MTheC
Medlem
Förstår fullt ut det och misstänker just att det är därför de gör som de gör med vinerna. Det är dock därför jag gärna hade sett mer fokus på mindre producenter från annat än stora regioner då man kanske får bättre värde för pengarna.Det finns en "budget" för vad mat/dryck får kosta i business i snitt per passagerare.
Jag gillar att de sprider ut desa pengar på att ha flera bra produkter än att gå all in på 1-2 produkter och låta resten vara standard.
Har flera vänner och bekanta som åkt business med SAS och tycker att vinet varit bra. Det är dock personer i kategorin som "dricker vin någon gång i månaden till middag på helgen", dvs inga "vinexperter".
Säg att de måste lägga ca 200 kronor per flaska vin om det ska vara hälften av en flaksa champagne kostar så måste man istället ta bort andra produkter för samma summa.
Tonic water - Fentimans försvinner och ersätts med något lågbudget-alternativ
Gin - Gordons istället för Harahorn och Stockholm Bränneri
Whisky - Mackmyra/High Coast försvinner och ersätts med Red Label
Öl - Enbart burk med Carlsberg och inget från Mikkeller
Te - Enbart tepåsar från Lifpton
Kaffe - Nescafe istället för maskin med olika val samt inget presskaffe
Äppelmust - Ringi försvinner och man tar istället in bravo på tetra
Är det värt att offra det ovan nämnda för "bättre" vin? Frågar du mig är det inte det, hellre ett stort brett utbud än all in på en specifik produkt.
Läser man tex rapporten från The Points Guy när de testade nya A350 så var det inga klagomål på drycken utan man var väldigt nöjd med utbudet.
Jag tar dock som du säger hellre genomgående ganska bra kvalitet, gillar satsningen på ölen, kaffe (ska väl vara Johan&Nyström nu eller?). Tycker generellt att SAS gör ett väldigt bra arbete med dryckerna (mycket bättre än de flesta andra bolag) så är nöjd.
Vore dock intressant att veta om någon vet vad de har för budget för vinerna. Jag kan inte ens komma ihåg vad om serverats som vin (förutom vilken champagne) de gånger jag åkt med SAS i business.