Senaste nytt

SAS finansiärer tvekar om nya lån

Alx

Medlem
Så du tror på fullaste allvar att den så kallade ryktesspridningen och spekulationerna är helt tagna ur luften? Likaså är det alltså en slump att SAS inte dementerar uppgifterna bestämt?

Det är ju ytterst få negativa nyheter som kablas ut av ett företag i förväg. Ta bara SAAB, de förnekade det mesta ända in i graven. Var spekulationerna och ryktena osanna? Knappast!
 

Adam

Medlem
Som fd. SAS-anställde måste jag ändå säga att man måste diskutera även sådant som du Traveller säger är rykten. Min erfarenhet säger att oftast är det klappat och klart när en förändring kommer. Personalen vet inte ett skit. Har det då läckt ut lite i förväg är det bra att media granskar det vilket kan göra att SAS ändrar sig.

Att inte diskutera vissa bolag här på BC är för mig lite DDR-varning...

Öppen diskussion och gillar man inte rykten så kan man ju avskärma sig från sociala medier.

Förstår din tanke traveller, men i en demokrati är yttrandefrihet ett måste.
 

Senator

Moderator
Det som är "dumt" i frågan är att ingen talar om vilka tillgångar SAS har, som t.ex. väldigt många slots på LHR.

Nu har inte jag hunnit läsa genom allt kopplat till detta, men min amatörbedöming är att "boven i drama" är frågan om pensionsskulderna och hur dessa skall redovisas. Innan detta är löst kommer "allt negativt" röras runt i samma gryta. T.ex. vem vill finansiera obligationer om man inte vet om kapitalet är förbrukat inom 12mnd? Som en parentes, har jag uppfattat om samma bokföringsregler skulle appliceras i en kommun skulle per definition, alla Sveriges kommuner gå konkurs.

Tittar man på SAS resultat senaste tiden så är det två väldigt positiva detaljer som inte lyfts fram:
Genererar positivt kassaflöde
Cash och motsvarande finns rätt bra av

Så likvida medel hos SAS verkar vara ok, men boven är nya redovisningsregler...
 

Traveller

Medlem
Så du tror på fullaste allvar att den så kallade ryktesspridningen och spekulationerna är helt tagna ur luften? Likaså är det alltså en slump att SAS inte dementerar uppgifterna bestämt?

Det är ju ytterst få negativa nyheter som kablas ut av ett företag i förväg. Ta bara SAAB, de förnekade det mesta ända in i graven. Var spekulationerna och ryktena osanna? Knappast!

Alx, Du läser ju inte vad jag skriver. Inte ett ord av det jag skriver handlar om vad jag tror eller att något är taget ur luften. Börja om från början Alx.
 

Traveller

Medlem
Som fd. SAS-anställde måste jag ändå säga att man måste diskutera även sådant som du Traveller säger är rykten. Min erfarenhet säger att oftast är det klappat och klart när en förändring kommer. Personalen vet inte ett skit. Har det då läckt ut lite i förväg är det bra att media granskar det vilket kan göra att SAS ändrar sig.

Att inte diskutera vissa bolag här på BC är för mig lite DDR-varning...

Öppen diskussion och gillar man inte rykten så kan man ju avskärma sig från sociala medier.

Förstår din tanke traveller, men i en demokrati är yttrandefrihet ett måste.

Adam, jag håller med dig till fullo är är själv inblandad i processer som är liknande detta så hur svängen går är jag väl medveten om. Min poäng är absolut att man skall diskutera men det är en stor skillnad på att diskutera fakta, funderingar kring "om och men" jämfört med att starta en lavin gentemot ett företag/person baserat på rykten som pressen gör nu. Det är allt för vanligt att pressen skriver "säger en initierad källa" eller liknande. Ingen rök utan eld dock. Diskussionen är utan tvekan fri. SAS skall diskuteras!
 
SAS behöver komma ner till Norwegians kostnadsnivå för att ha en säkrad framtid. Det funkar inte att betala ut miljonlöner till piloter, och skyhöga löner till kabinpersonalen och samtidigt ha en ineffektiv, spretig flygplansflotta som nyttjas alldeles för dåligt. Det omtalade Alexander hugget behövs verkligen när det gäller bolagets höga lönekostnader ifall SAS ska ha någon framtid.
Det är brottom att utdela hugget.

Uppgifter i natt: SAS hotas av konkurs | Ekonomi | Privatekonomi Bolån Räntor Ekonominyheter | Expressen
 

Palazzi

Medlem
Det här får mig att bli förbryllad:SAS svart hål för staten | Sverige | SvD

Mao. mina redan hårt beskattade pengar placeras i ett bolag som konsekvent går back. Det är som om att Penser/EKF/Catella/Soros/Blackrock/JPM etc. konstant skulle placera dina pengar i förlustbolag, år efter år, med garanterad 100% risk och ingen möjlighet till utdelning.

Nja.... Det är väl ändå att raljera? SAS är ju inte bara ett företag som alla andra, utan en infrastruktursatsning som årligen transporterar åtskilliga svenskar från norr till syd, och från öst till väst.

Även skola, vård etc är ju samhällsfunktioner som i det korta loppet är icke vinstgivande. Dock bör man ju se det i ett bredare perspektiv (slipper sjukskrivningsdagar, mer utbildad arbetskraft).

Det är de facto MÅNGA svenska företag som är beroende av SAS. Att bedriva affärsverksamhet mot Göteborg från Kiruna är inte alltid möjlig över internet, och att pendla med bil/tåg ofta omöjligt (20h+).
 
Det är väldigt brottåm nu.
Enligt Expressen har stylelsen fört samtal om att försätta SAS i konkurs.
Även i Norge är beskedet att SAS inte kan råkna med några mer pengar.

I den norska artikeln framgår också att SK sålt tillgångar för ofattbara 65 MIJARDER kr under de sista 10 åren för att finansiera flygtrafiken. Något är tydligen väldigt sjukt i bolaget...


http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2495979.ece

Uppgifter i natt: SAS hotas av konkurs | Ekonomi | Privatekonomi Bolån Räntor Ekonominyheter | Expressen
 
Last edited:
Toppen