Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Ja och åtminstone Ryanair har tränat sig på svensk inrikestrafik. Tar nog ungefär tio minuter från det att ett konkursbesked kommer från SAS tills Ryanair har trollat fram ett inrikesnät.
Några linjer fler än idag lär det bli definitivt. Men tunna linjer är de knappast intresserade av, möjligen någon enstaka avgång per vecka. Ett heltäckande inrikesnät från Ryan känns osannolikt.

Men en uppdelning mellan Ryan på de större linjerna och tex bra expanderande på de tunna linjerna är väl rätt sannolik.
 
Några linjer fler än idag lär det bli definitivt. Men tunna linjer är de knappast intresserade av, möjligen någon enstaka avgång per vecka. Ett heltäckande inrikesnät från Ryan känns osannolikt.

Men en uppdelning mellan Ryan på de större linjerna och tex bra expanderande på de tunna linjerna är väl rätt sannolik.

Tror de kniper SAS lägen ungefär rakt av med kanske vissa justeringar. Det är ju linjer som SAS trafikerar marknadsmässigt. Den upphandlade trafiken kanske ökar också på de linjer som inte bär sig, där lär vi inte se Ryan.
 
Kommer konkurrensmyndigheter att godkänna ett sånt uppköp om de redan köpt upp ITA? Kan det bli för stort?
För stort på vilken marknad? Det känns som att det är en god bit kvar innan Lufthansa har en dominerande position i Europeiskt flyg som helhet, även med ITA, TAP, och SAS. Bara AFKLM och IAG borde räcka till, och LCC:erna ligger utöver det. Eller är flyg mellan Skandinavien och Tyskland en nisch som myndigheterna bryr sig i?
 
Lufthansa äger Brussels, Swiss, Austrian, Air Dolomito och Eurowings. Utöver det stora på både cargo och teknik (Lufthansa Technik). Med ITA blir det näst störst i EU väl efter Ryan?
 
942BE2B3-793B-4006-9FDD-DD55ACFA829A.png
 

En sån här bild illustrerar rätt bra hur detta forum trots allt är lite av en bubbla. De flesta av oss skulle inte tänka tanken att flyga med RyanAir, EasyJet eller Wizz om det inte gjordes under hot av att få våra fastTrack privilegier indragna.

För den stora massan så är dock dessa flygbolag första alternativen och kan inte ens tänka sig att betala de där extra tusenlapparna för vad de upplever som marginella fördelar.
 
En sån här bild illustrerar rätt bra hur detta forum trots allt är lite av en bubbla. De flesta av oss skulle inte tänka tanken att flyga med RyanAir, EasyJet eller Wizz om det inte gjordes under hot av att få våra fastTrack privilegier indragna.

För den stora massan så är dock dessa flygbolag första alternativen och kan inte ens tänka sig att betala de där extra tusenlapparna för vad de upplever som marginella fördelar.
Bra poäng, otroligt förvånad att Turkish är så stora också, samt Vueling större än Air France.. what!

När tar budget-flygen över longhaul?
 
En sån här bild illustrerar rätt bra hur detta forum trots allt är lite av en bubbla. De flesta av oss skulle inte tänka tanken att flyga med RyanAir, EasyJet eller Wizz om det inte gjordes under hot av att få våra fastTrack privilegier indragna.

För den stora massan så är dock dessa flygbolag första alternativen och kan inte ens tänka sig att betala de där extra tusenlapparna för vad de upplever som marginella fördelar.
Det beror på när man bokar. Tre månader innan kanske Ryan är billigast, men några veckor i förväg brukar det vara tvärtom när man väger in bagage och andra extrakostnader.
 
Lufthansa äger Brussels, Swiss, Austrian, Air Dolomito och Eurowings. Utöver det stora på både cargo och teknik (Lufthansa Technik). Med ITA blir det näst störst i EU väl efter Ryan?
Och för att bli problem för konkurrensmyndigheterna ska de väl upp nånstans i en tredjedel av marknaden eller mer, inte 10-15%?
 
Toppen