Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Under pandemien ga den norske stat 1,5 milliarder kroner i krisehjelp til SAS gjennom lånegarantier,
og det er denne gjeldsposten som trolig blir gjort om til aksjer.

Flyanalytiker etter Sveriges nei til SAS: – Risiko for at dette er et trinn på vei til graven | DN
Äh, analytikern är för negativ. Här har ju Danska staten suveräna möjligheter att gå in med allt kapital och i framtiden slippa kompromissa om sin arbetsmarknadsåtgärd - den skyddade verkstaden även kallad Kastrup lufthavn! ;)

Hur tänker ni andra utifrån nuläget med SAS om "risken" att ha awardsresor bokade via SAS oh en drös oanvända Eurobonuspoäng? Bränna så fort det går för säkerhets skull eller sitta still i båten?
Undrar samma även om det är lite off topic. Om SAS går mot KK, kan då ex Lufthansa se en fördel i att köpa EB? Eller är det lönsammare för dem att låta EB självdö och istället försöka nå de resenärerna med massa sockrade erbjudanden i Miles & More? EB borde ju inte kunna överleva utan SAS?

Hur tänker ni andra utifrån nuläget med SAS om "risken" att ha awardsresor bokade via SAS oh en drös oanvända Eurobonuspoäng? Bränna så fort det går för säkerhets skull eller sitta still i båten?
Alla har vi ju olika riskbenägenhet och olika tjocka plänböcker, men jag skulle i alla fall inte ha några miljontals poäng på Euurobonuskontot. Jag tänker så här: 100.000 poäng är vad jag behöver för att ta mig till USA bekvämt, och de har ett värde på kanske 10k sek. Det kan jag riskera utan att ligga sömnlös. Överstigande poäng plockar jag ut när jag kan...

Earn and burn. Har 3 resor inbokade med alla aktiva vouchers inkopplade. De två resorna i sommar känns som de är trygga men Asiensemestern i vintern är nog mer riskabel.

Jag kommer fortsätta kreditera EB på flygningar fram tills att det är definitivt besked om ändringar i deras verksamhet.

Jag antar att en eventuell intressent skulle vilja se en komplett omstrukturering av bolaget, innan köp, likt Alitalia -> ITA Airways. Svårt att se att någon skulle vara intresserad av att köpa förlusttyngda SAS när den svenska staten i praktiken redan tagit sin hand från bolaget (Norge gör det troligen också, utifrån Wideroes positiva utveckling i annan regi och struktur).

Att fylla gapet från ett SAS som gått i konkurs borde vara betydligt lättare än att försöka snygga till de nuvarande siffrorna. Förhoppningsvis fylls gapet inte bara av Ryanair och Wizzair, utan även bolag såsom Eurowings (så att vi inte blir utan nationella hubbar och anslutningsmöjligheter).

Förutom av historiska och/eller ideologiska skäl (såsom arbetsrätt) så känns effekten av en eventuell konkurs inte massiv. Jag gissar på att direktlinjer från Skandinavien kan öka utan SAS, samt fler anslutningsflyg mot framförallt tyska hubbar (som i praktiken ger kortare flygtider ut i Europa). När det gäller förlorad service finns det väl inte längre mycket att förlora (?)
De stora förlusterna riskerar väl att komma för mindre orter i Sverige, då de bolag som vinner mark i Oslo, Stockholm och Köpenhamn troligen inte blir desamma som de som vinner upphandlade linjer (och/eller tunnare inrikeslinjer över lag).

Sen blir det ju såklart en hård kortsiktig smäll för både anställda och de som bokat resor. Man kan ju hoppas att man åtminstone hjälps överleva semestertiderna.

Om konkurrenter som Lufthansa redan tagit höjd för SAS konkurs förklarar det varför Eurowings etablerat sig. Det är för att få varumärket på plats...

En annan fördel med SAS som inte nämnts är den med svensk/skandinavisk personal men om SAS redan låter andra sköta kabinservicen försvinner även det argumentet. På vilket sätt skilijer sig en flygning mellan SAS och tex KLM om personalen i incheckning och gate pratar svenska i båda fallen men inte svenska ombord? Nej, precis.

Jag har bokat en bonusresa i höst och jag hoppas bolaget lever tills dess men långsiktigt har jag inte någon större tro på dem. Jag har inte ens lust att klaga på pilotfacket för de är möjligen också i läget att de inser att det blir konkurs ändå och då har de inget att vinna på att hjälpa till(utan det leder bara till att det blir värre för dem vid konkursen).

Det är förstås synd för de som älskat tanken på att vara guldkunder att det inte blir lika lätt att nå guld i Star Alliance i framtiden men de personerna får hitta en ny hobby. :)

Förutom av historiska och/eller ideologiska skäl (såsom arbetsrätt) så känns effekten av en eventuell konkurs inte massiv. Jag gissar på att direktlinjer från Skandinavien kan öka utan SAS, samt fler anslutningsflyg mot framförallt tyska hubbar (som i praktiken ger kortare flygtider ut i Europa). När det gäller förlorad service finns det väl inte längre mycket att förlora (?)
De stora förlusterna riskerar väl att komma för mindre orter i Sverige, då de bolag som vinner mark i Oslo, Stockholm och Köpenhamn troligen inte blir desamma som de som vinner upphandlade linjer (och/eller tunnare inrikeslinjer över lag).

Intressant resonemang. På vilket sätt tänker du att det skulle leda till *fler* direktlinjer?

Fler anslutningsflyg tror jag helt klart på. Och för våra norrländska vänner förhoppningsvis fler direkta anslutningar därifrån till tex tyska hubs eller Amsterdam.

Däremot blir det ju mindre effektivt ett flyga mellan Luleå och Sundsvall om man måste byta I Frankfurt :) men det ger mycket poäng...

Toppen