Senaste nytt

SAS Fast Track på Landvetter Utrikes (GOT)

Herr Nilann och jag reste med Lufthansa C till MUC idag. Vi lämnade väskan vid incheckningsdisken och frågade hur vi skulle bete oss i Fasttrack. Herr Nilann är EBS och jag är EBG. " Lufthansa har ingen Fasttrack på Landvetter". Jag har fått besked om det tidigare, men däremot har EBG Fasttrack även med Star Alliance, sa jag och tog fram en utskrift från SAS svenska hemsida, utskriven förra helgen. Får till svar att det står fel på hemsidan!
Det blev ingen Fasttrack, men det kommer att bli ett skarpt mail till SAS.

Nejmen.. vilket nedköp om det bara är EBG/EBD på SAS flyg som gäller då? Försökte ni scanna boardingkorten i Fasttrack? Jag har för mig att jag kom igenom finfint med Fasttrack i kombination SK EBD/Lufthansa för något halvår sedan :( men var lite osäker på AV LMG/Lufthansa.. det är väl idag nästintill standard i andra västerländska länder med typ Goldtrack och att man ger alla *G tillgång till detta tycker man?

Ja, vilket nedköp. Eftersom SAS har så få direktlinjer från Landvetter så har Lufthansa tidigare varit ett bra alternativ. Det är specifikt Lufthansa som inte har tecknat avtal med Landvetter (enligt personal vid incheckningsdisken), så Swiss och Turkish kanske fungerar. Tidigare, innan automaten har jag aldrig haft problem med Fasttrack på Landvetter vid resa med Lufthansa.

Herr Nilann och jag reste med Lufthansa C till MUC idag. Vi lämnade väskan vid incheckningsdisken och frågade hur vi skulle bete oss i Fasttrack. Herr Nilann är EBS och jag är EBG. " Lufthansa har ingen Fasttrack på Landvetter". Jag har fått besked om det tidigare, men däremot har EBG Fasttrack även med Star Alliance, sa jag och tog fram en utskrift från SAS svenska hemsida, utskriven förra helgen. Får till svar att det står fel på hemsidan!
Det blev ingen Fasttrack, men det kommer att bli ett skarpt mail till SAS.
Testade ni eller gick ni direkt till den vanliga? I sådana fall får man hoppas de programmerar om den så det funkar med EBG+ på valfritt *A flyg.

Testade ni eller gick ni direkt till den vanliga? I sådana fall får man hoppas de programmerar om den så det funkar med EBG+ på valfritt *A flyg.
Varför skulle de programmera om den så att den gäller med "valfritt *A flyg"???
Precis som SAS inte betalar för vare sig fasttrack eller tredjepartslounger på en massa flygplatser, måste det ju stå övriga bolag i alliansen lika fritt att också välja att inte betala för dessa tjänster på ett antal flygplatser. Åker du med ett bolag som inte har betalat, är det högst rimligt att du heller inte får ta del av förmånerna.

Varför skulle de programmera om den så att den gäller med "valfritt *A flyg"???
Precis som SAS inte betalar för vare sig fasttrack eller tredjepartslounger på en massa flygplatser, måste det ju stå övriga bolag i alliansen lika fritt att också välja att inte betala för dessa tjänster på ett antal flygplatser. Åker du med ett bolag som inte har betalat, är det högst rimligt att du heller inte får ta del av förmånerna.
För jag kan tycka att det är en ganska stor del av poängen med att ha allianserna överhuvudtaget. Varför en *A allians om det ändå innebär att respektive bolag gör sina egna deals som har en väldigt konstig påverkan på oss pax och väldigt svårt att veta vad som gäller.
I min värld borde det varit alliansen som handlar upp FT, lounger etc och bolagen hade gått genom det och därmed samma regler för alla oavsett om jag flög LH, SAS etc. så länge man var *A guld.

@gjohansson Nu är ju bevisligen inte Göteborg/Landvetter en prioriterad destination för Lufthansa. Då får ju du välja om du ändå vill flyga med dem eller låta bli, mycket enkelt! Varför tycker du Lufthansa ska betala för något som de bevisligen inte vill ha eller erbjuda?

Det du pratar om är en slags idealvärld och i en sådan lever nog varken du eller jag?! Det ÄR krångligt och massa saker att hålla ordning på, en del tror jag är avsiktligt för att bolagen vet att en viss andel passagerare då aldrig kommer utnyttja de förmåner de faktiskt har.

Lufthansaflight med *A-guld funkar inte i den nya spärren för mig heller.
Lufthansagruppen har för övrigt ganska många mer internationella destinationer med direktflyg än vad SAS har från Göteborg, så att säga att Göteborg inte är prioriterat där är nog att ta i. Men låt oss inte hamna i den diskussionen i denna tråd.

Lösningen på fast track med andra *A-bolag får väl tillsvidare bli avbokningsbara biljetter med SAS som man kan boka av efter ha passerat spärren :rolleyes:

Lufthansaflight med *A-guld funkar inte i den nya spärren för mig heller.
Lufthansagruppen har för övrigt ganska många mer internationella destinationer med direktflyg än vad SAS har från Göteborg, så att säga att Göteborg inte är prioriterat där är nog att ta i. Men låt oss inte hamna i den diskussionen i denna tråd.

Lösningen på fast track med andra *A-bolag får väl tillsvidare bli avbokningsbara biljetter med SAS som man kan boka av efter ha passerat spärren :rolleyes:

Lufthansa har väl 2. Plus en med euro wings.

SAS har 2. Möjligen plus två till om man räknar widerö. (plus ett gäng seasonal)

Man kan väl inte påstå att det är en speciellt prioriterad destination för någon av dem. Eller att någon had många, och än mindre många fler.

Om det är någon som prioriterar den så är det väl Norwegian med 5 (som väl dessutom köper om sig på FastTrack. Väl? Så det är också ett alternativ för de avbokningsbara biljetterna)

Och så förstås Ryan och Wizz. Men de köper väl knappast FastTrack-tjänsten. Men de har många destinationer.

Jag tror nog att vi måste reda ut en del saker här.

1. Ibland tillhandahåller flygplatserna Fast Track. Dessa kan de olika flygbolagen, oavsett allianser, köpa tillgång till för sina passagerare. Då kan man bara nyttja dessa om man uppfyller reglerna som det flygbolag man flyger med har satt upp.

2. Ibland ordnar vissa flygbolag med egna Fast Track genom avtal med den flygplats som man då verkar i. Då sätter flygbolaget upp sina regler för vem som får nyttja denna service. Detta är det arrangemang som gäller för SAS egna Fast Track i bl a Kastrup. Här har SAS då satt upp vilka regler som gäller för att få nyttja denna och man har då valt att premiera dem som nått upp till minst Guld (silver i vissa fall) i deras egna lojalitetsprogram. SAS anser då bl a att denna lojalitet ska belönas även om deras kunder för dagen väljer att flyga med ett annat Star Alliance bolag. Det är enbart ett SAS beslut och det bekostas troligtvis helt av SAS ensamt. I SAS fall är detta således en förmån baserad på lojalitetsprogram och har egentligen ingenting att göra med Star Alliance eller dess medlemmar.

3. De Star Alliance Gold Track som finns är en tredje variant där alliansen har valt att köpa upp tjänsten från flygplatsen och erbjuda till alla statuspassagerare hos alliansens medlemsbolag. Här är det alliansen som sätter upp vilkoren för tillträde.

Jag kan förstå att SAS inte har något större intresse av att släppa in sina konkurrenter i sina Fast Track då det är en unik förmån för SAS egna medlemmar. Ett sätt att profilera sig och erbjuda ett mervärde för att locka fler kunder. Om allt skulle vara lika för alla alliansmedlemmar så försvinner ju vitsen med bolagens egna lojalitetsprogram. Vi får inte glömma bort att bolagen inom alliansen är fristående bolag som också konkurrerar med varandra.

Om Fast Track på Landvetter faller under den andra kategorin eller inte vet jag inte, men om den gör det så innebär det att SAS sätter upp reglerna för tillträde, vilket då stänger ute alla dem som inte har status i Eurobonus. Helt i sin ordning, tycker jag.

Toppen