Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

25% betyder ju fortfarande väldigt lite när vi är här nere och snurrar. Den är fortfarande minus 22% jämfört med för en vecka sedan...

Domaren gillar inte att man tagit upp danska staten som investerare när de inte förbundit sig till till hur mycket. Detta eftersom de inte fått grönt ljus från EU att utöka sin ägarandelen.

Jag tror det kan bli bra om de kan tvinga SAS att arbeta lite annorlunda.
Det kan de säkert i viss mån - fria från vissa tyglar kan de stycka upp bolaget, flytta runt det i koncernen och sedan helt plötsligt "försvinner" vissa delar. Den typen av upplägg har man sett förut. Frågan är väl om de vill göra det eller sminka-och-sälja. Men de lär ju inte gå in i det om de inte tror att de kan hämta hem pengarna på ett eller annat sätt.

Apollo vill ta över som majoritetsägare i SAS. Man vill komma runt 50% regeln för utomeuropeiskt ägande genom att använda sina europeiska delar.

Låter som en lite riskabel strategi med ett ”bulvanupplägg”, och det är rimligen EU-kommissionen snarare än nationella myndigheter som ska övertygas?

Låter som en lite riskabel strategi med ett ”bulvanupplägg”, och det är rimligen EU-kommissionen snarare än nationella myndigheter som ska övertygas?
Ingen aning hur realistiskt det är. Men tänker att man börjar med att övertyga de stater som är kvar som ägare att det är en bra idé innan man går till EU.

Apollo verkar hänga upp sitt resonemang på att kapitalet kan vara europeiskt, dvs investerare nåt som jag nämnde tidigare. Då bör man väl dock behöva blotta investerare och köre nån europeisk management Board.

"Apollo har förhoppningar om att myndigheterna ska kunna ge sitt godkännande till ett majoritetsövertagande mot bakgrund av att stora delar av Apollos kapital har sitt ursprung i Europa, där en stor del av bolagets investerare finns, skriver Reuters."

Det har varit otaliga försök att försöka runda 50% regeln genom tiderna men alla har i princip misslyckats, vad jag kan komma på.
Den enda som jag kan komma på, men som inte var ett övertagande var när UK lämnade EU och IAG (ägare av Iberia) hade HQ i London.
Lösningen tror jag var att IAG flyttade sitt HQ (tekniskt sätt) till Madrid och blev då ett EU-bolag.

• Gilla
Reactions: hco
Toppen