SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

sas släppte en press release nu med lite mer information kring planerna framåt,



för det här forumet så är kanske detta stycket mest intressant



SAS kommer att kunna dra stor nytta av att konfigurera om sitt kortdistansnätverk och sin flotta, samtidigt som Bolaget behåller premiumvarumärket för nätverket, vilket gör det möjligt för Bolaget att konkurrera med lågprisbolag. Sammansättningen av kortdistanslinjer kommer att anpassas efter den relativt ökade efterfrågan på fritidsresor. Till exempel så kommer SAS att öka sitt fokus på sydeuropeiska soldestinationer. Joint venture-lösningar kommer att undersökas för att förbättra långdistans- och anslutningsflyg för affärsresenärer, i syfte att öka kundernas valmöjligheter



JV-tanken ser jag fram emot att spekulera kring, vilka partners, vilka geografier?



Meddelandet i sin helhet finns på












SAS offentliggör ytterligare information om SAS FORWARD-planen, inklusive finansiella prognoser

SAS AB (“SAS” eller “Bolaget”) offentliggör ytterligare information om Bolagets SAS FORWARD-plan,


apple-touch-icon-144x144.png


news.cision.com
 
pswe skrev:sas släppte en press release nu med lite mer information kring planerna framåt,för det här forumet så är kanske detta stycket mest intressantSAS kommer att kunna dra stor nytta av att konfigurera om sitt kortdistansnätverk och sin flotta, samtidigt som Bolaget behåller premiumvarumärket för nätverket, vilket gör det möjligt för Bolaget att konkurrera med lågprisbolag. Sammansättningen av kortdistanslinjer kommer att anpassas efter den relativt ökade efterfrågan på fritidsresor. Till exempel så kommer SAS att öka sitt fokus på sydeuropeiska soldestinationer. Joint venture-lösningar kommer att undersökas för att förbättra långdistans- och anslutningsflyg för affärsresenärer, i syfte att öka kundernas valmöjligheterJV-tanken ser jag fram emot att spekulera kring, vilka partners, vilka geografier?Meddelandet i sin helhet finns påSAS offentliggör ytterligare information om SAS FORWARD-planen, inklusive finansiella prognoserSAS AB (“SAS” eller “Bolaget”) offentliggör ytterligare information om Bolagets SAS FORWARD-plan,news.cision.comKlicka för att utvidga...


Jag fastnade för det här stycket i samma pressmeddelandet, spara in på lounger o tjänster ombord, tolkar det som försämringar.




Kommersiella och andra kostnader – inkluderar förväntade kostnadsbesparingar om cirka 0,9 miljarder SEK. På den kommersiella sidan kommer fokus att ligga på kostnader relaterade till externa leverantörer, lounger och tjänster ombord samt att den övergripande effektiviteten inom dessa områden ska förbättras. Vissa faciliteter som för närvarande används reflekterar de behov som fanns före covid och kommer att omförhandlas och/eller lämnas.
 
Tjaa. Ska man vara ett lågprisbolag på riktigt så kan man ju inte unna sig excesser som lounger, fast track eller gratis (i Plus + kaffe/te i Go) servering ombord… snart ryker bagage i GO också. Kvar blir GO light och GO EXTRA light. Eller kanske som coca cola; GO zero och GO Light?
 
SAS Plus kanske inte längre räknas som business och därmed inte får lounge-access, åtminstone i partner-lounges. Så länge man är med i Star Alliance lär man väl inte ta bort loungerna på sina hubbar, men på partner-flygplatser finns det väl att spara. 3e parts lounger är redan borta, men om man klassar bort Plus från business-loungerna sparar man säkert en del. Tyvärr.
 
Man kan väl även göra skillnad mellan Plus Pro och Plus Smart, Pro har lounge access och Fast Track medan Smart har det inte. Båda sitter långt fram i planet - effekten blir ju att du kan individualisera varje biljett, vill du ha Fast track så får du betala för det.



Sen kan man ju höja gränsen för EBG något, inte mycket men tillräckligt för att ett visst antal inte skall få access samt sporra dem att spendera ännu mer med SAS för att uppnå den något högre gränsen. Förvisso alltid en risk att vissa går över till andra bolag men tittar man på hur trångt det är i guld-loungen stundtals så skulle det vara en attraktiv analys
 
pswe skrev:sas släppte en press release nu med lite mer information kring planerna framåt,för det här forumet så är kanske detta stycket mest intressantSAS kommer att kunna dra stor nytta av att konfigurera om sitt kortdistansnätverk och sin flotta, samtidigt som Bolaget behåller premiumvarumärket för nätverket, vilket gör det möjligt för Bolaget att konkurrera med lågprisbolag. Sammansättningen av kortdistanslinjer kommer att anpassas efter den relativt ökade efterfrågan på fritidsresor. Till exempel så kommer SAS att öka sitt fokus på sydeuropeiska soldestinationer. Joint venture-lösningar kommer att undersökas för att förbättra långdistans- och anslutningsflyg för affärsresenärer, i syfte att öka kundernas valmöjligheterJV-tanken ser jag fram emot att spekulera kring, vilka partners, vilka geografier?Meddelandet i sin helhet finns påSAS offentliggör ytterligare information om SAS FORWARD-planen, inklusive finansiella prognoserSAS AB (“SAS” eller “Bolaget”) offentliggör ytterligare information om Bolagets SAS FORWARD-plan,news.cision.comKlicka för att utvidga...
En tanke. SAS sitter ju med ett stabilt långdistansnät västerut, med tre starka partners inrikes i USA. Ett JV med LOT skulle kunna plocka upp hela Baltikums behov av långdistansresande. När man från SAS sida är så agnostisk med partners i USA kanske även Finnair kan vara intressant att ha JV med. De tre tillsammans på några destinationer i USA skulle kunna driva mycket trafik.
 
Varför tror ni att något bolag vill jha ett JV med ett bolag



- med mycket stora skuleder

- enligt ovan ser sig sjölva som ett bolag som skall konkurrera med LCC.



Har mycket svårt att tro att LOT,Lufthansa eller någon av de stora vill förknippas med ett sådant bolag. Mer troligt att SAS lämnar Star Alliance och satsar på LCC. Det skulle spara pengar för dem !!
 
Ingår de "tekniska problemen" på star alliance sökningen i denna planen tro?

Samma som de "tekniska problemen" med Singapore Airlines som har pågått i tre år.
 
Det är många antagande som kan förändra hela FORWARD projektet.

Krigit i Ukraina, dollarkursen, bränslepriset, privatpersoners ekonomi.



Det står tre flygplans modeller skall finnas flottan, utöver A320 vilka är de?



Det pågår avtalsförhandlingar med kabinpersonalen hur kommer dessa att sluta?
 
011430121 skrev:Det är många antagande som kan förändra hela FORWARD projektet.Krigit i Ukraina, dollarkursen, bränslepriset, privatpersoners ekonomi.Det står tre flygplans modeller skall finnas flottan, utöver A320 vilka är de?Det pågår avtalsförhandlingar med kabinpersonalen hur kommer dessa att sluta?Klicka för att utvidga...




A320 familien, E195 famiiien og enten A330 eller A350.





Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mikeswede skrev:Varför tror ni att något bolag vill jha ett JV med ett bolag- med mycket stora skuleder- enligt ovan ser sig sjölva som ett bolag som skall konkurrera med LCC.Har mycket svårt att tro att LOT,Lufthansa eller någon av de stora vill förknippas med ett sådant bolag. Mer troligt att SAS lämnar Star Alliance och satsar på LCC. Det skulle spara pengar för dem !!Klicka för att utvidga...
Lufthansa, LOT osv är väl ändå ganska lika de flesta (typ alla europeiska och amerikanska) inkl SAS för att inte säga sämre på vissa sätt? Med lika avskalade erbjudanden i ekonomi (inte ens varm dryck längre) med alternativ utan bagage, poäng(?) osv. Lufthansa har ju tom samma strejkkultur. Säger inte att SAS är någon förebild men förstår inte vurmen för framförallt Lufthansa som jag inte tycker sticker ut på något sätt i positiv bemärkelse som motiverar hyllandet man ofta ser. Ibland verkar det som om porslin och glas i business är den enda parametern för att få lovord.
 
fred80 skrev:Jag fastnade för det här stycket i samma pressmeddelandet, spara in på lounger o tjänster ombord, tolkar det som försämringar.Kommersiella och andra kostnader – inkluderar förväntade kostnadsbesparingar om cirka 0,9 miljarder SEK. På den kommersiella sidan kommer fokus att ligga på kostnader relaterade till externa leverantörer, lounger och tjänster ombord samt att den övergripande effektiviteten inom dessa områden ska förbättras. Vissa faciliteter som för närvarande används reflekterar de behov som fanns före covid och kommer att omförhandlas och/eller lämnas.Klicka för att utvidga...
Onekligen lite oroande men vore konstigt om detta område klarade sig helt. Får hoppas att man fortsättningsvis får höra "Kaffe/Te?" i GO...

Kan inte också det värsta redan vara gjort här? Finns väl tex inga cafe-lounger längre, Helsingfors, Paris, London verkar permanent stängda.
 
chrisljo skrev:A320 familien, E195 famiiien og enten A330 eller A350.Sent from my iPhone using TapatalkKlicka för att utvidga...
Då skulle E195 bli minsta planet med typ 118 säten. Kanske betyder att man lägger ner alla rutter som är tunnare än så, ie ATR och CRJ-rutter?
 
intuition skrev:Då skulle E195 bli minsta planet med typ 118 säten. Kanske betyder att man lägger ner alla rutter som är tunnare än så, ie ATR och CRJ-rutter?Klicka för att utvidga...


Tror dagens E195 har 110, men ja, endel CRJ destinasjoner vil få lavere frekvens.
 
Kom ett meddelande från SAS på morgonen, ser ut att ha kommit vidare i vissa av leasingförhandlingarna. Tyvärr inga detaljer kring vilka widebody det handlar om, men verkar finnas hopp om att det blir några kvar.



De ändrade leasingavtalen har ingåtts med 10 leasegivare – AerCap Holdings N.V., Aergo Capital Limited, Aircastle Limited, ALAFCO Aviation Lease and Finance Company, Avolon Aerospace Leasing Limited, CDB Aviation, Dubai Aerospace Enterprise (DAE) Ltd., ICBC Aviation Leasing Co., Ltd., ORIX Aviation Systems Limited och SDH Wings International Leasing Limited – avseende sammanlagt 36 flygplan, varav 3 wide body-flygplan och 33 narrow body-flygplan, samt viss relaterad utrustning.

Genom de ändrade leasingavtalen är SAS på god väg att uppnå de planerade årliga kostnadsbesparingarna om åtminstone 850 miljoner till 1,0 miljarder SEK i minskade kostnader för flygplansleasing och minskade kapitalkostnader, vilket utgör en viktig del i att uppnå de årliga kostnadsbesparingarna om 7,5 miljarder SEK till räkenskapsåret 2026 som en del av SAS FORWARD-planen. Bolaget avser att fortsätta förhandlingarna med vissa andra av sina leasegivare för att åstadkomma ytterligare ändringar i befintliga leasingavtal.



https://news.cision.com/se/sas/r/sa...ingavtal-for-flygplan-och-utrustning,c3642805
 
pswe skrev:Kom ett meddelande från SAS på morgonen, ser ut att ha kommit vidare i vissa av leasingförhandlingarna. Tyvärr inga detaljer kring vilka widebody det handlar om, men verkar finnas hopp om att det blir några kvar.De ändrade leasingavtalen har ingåtts med 10 leasegivare – AerCap Holdings N.V., Aergo Capital Limited, Aircastle Limited, ALAFCO Aviation Lease and Finance Company, Avolon Aerospace Leasing Limited, CDB Aviation, Dubai Aerospace Enterprise (DAE) Ltd., ICBC Aviation Leasing Co., Ltd., ORIX Aviation Systems Limited och SDH Wings International Leasing Limited – avseende sammanlagt 36 flygplan, varav 3 wide body-flygplan och 33 narrow body-flygplan, samt viss relaterad utrustning.

Genom de ändrade leasingavtalen är SAS på god väg att uppnå de planerade årliga kostnadsbesparingarna om åtminstone 850 miljoner till 1,0 miljarder SEK i minskade kostnader för flygplansleasing och minskade kapitalkostnader, vilket utgör en viktig del i att uppnå de årliga kostnadsbesparingarna om 7,5 miljarder SEK till räkenskapsåret 2026 som en del av SAS FORWARD-planen. Bolaget avser att fortsätta förhandlingarna med vissa andra av sina leasegivare för att åstadkomma ytterligare ändringar i befintliga leasingavtal.



https://news.cision.com/se/sas/r/sa...ingavtal-for-flygplan-och-utrustning,c3642805
Klicka för att utvidga...


Med så få wide-body kvar undrar man vilka långdistanslinjer som kommer att få stryka med i längden. Är tyvärr rädd för att Asien-rutterna kommer att försvinna (de har vart tämligen tynande sedan flera år ändå).
 
JacobGBG skrev:Med så få wide-body kvar undrar man vilka långdistanslinjer som kommer att få stryka med i längden. Är tyvärr rädd för att Asien-rutterna kommer att försvinna (de har vart tämligen tynande sedan flera år ändå).Klicka för att utvidga...
Som jag tolkar det så har de ändrat leasing avtalet på 3 av dem. Det säger ingenting alls om vad som händer med de övriga.
 
Back
Top