Senaste nytt

SAS gör en champagne satsning.

Det finns en "budget" för vad mat/dryck får kosta i business i snitt per passagerare.
Jag gillar att de sprider ut desa pengar på att ha flera bra produkter än att gå all in på 1-2 produkter och låta resten vara standard.

Har flera vänner och bekanta som åkt business med SAS och tycker att vinet varit bra. Det är dock personer i kategorin som "dricker vin någon gång i månaden till middag på helgen", dvs inga "vinexperter".

Säg att de måste lägga ca 200 kronor per flaska vin om det ska vara hälften av en flaksa champagne kostar så måste man istället ta bort andra produkter för samma summa.
Tonic water - Fentimans försvinner och ersätts med något lågbudget-alternativ
Gin - Gordons istället för Harahorn och Stockholm Bränneri
Whisky - Mackmyra/High Coast försvinner och ersätts med Red Label
Öl - Enbart burk med Carlsberg och inget från Mikkeller
Te - Enbart tepåsar från Lifpton
Kaffe - Nescafe istället för maskin med olika val samt inget presskaffe
Äppelmust - Ringi försvinner och man tar istället in bravo på tetra

Är det värt att offra det ovan nämnda för "bättre" vin? Frågar du mig är det inte det, hellre ett stort brett utbud än all in på en specifik produkt.

Läser man tex rapporten från The Points Guy när de testade nya A350 så var det inga klagomål på drycken utan man var väldigt nöjd med utbudet.
Förstår fullt ut det och misstänker just att det är därför de gör som de gör med vinerna. Det är dock därför jag gärna hade sett mer fokus på mindre producenter från annat än stora regioner då man kanske får bättre värde för pengarna.

Jag tar dock som du säger hellre genomgående ganska bra kvalitet, gillar satsningen på ölen, kaffe (ska väl vara Johan&Nyström nu eller?). Tycker generellt att SAS gör ett väldigt bra arbete med dryckerna (mycket bättre än de flesta andra bolag) så är nöjd.

Vore dock intressant att veta om någon vet vad de har för budget för vinerna. Jag kan inte ens komma ihåg vad om serverats som vin (förutom vilken champagne) de gånger jag åkt med SAS i business.

Det finns en "budget" för vad mat/dryck får kosta i business i snitt per passagerare.
Jag gillar att de sprider ut desa pengar på att ha flera bra produkter än att gå all in på 1-2 produkter och låta resten vara standard.

Har flera vänner och bekanta som åkt business med SAS och tycker att vinet varit bra. Det är dock personer i kategorin som "dricker vin någon gång i månaden till middag på helgen", dvs inga "vinexperter".

Säg att de måste lägga ca 200 kronor per flaska vin om det ska vara hälften av en flaksa champagne kostar så måste man istället ta bort andra produkter för samma summa.
Te - Enbart tepåsar från Lifpton

Är det värt att offra det ovan nämnda för "bättre" vin? Frågar du mig är det inte det, hellre ett stort brett utbud än all in på en specifik produkt.

Läser man tex rapporten från The Points Guy när de testade nya A350 så var det inga klagomål på drycken utan man var väldigt nöjd med utbudet.
Ta bort dessa ”förslag” på försämringar omgående innan nån på SAS ser dem!
Mår illa bara jag ser vad ett ”to-be”scenario skulle kunna bli. Urk :confused:

Bara för att man satsar lite mer på åtminstone två av vinerna (ett vitt och ett rött) betyder ju inte att man måste göra alla de offer som du räknar upp; man kanske inte ens behöver gå upp i pris för att få ett bättre utbud.
Senast jag flög fanns det en sauvignon blanc och en albariño i det vita sortimentet. Jag tvekade lite vilket jag skulle ta till den grillade laxen och flygvärdinnan sa att det spelar inte så stor roll - de smakar nästan exakt lika.
Amatör tänkte jag - och bestämde mig för ett glas av vardera. Döm om min förvåning när det visade sig att hon hade rätt. Två viner med helt olika druvor och ursprung, men med i det närmaste exakt samma smakpalett.
Här hade det inte varit direkt opassande med lite variation i utbudet.
Det känns som vinutbudet bestäms av personer som faktiskt inte har något större intresse för vin och det är synd.
Kul dock att man nu satsar på Le Club Trésors de Champagne. Det kommer att bli bra!

Bara för att man satsar lite mer på åtminstone två av vinerna (ett vitt och ett rött) betyder ju inte att man måste göra alla de offer som du räknar upp; man kanske inte ens behöver gå upp i pris för att få ett bättre utbud.
Senast jag flög fanns det en sauvignon blanc och en albariño i det vita sortimentet. Jag tvekade lite vilket jag skulle ta till den grillade laxen och flygvärdinnan sa att det spelar inte så stor roll - de smakar nästan exakt lika.
Amatör tänkte jag - och bestämde mig för ett glas av vardera. Döm om min förvåning när det visade sig att hon hade rätt. Två viner med helt olika druvor och ursprung, men med i det närmaste exakt samma smakpalett.
Det känns som vinutbudet bestäms av personer som faktiskt inte har något större intresse för vin och det är synd.
Kul dock att man nu satsar på Le Club Trésors de Champagne. Det kommer att bli bra!
Tidigare vet jag att man valt viner som specifikt varit anpassade för att drickas ombord då ens smakpalett ändras rätt mycket på högre höjd. Ett vin som är "jättegott" på marken kan vara "ok" i luften och tvärt om.

Om det är så att båda vita vinerna smakar i stort sätt samma bör man absolut byta ut det ena kan jag hålla med om. Det går säkert göra andra val som inte betyder att vinet är dyrare.
Min kommentar ovan var dock baserat på att man skulle lägga halva kostnaden av champagne på ett rödvin ombord som på pappret är "bättre/finare". Det var vad jag opponerade emot.
Även om jag skulle vara lyrisk över om sas la 200 kronor på en ölflaska ombord så vore det dumt då mycket annat troligtvis hade fått tagits bort. Det är inte värt det enligt mig om något annat då ersätts med en sämre produkt.

Jag skulle nog säga att SAS idag absolut är i toppen generellt vad det gäller dryck i Business, även om just vinerna kanske inte är det bästa som serveras i jämförelse med andra bolag.

Tidigare vet jag att man valt viner som specifikt varit anpassade för att drickas ombord då ens smakpalett ändras rätt mycket på högre höjd. Ett vin som är "jättegott" på marken kan vara "ok" i luften och tvärt om.

Om det är så att båda vita vinerna smakar i stort sätt samma bör man absolut byta ut det ena kan jag hålla med om. Det går säkert göra andra val som inte betyder att vinet är dyrare.
Min kommentar ovan var dock baserat på att man skulle lägga halva kostnaden av champagne på ett rödvin ombord som på pappret är "bättre/finare". Det var vad jag opponerade emot.
Även om jag skulle vara lyrisk över om sas la 200 kronor på en ölflaska ombord så vore det dumt då mycket annat troligtvis hade fått tagits bort. Det är inte värt det enligt mig om något annat då ersätts med en sämre produkt.

Jag skulle nog säga att SAS idag absolut är i toppen generellt vad det gäller dryck i Business, även om just vinerna kanske inte är det bästa som serveras i jämförelse med andra bolag.

Känner att det ofta kan vara lite bortkastat att ta in högkvalitativa viner på flyg då, som @palmen påpekar, vinerna inte alls smakar likadant i en trycksatt kabin som på land. Detsamma gäller ju egentligen öl, whisky och champagne också. När det kommer till champagne känner jag att man ofta i premiumkabiner dricker finare flaskor bara för att producenten är högt aktad. Personligen tycker jag dock inte att man kan fullt ut njuta av den höga kvalitén i den miljö som ett flygplan på hög höjd utgör. Smakprofilen på de drycker man väljer ut bör som @palmen skriver vara utvalda efter den miljö vilken de serveras i men självklart också efter vad som serveras ombord. Ser gärna att fler producenter specialtillverkar drycker som är anpassade till att drickas på hög höjd.

Te - Enbart tepåsar från Lipton

Jag tillhör de som tycker att sas viner håller lite för dålig kvalité även om det blivit bättre på senaste tiden. Jag brukar dock lösa problemet genom att dricka champagne till alla maträtter. Tack o lov är champagne kanske den dryck som bredast passar till många typer av mat.

Ni som provat A350 är det någon skillnad i smakupplevelsen på mat och dryck jämfört med tex A330? Tänker att det kanske påverkar då kabintrycket är annorlunda
#snillenspekulerar

Toppen