Senaste nytt

SAS flighter till Japan

Fascinerande, med SEK ser jag utresor varje dag, men hemresor måndag, torsdag och lördag. Med poang är det som ovan, ut ons/fre/sön och hem mån/tor/lör.
Kollar jag närmare så är det övernattning i köpenhamn för utresa 15 juni. Priserna är 6k/10k/15k.

Ska de boka om alla som bokade i går till avgångar som faktiskt är planerade nu så kommer ju C vara fullt med bara awardpax, oklart vad SAS tycker om det :)
Min utresa verkar inte gå att boka längre (tisdag) men hemresan (torsdag) finns det biljetter för. Känns som ett fall av att vänta och se vad som händer. Bara boka avbokningsbara hotell etc.

Hej!
Gissar jag rätt att du bokat:
Person 1+2: ARN-CPH-HND-CPH-ARN
Person 2 bor i Göteborg och åker på separat biljett GOT-ARN på utresan och på hemresan hoppar han av i CPH och tar tåget till Göteborg?

För person 2 skulle jag försökt få checka in hela vägen i Göteborg (Fråga snällt i incheckningen, ingen rättighet)

Och för person 2 på hemresan skulle jag försökt köra endast handbagage, kliva av i CPH. Person 1 kan säga till gatepersonalen på CPH-ARN att person 2 inte kommer dyka upp (så slipper de ropa). Glömmer person 1 bort det är det inte hela världen :)

Gällande lounge,
Om person 2 har separat biljett i SAS Go GOT-arn utan Guldkort inom *A blir det ingen tillgång till SAS-loungen på GOT vad jag vet.
SAS Plus = tillgång, *A Guldkort = tillgång
Loungeaccess får person 2 på ARN, CPH och HND (förutsätter att ni åker Business)

Hej!
Tack för ditt svar. Jag borde varit tydligare.

Vi åker gemensamt från Arlanda, P2 kommer att vara i Uppsala då av andra anledningar.

Biljetten HND-ARN är i business. Två handbagage räcker nog för P2. Loungetillgång om man fortsätter till Arlanda. Ingen status.

Det är 4:20 mellan planen, så lounge är ju bra att ha.

Jag har nu bokat en plus bonus till Göteborg. Jag har forfarande tid att ändra mig.

Alternativ:

Tåget. Tar nästan lika lång tid. Taxi billigare från Centralen än från Landvetter.
Ungdom UltraMinus: Inget bagage, ingen lounge
Ungdom Plus: betala 400kr mer för att få tillbaka 10000p
Plus Bonus: nuläget

Hur tänker ni som bokat med värmen i Japan den här perioden? Kan vara sjukt varmt... Någon som har varit där juni-augusti, är det ok?

Problemet är inte själva värmen, men att det är så otroligt fuktigt under sommaren. Sedan får man vara beredd på att det är regnsäsong i kombination med tyfonsäsong. Hade nog siktat på norra delen av Japan, typ Hokkaido som bjuder på mycket. Men det blir lätt hänt att man försöker vara mycket inomhus med AC.

På det temat har jag lite farsan-humor :
- Hur svarar man i telefon i japan på sommaren?
- Mushi mushi!

(Har du varit runt japaner någon längre stund har du säkert noterat att de tilll 99,999% säger den klassiska Mōshi mōshi 申し申し
Mushi mushi 蒸し蒸し betyder däremot "hett och fuktigt")

Och ja, somaren är svettig, det är inte min favorit tid i Japan.
AC i all ära, men de brukar aldrig stå lägre än 28°. Att sova kan vara en utmaning för den som är känslig (typ jag)

Ja det verkar vara någon miss från deras sida, för nu är allt slut.

Finns fortfarande bonus biljetter i April i business class

Skärmavbild 2023-03-04 kl. 10.35.46.png

Enligt Anko så kommer SAS inte flyga till Japan i sommar (https://check-in.dk/sas-topchef-ikke-mere-asien-trafik/)
Bokade två awards i Juni vid det senaste släppet som då med all säkerhet kommer bli inställda - finns det någon chans att bli ombokad till annat bolag eller är det bara att acceptera att chansningen inte gick vägen den här gången. Hur tänker ni andra som bokade awards?

Last edited:
Toppen