Senaste nytt

SAS flighter till Japan

Axxo

Medlem
Jag har bokat en resa till Tokyo i 7 dagar. Måste jag ha en självguidad tour alla dagar eller räcker det att jag bara köper någon dag och ansöker om visum?
 
D

Deleted member 4140

Guest
Sist var det i alla fall att man behövde boka allt via resebyrån, fast kan ju ha ändrats.

När jag var i Japan för ca 3 veckor sedan så struntade turister i stort sätt att bära mask, Asakusa bland annat kryllade av utländska turister som inte brydde sig om regler.

Jag förstår att man inte vill bära mask i 35-40grader men man borde respektera landet och dess regler innan man överväger att åka dit.
 

Hachans

Medlem
Sist var det i alla fall att man behövde boka allt via resebyrån, fast kan ju ha ändrats.

När jag var i Japan för ca 3 veckor sedan så struntade turister i stort sätt att bära mask, Asakusa bland annat kryllade av utländska turister som inte brydde sig om regler.

Jag förstår att man inte vill bära mask i 35-40grader men man borde respektera landet och dess regler innan man överväger att åka dit.

Japan har ju haft masknorm sen långt innan covid också.
 
Fick på omvägar tag på ett mail från SAS där dom säger följande.

Dear valued customer and partner

SAS is planning to resume flights between Copenhagen and Tokyo/Haneda

SAS is happy to announce the plan to resume our flights SK983/SK984 between Copenhagen and Tokyo v.v. as from 26th March 2023.

We are looking forward to welcoming you back onboard SAS.


Detta skickades ut denna veckan, men det går fortfarande att boka resor i nov, dec, jan, feb.
Vad fasiken håller SAS på med? :-/

Min flight nästa vecka (som uppenbarligen är inställd) ligger fortfarande kvar i min app som om att den skulle avgå, jädrans tur man dubbelkollar allt.
Detta mail har jag inte sett skymten av i min inkorg. Har en SAS Business för 2 pax T&R i Mars 2023 som berörs av denna "ändring". Kan du inte bifoga en screenshot på mailet?
 
D

Deleted member 4140

Guest
Japan har ju haft masknorm sen långt innan covid också.

Ja absolut så var det så.

Den här gången så blev turister tillsagda då de gick runt utan mask i varuhus.
Förutom det så behöver man ha mask på sig på restauranger tills maten kommer/tills man börjar äta något, man ska även undvika att ha längre konversationer och ha masken på så länge som du inte stoppar något i munnen.

Detta är dock OT så jag skriver inte mer gällande detta, hoppas att trafiken börjar komma igång igen så man har fler alternativ till Japan.
 

Sullon

Medlem
Jag har bokat en resa till Tokyo i 7 dagar. Måste jag ha en självguidad tour alla dagar eller räcker det att jag bara köper någon dag och ansöker om visum?

Du ska ha en "itinerary" för din resa. Du behöver däremot inte köpa några guidade turer alls.

Det som är det stora problemet är frågan om tolkningen av vad resebyrån ska boka. Enligt den FAQ som finns så verkar det som att resebyrån ska boka både flygresan och hotellvistelsen och det ställer till det för många. Men om det är så märker vi snart när turisterna börjar resa dit igen enligt nya reglerna.
 

Pelagi73

Medlem
Jag är inbokad på CPH-HND den 30/10 (resan köptes i våras), och den är ännu inte inställd.

Men när jag glor på bokningen i SAS-appen ser jag att det står ”Aircraft Airbus A340-300” - känns inte särskilt betryggande. Kan det tolkas på annat vis än att jag är stekt, och att beskedet om att SAS formellt ställer in flygningen kommer när som helst?
 

Pelagi73

Medlem
Jag börjar inse att det lutar åt detta. Men det är lite märkligt att A) flygningen inte är inställd ännu och B) det fortfarande är möjligt att boka biljett på flighten. Jag får lite Potemkinvibbar av det hela…
 
Toppen