Senaste nytt

SAS flyttar Los Angeles från Arlanda till Kastrup

Homer

Medlem
Det är nog ingen högoddsare att CPH blir ännu viktigare för SAS när Fehmarn Bält-förbindelsen blir klar.

Jag vet inte vad som är det senaste, det är en studie från 2014?


Fehrman Bält.jpg


http://www.stringcorridor.org/media/75839/17819_folder_se_web.pdf
 

Hachans

Medlem
Det är nog ingen högoddsare att CPH blir ännu viktigare för SAS när Fehmarn Bält-förbindelsen blir klar.

Jag vet inte vad som är det senaste, det är en studie från 2014?


Visa bifogad bild 100103

http://www.stringcorridor.org/media/75839/17819_folder_se_web.pdf

Det senaste är att tågtrafiken kommer vara icke-existerande från och med typ i år tills dess att förbindelsen är klar. Hur länge det dröjer vet man inte. Tyskarna är ju inte lika entusiastiska som danskarna över tunneln.

Vilket ju är rätt rättvist med tanke på hur negativa danskarna var till Öresundsbron.
 

Bamsefar

Medlem
Till skillnad från Sverige och Arlanda då, så har Danskarna och CPH varit mycket målmedvetna om att dra tåg till sin flygplats för att öka upptagningsområdet och därmed effektiviteten (kanske till och med bättre miljö?). Det Danskar gör är att göra CPH till slutstation för alla tåg eller att dom i alla fall passerar under CPH. Och säga vad man vill, men nog attans är det mera genomtänkt!

Därimot i Sverige, ja här stoppar man allt som har med all form av transport att göra - här skall vi cykla (till Arlanda? går det ens? finns det ens cykelväg dit?). Som någon sa häromdagen, hade man haft vett i skallen så hade man löst ut Arlanda Express och börjat använda spåren så att alla tåg som går söderifrån har slutstation Arlanda. Och alla norrifrån passerar alltid Arlanda. Det är helt fel upplagt som det är nu.

Om man verkligen har miljön som målsättning, då borde också Pendeltågen få köra gratis fram till Arlanda - eller så drar man vidare något annat spår så att Pendeltågen kommer in bakvägen till Arlanda (det finns det flera skisser på - men planerandet för detta verkar ha fått tunghäfta).

Dagens rödgröna röra till plockepin-regering, och före detta regeringar, har satt alla käppar i planeringshjulen.
 

Homer

Medlem
Till skillnad från Sverige och Arlanda då, så har Danskarna och CPH varit mycket målmedvetna om att dra tåg till sin flygplats för att öka upptagningsområdet och därmed effektiviteten (kanske till och med bättre miljö?). Det Danskar gör är att göra CPH till slutstation för alla tåg eller att dom i alla fall passerar under CPH. Och säga vad man vill, men nog attans är det mera genomtänkt!

Därimot i Sverige, ja här stoppar man allt som har med all form av transport att göra - här skall vi cykla (till Arlanda? går det ens? finns det ens cykelväg dit?). Som någon sa häromdagen, hade man haft vett i skallen så hade man löst ut Arlanda Express och börjat använda spåren så att alla tåg som går söderifrån har slutstation Arlanda. Och alla norrifrån passerar alltid Arlanda. Det är helt fel upplagt som det är nu.

Om man verkligen har miljön som målsättning, då borde också Pendeltågen få köra gratis fram till Arlanda - eller så drar man vidare något annat spår så att Pendeltågen kommer in bakvägen till Arlanda (det finns det flera skisser på - men planerandet för detta verkar ha fått tunghäfta).

Dagens rödgröna röra till plockepin-regering, och före detta regeringar, har satt alla käppar i planeringshjulen.


Tänk stort – tänk danskt
 

pep

Medlem
här skall vi cykla (till Arlanda? går det ens? finns det ens cykelväg dit?). Som någon sa häromdagen, hade man haft vett i skallen så hade man löst ut Arlanda Express och börjat använda spåren så att alla tåg som går söderifrån har slutstation Arlanda. Och alla norrifrån passerar alltid Arlanda. Det är helt fel upplagt som det är nu
Sjovt du siger det. Jeg cykler ofte til CPH, der er mindst 3 retninger med cykelstier fra lufthavnen. Den ene er lagt over motorvejen og paa 3 minutter er man dybt inde i Kastrup/Amagers hjerte.

PS I artiklen som @Homer lagde op staa der: tågresenärer tvingas betala en straffavgift på 120 kronor för att sätta sin fot på Arlanda.

Er der virkelig rigtigt? Ikke forstaaet
 
Last edited:
Toppen