Senaste nytt

SAS finansiärer tvekar om nya lån

NyfikenGrau

Medlem
Expressen har hämtat sina uppgifter från DI, surprise.

Är ingen jättesupporter av SAS, vilket säkert framgått, men det är intressant att notera att nästan all negativ press gällande SAS kommer från Dagens industri - liksom nästan all positiv press gällande Norwegian. Klart att pressen alltid älskar att "kora" vinnare och förlorare, men jag tycker ändå det är något med DI:s rapportering som stinker. Vad har den tidningen för kopplingar till Norwegian, är det någon som granskar det?
 
Visst har du helt rätt, något stinker hos di. Norwegians bästa reklam i Sverige kommer nog just från di. Har aldrig läst en negativ artikel om Norwegian hos di.se
Är inte DIs ägare också en storre ägare i Norwegian?

Även Pandion bomben briserade hos just DI.
 

Alx

Medlem
Alx, Du läser ju inte vad jag skriver. Inte ett ord av det jag skriver handlar om vad jag tror eller att något är taget ur luften. Börja om från början Alx.

Jodå jag läser det du skriver, både i den här och andra trådar om SAS. Den enda slutsats jag kan dra av det jag läser är att du vill tysta ner ALL negativ kritik mot SAS. Inga källor duger gott nog och rykten får under inga omständigheter diskuteras. Däremot är det fritt fram att kritisera andra företag utan några vidare säkra källor.

Det känns onekligen lite DDR över det hela.
 

JonW

Medlem
Det som är "dumt" i frågan är att ingen talar om vilka tillgångar SAS har, som t.ex. väldigt många slots på LHR.

Nu har inte jag hunnit läsa genom allt kopplat till detta, men min amatörbedöming är att "boven i drama" är frågan om pensionsskulderna och hur dessa skall redovisas. Innan detta är löst kommer "allt negativt" röras runt i samma gryta. T.ex. vem vill finansiera obligationer om man inte vet om kapitalet är förbrukat inom 12mnd? Som en parentes, har jag uppfattat om samma bokföringsregler skulle appliceras i en kommun skulle per definition, alla Sveriges kommuner gå konkurs.

Tittar man på SAS resultat senaste tiden så är det två väldigt positiva detaljer som inte lyfts fram:
Genererar positivt kassaflöde
Cash och motsvarande finns rätt bra av

Så likvida medel hos SAS verkar vara ok, men boven är nya redovisningsregler...
Inte bara Sveriges kommuner.
Svenska staten hade också varit i konkurs för många årtionden sen om man tvingats leva efter AB:s redovisningsregler,
Anledningen till att detta inte är så allvarligt är att de har en mycket värdefull tillgång, nämligen monopol på en absolut beskattningsrätt över sina invånare.
Tyvärr har SAS ingen motsvarande tillgång, utan är varje dag man vaknar beroende av att övertyga ett tillräckligt antal kunder att välja just dem istället för konkurrenterna. Och detta till ett pris som täcker SAS relativt de flesta andra högre kostnadsmassa.
Detta i kombination med en åldrande törstig flotta, detorierande servicenivå och en routestrategi som är mer politisk än affärsmässig blir en ekvation som blir svårare att få ihop för varje år även om man stundtals kan visa positiva kassaflöden FRÅN RÖRELSEN.

Detta i sin tur leder till att finansiärer ser risknivån stiga och vill ha tillbaka utlånade pengar. Har då ägarna tröttnat på att ställa upp, blir kassaflödet FÖR BOLAGET kraftigt negativt, och konkursen är ett faktum.
 

Senator

Moderator
JonW, en bra sammanfattning. Min poäng är att pensionsfrågan skapar en malströmsliknande ryktesflöde..Om inte kärnfrågan om vad händer med pensionerna i 2013 avklaras så vill jo ingen låna ut pengar.

Jag tittade snabbt på första halvår:
Kassaflöde från den löpande verksamheten 1 891 (164) MSEK
SAS finansiella beredskap uppgår per den 30 juni till 8,2 miljarder SEK
Den finansiella nettoskulden har under året minskat med 572 MSEK och uppgick till 6 445 MSEK på balansdagen.
Under andra kvartalet 2012 har tillgångar motsvarande ett värde om 2,7 miljarder SEK pantsatts.
Per den 30 juni 2012 uppgick den justerade soliditeten till24% (28%). Justerad skuldsättningsgrad uppgick till 1,40
(0,89). I de justerade måtten är hänsyn taget till leasingkostnader.

Källa: http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/2q2012se.pdf

Det som inte framgår när när "Due Date" är på obligationerna. Så om dessa skall lösas in nästa år och det sedan finns det oklarheter i pensionsfrågan som skulle käka upp hela det egna kapitalet är det klart att det är jobbigt.

Dina andra poäng håller jag med om, men jag försöker förstå vad det är som gör att detta plötsligen nu blåser upp när det är nästan ett år till "det smäller" gällande pensionsskulden om inte dessa obligationer förfaller tidigt 2013, och man är i en omöjlig situation att få finansmarknaden att refinansiera dessa. Om det inte är så känns det lite som "A storm in a tea cup" som vår vänner i England säger så elegant.
 
Förmodligen för att dessa möten har ägt rum mellan SAS största ägare, banker och diverse andra långivare.
Vi kan bara vänta på att Gustafson presenterar SAS största stålbad någonsin. Inga heliga kor får finnas kvar.

Jag kan mycket väl se ett scenario när hela SAS interkontpogram avvecklas och samtliga linjer "tas över" av olika Star Alliance medlemmar. IC går tydligen bra men flottan är påtok för liten och dessutom långt ifrån optimal. SAS har inte pengar till att leasa fler widebody flygplan. Det är synd för det finns säkert efterfrågan och marknadsunderlag från många fler ic linjer, speciellt från Arlanda. En långsiktig ic satsning med leasade Airbus A330-200 hade kunnat vara SAS räddning om pengar till flygplanen funnits.
Med facit i hand var det fel att hårdsatsa på Europa under de gångna 10 åren. Konkurrensen från LCC, inte minst Norwegian har kostat SAS många miljarder..tillsammans med lagvidriga karteller och felinvesteringar i Air Baltic, Estonian, BMI och Spanair.
Hade tidigare ledningar tillsammans med kraftfulla besparingar och effektiviseringar satsat dessa pengar på fler långdistasflygplan så hade bolaget varit mindre sårbart. Så gjorde många av SAS gamla konkurrenter. Nästan samtliga Europas gamla "flag carriers" blöder på Europa linjerna men kan kompensera det pga av stor efterfrågan på interkonttrafiken. Ytterliggare ett enormt problem har varit avsaknaden av relevant kompetens i SAS ledningar och styrelse.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Det som inte framgår när när "Due Date" är på obligationerna. Så om dessa skall lösas in nästa år och det sedan finns det oklarheter i pensionsfrågan som skulle käka upp hela det egna kapitalet är det klart att det är jobbigt.

Jag tolkar artiklarna som att obligationerna förfaller i mars nästa år. Jag tror också att det är pensionsfrågan som är avgörande för SAS. Kan de komma fram tlll en lösning på den ser ju rörelsen rätt ok ut nu.
 
Toppen