SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

intuition skrev:OK, och det var i huvudsak bara de här siffrorna som låg till grund för påstående att OH var för stor?För mig känns detta mer som ytterligare ett SPF utspel än som ett relevant bidrag till förhandlingarna. Man konstruerar (eller letar upp) ett enskilt nyckeltal där man har stor skillnad mot andra bolag. Men vad säger faktiskt nyckeltalet?I gymnasiet får man väl lära sig "validitet och reliabilitet", dvs att mätetalet både mäter rätt och mäter rätt sak. Här kan man fundera både på om "anställda per flygplan" mäts korrekt och om det verkligen visar på overhead-kostnader.Jag minns en benchmark (CAPA centreforaviation.com) där kostnadsbilden för bla SAS och Finnair jämfördes. På något nyckeltal låg båda ganska lika, men den detaljerade analysen visade att SAS låg betydligt sämre till eftersom SAS hade så mycket större andel av sin affär i kortdistans flyg.Men men, om SPF anser att SAS bör se till att just nyckeltalet anställda per flygplan ska ligga på nivå med andra, så menar alltså SPF att SAS skulle kunna nå 3 anställda per flygplan? Dvs 93% av de anställda är onödiga? Ja, om det är sant har ju SPF verkligen fog för sitt påstående att SAS ledning är inkompetent. Återigen, det är nog dags för piloterna i SPF att starta eget. Eller kanske de kan hitta finansieringen för att köpa ut svenska och norska staten?Klicka för att utvidga...
Ja det är en mycket märklig anklagelse och inte helt lätt att räkna fram på ett vettigt sätt. Tycker det börjar likan kalle anka allt ihopa. Önskar bara att dom enas och att SAS överlever då jag gillar bolaget och känner för alla anställda som inte är piloter.
 
Verkligen! Börjar bli riktigt tröttsamt med pajkastningen som pågår. Håll käften. Lås in er. Kom överens. Gå vidare.
 
Om nu SAS inte kan betala leasingbolagen så lär många flygplan försvinna från SAS efter de kommer ut ur CH-11, då 80% av flygplanen ej ägs av SAS.

Till skillnad från när Norwegian gjorde sin rekonstruktion så finns det nu behov av flygplan.
 
Big Birger skrev:Jag vet inte ett smack om SAS organisation, men Björnpilots förslag var läsvärda påLinkedIn.Tyvärr har han ingen lösning på hur strejkhungriga bortskämda primadonna-piloter med tveksam verklighetsförankring och för höga löner ska hanteras.Han skriver:”Ute ur SAS så kan jag utan rädsla för repressalier säga vad jag vill. Känns bra.De här förslagen är för att jag önskar att det skall gå bra för bolaget.✌1. Flytta huvudkontoret till CPH och rensa ut ca hälften av administrationen, till konkurrenternas nivå.2. Deklarera: Nu lägger vi den här skiten bakom oss och börjar jobba tillsammans för att göra något stort av det här bolaget. Ut med dem som inte köper detta.3. Inför 100% LEAN, dvs man lyssnar på de i produktionen som vet bäst hur saker kan göras bättre och smartare. Involvera och engagera alla för SAS framgång. Bryt med hierarkisk top down och kör#rivpyramiderna2. Som det är nu tycker mellancheferna illa om LEAN, för det hotar hierarkin. Dvs vem som har makten.3. Ta avstånd från söndra och härska gentemot fackföreningar/anställda. Utnyttja den skandinaviska modellen som den konkurrensfördel den är. Ingen slår ett starkt lag, kan man argumentera emot det?4. Släng ut alla ur bolaget som kör personliga agendor för att ta sig upp i hierarkien. Dvs pleasers som är bekväma för cheferna men förödande för bolaget. Det skall uppskattas att medarberare säger ifrån om sådant som är fel, för det utvecklar och stärker bolaget gentemot konkurrenterna. Ett företag som inte tillåter obekväma sanningar går under.5. Belöna de anställda med vinstdelning/bonus/medarbetaraktier. Inte bara cheferna som det var tidigare, när chefer blev rikare om produktionspersonalen gick ner i lön.6. Sparka 2/3 av kommunikationsavdelningen, inklusive den chef som skadade SAS varumärke å det grövsta, med filmen "what is truly scandinavian-absolutely nothing". Var istället stolt över det skandinaviska och utnyttja det till egen fördel.7. Använd och uppmuntra de anställda och kunderna till att tala väl om bolaget i sociala medier. En anställd har 7-8 gånger högre trovärdighet än bolaget självt och dubbla trovärdigheten mot vdn. Den anställde har redan fått betalt, så ingen marketingbudget i världen kan slå dem. De anställda vill bolaget väl så lita på dem, trots eventuell egen rädsla och kontrollbehov i sociala medier. Ogillar man detta kan det ligga jobprotection bakom.8. Det skall vara extremt tydligt att det är mot konkurrenterna man skall slåss, inte internt. De anställda är krigarna som skall göra jobbet. Var rädd om dem!You can be the Jan Carlzon of this time Anko van der Werff ! I'll help you.”Klicka för att utvidga...
Punkt ett. Där har vi alltså alla dessa kostnader som gör att SAS går dåligt år efter år trots rätt så höga priser och många kunder.



När jag flyger upplever jag iaf nästintill fulla plan.
 
Ricci skrev:Om nu SAS inte kan betala leasingbolagen så lär många flygplan försvinna från SAS efter de kommer ut ur CH-11, då 80% av flygplanen ej ägs av SAS.Till skillnad från när Norwegian gjorde sin rekonstruktion så finns det nu behov av flygplan.Klicka för att utvidga...


Många av SAS hett eftertraktade A320Neo kan komma att försvinna under rekonstruktionen. Förmodligen kommer en del av dem ersättas av äldre A320Ceo med markant lägre leasingkostnader
 
kerran1980 skrev:Många av SAS hett eftertraktade A320Neo kan komma att försvinna under rekonstruktionen. Förmodligen kommer en del av dem ersättas av äldre A320Ceo med markant lägre leasingkostnaderKlicka för att utvidga...
Med danska staten som huvudägare kommer inte SAS behöva så många flygplan och jag ser en större förändring i hela SAS.

Ponera att SAS förlorar 50% av sina flygplan i denna CH-11 och får danska staten som huvudägare.

Detta kommer få stora konsekvenser både på flyglinjer och på personal/anläggningar etc..
 
Ricci skrev:Med danska staten som huvudägare kommer inte SAS behöva så många flygplan och jag ser en större förändring i hela SAS.Ponera att SAS förlorar 50% av sina flygplan i denna CH-11 och får danska staten som huvudägare.Detta kommer få stora konsekvenser både på flyglinjer och på personal/anläggningar etc..Klicka för att utvidga...
Det är väl inte omöjligt men just är jag i ärlighetens namn bara glad om de överlever utan att ens poäng och resor brinner inne. Nog för att rena hubmodellen varit död en tid men är inte Norge och Sveriges inrikes matartrafik bortsett från Oslo och Stockholm ändå ganska central för SAS och Köpenhamn?
 
varva77 skrev:Det är väl inte omöjligt men just är jag i ärlighetens namn bara glad om de överlever utan att ens poäng och resor brinner inne. Nog för att rena hubmodellen varit död en tid men är inte Norge och Sveriges inrikes matartrafik bortsett från Oslo och Stockholm ändå ganska central för SAS och Köpenhamn?Klicka för att utvidga...
Jag på mig danska glasögon och försöker se det ur ett danska statens perspektiv med en minst halvering av flygplans flottan.


Är t ex flyg från Ängelholm, Ronneby och Kalmar till Arlanda viktiga för danska staten?
Behöver man en lounge i Göteborg, det kanske är billigare med en 3:e parts lounge?
Med begränsad flygplans flotta, är all norsk inrikestrafik lönsam?


Som sagt det finns många stenar att lyfta på ur danska staten perspektiv.
 
Ricci skrev:Med danska staten som huvudägare kommer inte SAS behöva så många flygplan och jag ser en större förändring i hela SAS.Ponera att SAS förlorar 50% av sina flygplan i denna CH-11 och får danska staten som huvudägare.Detta kommer få stora konsekvenser både på flyglinjer och på personal/anläggningar etc..Klicka för att utvidga...
På sikt ska danska staten iofs inte vara huvudägare. Sedan kanske logiken ändå håller, om danskarna med ≈30% blir en dominerande ägare
 
intuition skrev:På sikt ska danska staten iofs inte vara huvudägare. Sedan kanske logiken ändå håller, om danskarna med ≈30% blir en dominerande ägareKlicka för att utvidga...
Om nu danska staten vill ge mer pengar till nya SAS, så är det kanske möjligt att vi också får se en dansk pensionsfond går in.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Jo men grundproblemet i konflikten är ju att piloterba vill styra över saker som inte alls regleras i ett kollektivavtal - hur företaget ska organiseras, styras och finansieras. Låt SAS ledning sköta det eller byt jobb är mitt råd. Själv bytte jag jobb nyligen för att jag inte var nöjd med min arbetsgivare och hittade något som jag tyckte verkade roligare, no big deal, så funkar det på arbetsmarknaden.Klicka för att utvidga...
Ja det är bara fånigt hela situationen. Strejka för att x personer ska återanställas med vad de flesta av oss begriper kring världens utmaningar, ingen relevans. Sedan så låg nivå på en del inspel så de har ju bundit ris åt sin egen rygg men biter sig fast och kan inte se skogen för alla träd. De har kört fast i sin egen lilla bubbla istället för att ta ansvar för sina egna liv.
 
Ricci skrev:Med begränsad flygplans flotta, är all norsk inrikestrafik lönsam?Som sagt det finns många stenar att lyfta på ur danska staten perspektiv.Klicka för att utvidga...
Dansk inrikestrafik där längsta sträckan Aalborg-Kastrup endast är ca 24 mil kan väl definitivt inte vara lönsam ?



/ TT
 
TasselT skrev:Dansk inrikestrafik där längsta sträckan Aalborg-Kastrup endast är ca 24 mil kan väl definitivt inte vara lönsam ?Klicka för att utvidga...


Det är inte flygplansvägen som är det viktiga, utan hur lång tid det tar för den alternativa vägen, och det är väl ca 5 timmar med tåg eller dryga 4 med bil. Precis samma problem som i Norge eller Visby - det ligger geografi ivägen. Med flyget kan man pendla över dagen, och du behöver inte jättemånga sådana kunder för att börja dra in riktiga pengar.



Den ideala lönsamheten får man ju på en linje som är billig att driva (kort sträcka är plus där), men det finns rejäl betalningsvillighet (befolkning som har gott om pengar, alternativa resvägar tar mycket längre tid, etc).



Långsiktigt kankse Danmark bygger snabbtåg och/eller mer broar och ändrar det, men idag så tror jag nog att de kan vara lönsamma. Å andra sidan kanske batteriflygplan på kortsträckor drar ner flygkostnaden ordentligt också.
 
Varför skulle ett bolag driva en förlustbringande linje bara för att staten är en delägare? Det låter dumt för de andra delägarna att gå med på.



Bättre att flyga kommersiellt där det är möjligt och låta staten upphandla linjer/trafikplikt där kommersiella förutsättningar inte råder men staten ser ett större samhällsekonomiskt intresse.
 
Kanske dum fråga men Vad är det som stoppar SAS för ett dra igång ett nytt bolag, anställa ett gäng piloter och låta dem successivt ta över alla sträckor från strejkarna på mainline?
 
Bonusflygarn skrev:Kanske dum fråga men Vad är det som stoppar SAS för ett dra igång ett nytt bolag, anställa ett gäng piloter och låta dem successivt ta över alla sträckor från strejkarna på mainline?Klicka för att utvidga...


Det är väl det de gjort/gör? Hela strejken är ju ett svar på din fråga.
 
Back
Top