Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Det är förstås synd för de som älskat tanken på att vara guldkunder att det inte blir lika lätt att nå guld i Star Alliance i framtiden men de personerna får hitta en ny hobby. :)

Blot en ny udfordring. Jeg tror at det kommende år vil både Oneworld, Skyteam og fellow Star Alliance medlemmer være klar til status match. Så er beslutning derefter, hvilken alliance man vil satse på.

Hvis SAS går ned, tror jeg, at hhv. OSL, ARN og CPH bliver et "nyt" Budapest (som dengang hvor Malev gik konkurs). Lavprisselskaber som Ryanair, Wizz, easyjet bliver dominerende, suppleret af et antal afgange med KLM, Lufthansa og British Airways.
Der bliver ikke noget nationalt luftfartselskab længere - og Danmarks tanke om CPH som Northern European Hub er død!
Måske OSL vil mene at Norwegien bliver "national carrier".

Jeg har også billetter til sommeren med SAS. Jeg tror SAS overlever sommeren, men som andre siger, høsten og vinteren kan blive et problem - specielt når/hvis Corona og restriktioner kommer igen.
 
Undrar samma även om det är lite off topic. Om SAS går mot KK, kan då ex Lufthansa se en fördel i att köpa EB? Eller är det lönsammare för dem att låta EB självdö och istället försöka nå de resenärerna med massa sockrade erbjudanden i Miles & More? EB borde ju inte kunna överleva utan SAS?

Vem vill köpa ett Frequent Flyer-program som bara är en e-postlista och där färre och färre är just frekventa resenärer? Inte värt någonting, snarare än ekonomisk börda med folk som förväntar sig lounge etc men inte flyger tillräckligt ofta för att bära kostnaden för den. Det finns ju dessutom en befintlig kundbas att vårda.

Däremot kommer vi säkert se statusmatchningar där man tvingas skicka in sitt resemönster, eller challenges av olika slag.
 
Vem vill köpa ett Frequent Flyer-program som bara är en e-postlista och där färre och färre är just frekventa resenärer?
Mycket bra poäng! När alla Eurobonuspoäng kommer från kreditkortsspend eller onlineshopping och inte efter faktiskt flygande så blir ju värdet av programmet, för en eventuell köpare, mycket mindre. Att "köpa poängsamlare" är ju mycket mindre intresant än att "köpa trogna flygresenärer" om köparen är ett flygbolag.
 
Vem vill köpa ett Frequent Flyer-program som bara är en e-postlista och där färre och färre är just frekventa resenärer? Inte värt någonting, snarare än ekonomisk börda med folk som förväntar sig lounge etc men inte flyger tillräckligt ofta för att bära kostnaden för den. Det finns ju dessutom en befintlig kundbas att vårda.

Däremot kommer vi säkert se statusmatchningar där man tvingas skicka in sitt resemönster, eller challenges av olika slag.
Jag tror att du har fel. Eurobonus är väl det som har mest värde i SAS sfären.
Läs gärna --> Flygpoängen en guldgruva för bolagen
 
Intressant resonemang. På vilket sätt tänker du att det skulle leda till *fler* direktlinjer?

Fler anslutningsflyg tror jag helt klart på. Och för våra norrländska vänner förhoppningsvis fler direkta anslutningar därifrån till tex tyska hubs eller Amsterdam.

Däremot blir det ju mindre effektivt ett flyga mellan Luleå och Sundsvall om man måste byta I Frankfurt :) men det ger mycket poäng...

Kan bli en fördel för både GOT och MMX om Kastrup förlorar sin totala dominans Flera direktlinjer ut i Europa. Kanske en NYC linje från GOT?
Innan bron hade tex MMX daglig Mavia linje till London city airport
KLM hade matarlinje till AMS med en egen lounge på Sturup. Brathens guldkort gällde även hos KLM. Flög några gånger ut från Sturup och vidare med KLM bonusbiljett ut i världen via AMS
Med detta menar jag att SAS och Eurobonus är inte Guds gåva till oss på BC mfl.
Kommer alltid dyka upp vettiga alternativ.
Tråkiga för oss "åldringar" vore dock om förmånerna med gold for life upphör.
 
Frågan är vilken alliance ska man nu satsa på. Besöker ofta Frankrike av familjeskäl med inte tillräckligt hittills för att satsa på Air France/KLM status, och tyvärr så flygs det mest inrikes med jobbet.... Kommer att landa i att jag inte kommer upp i någon vettig nivå i någon alliance....
 
Så det är alldeles solklart att bokade EB biljetter i andra bolag än SAS också försvinner och går upp i rök? Har själv en resa för 3 till Cancun med Turkish.
 
Toppen