Dock ska man inte blanda ihop att folk skulle aktivt och faktabaserat
tro på SAS, och att de
hoppas på att SAS ska fortsätta. Det är många här som blandar ihop dessa, både när de argumenterar för OCH emot en fortsatt existens av SAS.
Sen att tråden är fullspäckad av spekulation hör ju till, då vi bara kan analysera den informationen som finns tillgänglig och speciellt under en Chapter 11 process kommer det vara snålt. Men att försöka göra marknadsanalys på basis av "dom man känner" eller genom att fråga ett forum vem som flyger i jobbet är ju inte heller någon vettig basis för analys.
Personligen flyger jag så gott som exklusivt SAS/A* i jobbet när det går och inte är orimlig prisskillnad. Redan en timme tappad arbetstid blir dyrare än prisskillnaden mellan SAS/A* och ULCC/LCC. Inom många industrier täcker en timmes fakturerbar tid hela SAS-biljettens kostnad. Så det är en fördel att få en utvilad, lounge-mättad anställd till en lätt tillgänglig flygplats istället för en ostmacksmumsande Ryanair-stackare som ska ta sig till kund från en ex-flygbas på någon åker i grannlandskapet. Om man nu ska spetsa till det.