobbet. Har nån vart med om det och blivit kompenserad?

Vad gäller när appen inte har rätt info och visar att flyget är i tid men när jag kommer till flygplatsen är det försenat 70 minuter? Har screenshot på appen där det är grönt och en bild från flygplatsen som visar försening, de är tagna samtidigt.

Rätt störigt eftersom det påverkar jobbet. Har nån vart med om det och blivit kompenserad?
Sånt kan ju ändras när som helst så man "ska" väl alltid vara på plats så man hinner med ordinarie avgångstid om inget annat direkt meddelas. Ett plan kan ju vara 2h sent och sen måste SAS slänga om bland maskiner pga xyz och helt plötsligt kan man då använda ett annat plan som gör att förseningen bara blir 15 minuter.

Jag har ingen erfarenhet av det. Jag tror dock inte att dom garanterar något extra genom att du har installerat appen. Det kan bero på många andra orsaker att appar inte uppdateras.

Däremot borde du ha fått sms om en 70 min försening, det får alltid jag. Men man ska komma ihåg att även en avgång som är försenad inte nödvändigtvis behöver resultera i en försenad ankomst.

Toppen