Inte alls konstigt. Bara det faktum att det bor 100'000 svenskar i UK talar för det.Det verkar som att det kan komma att bli en del skandinavisk personal ändå...
Inte alls konstigt. Bara det faktum att det bor 100'000 svenskar i UK talar för det.Det verkar som att det kan komma att bli en del skandinavisk personal ändå...
Onsdag den 21. juni kl. 08.00 vil SAS offentliggøre kvartalsregnskabet for finansårets andet kvartal, der løber fra 1. februar til den 30. april i år. Herudover er det også planlagt, at SAS skal sætte navn på de udenlandske baser, som selskabet fra slutningen af oktober vil åbne i London og Spanien.
Forventningen er, at der er tale om London-Heathrow og Málaga Airport, men det har SAS endnu ikke ønsket at bekræfte.
Egentligen förstår jag inte varför försenade leveranser ska påverka starten av London- och Malagabaserna. Den totala produktionen av flygresor ska väl inte direkt utökas, så det som behövs på de nya baserna, kommer ju att försvinna från de skandinaviska baserna. Jag förstår inte varför den här organisationsförändringen ska vara beroende av nylevererade maskiner.Det blir försening på Londonbasen. Den skulle öppnat i slutet av oktober men kommer nu öppna först i december. Anledningen är att Airbus är sena med leveranserna av NEO-kärrorna (nummer 13, 14 och 15 i ordningen) som ska reggas på Irland.
SAS udsætter opstart af Heathrow-base - CHECK-IN.dk
Personalen man har på dessa baser har nog inte utbildning på 737 utan 320 serien skulle jag gissa på. Kan vara lite dumt att försöka flyga 737 dåEgentligen förstår jag inte varför försenade leveranser ska påverka starten av London- och Malagabaserna. Den totala produktionen av flygresor ska väl inte direkt utökas, så det som behövs på de nya baserna, kommer ju att försvinna från de skandinaviska baserna. Jag förstår inte varför den här organisationsförändringen ska vara beroende av nylevererade maskiner.
Eller är en omregistrering till Irland dyrare än nyregistering? Om inte, kunde man väl ha tagit x-antal (9 har det sagts) maskiner ur befintlig flotta och registrerat om till EI-register? Och då gärna 737-or, så vi som inte så ofta flyger tilll/från UK resp. solkusten kunde få njuta av Neo-maskinerna![]()
Nu var det kanske inte det som var poängen med mitt inlägg. Självklart ska inte icke-utbildad personal flyga.Personalen man har på dessa baser har nog inte utbildning på 737 utan 320 serien skulle jag gissa på. Kan vara lite dumt att försöka flyga 737 då
Absolut kan man väl flytta äldre maskiner men då måste det ju vara 320-serien. Sen vet jag inte hur "enkelt" det är att registrera om ett flyg och allt annat som det säkert finns krav på.Nu var det kanske inte det som var poängen med mitt inlägg. Självklart ska inte icke-utbildad personal flyga.
Jag undrar mer varför man bygger upp en verksamhet med kort genomförandeperspektiv och bygger det hela på att nya plan måste levereras först, när man har en flotta på över 100 användbara maskiner som skulle kunna användas.
Det handlar ju, som jag skrev tidigare, inte om någon utökning av verksamheten (i alla fall ingen större) utan om en omdisponering, och då kunde man ju lika gärna ha kunnat välja äldre maskiner för överföring till IE-register - om det nu anses vara bråttom med genomförandet.
Om man flyttar över nu, måste det förstås vara Airbus. Men hade man redan från början, före personalrekrytering, bestämt sig för överflyttning, kunde det ju lika gärna ha varit Boeing. (därav mitt "önsketänkande" i tidigare inlägg)Absolut kan man väl flytta äldre maskiner men då måste det ju vara 320-serien. Sen vet jag inte hur "enkelt" det är att registrera om ett flyg och allt annat som det säkert finns krav på.
Känns ju dumt att utbilda ny personal på en typ som ska fasas ut. För 737 är väl på väg bort inom 5-7 år?Om man flyttar över nu, måste det förstås vara Airbus. Men hade man redan från början, före personalrekrytering, bestämt sig för överflyttning, kunde det ju lika gärna ha varit Boeing. (därav mitt "önsketänkande" i tidigare inlägg)