Senaste nytt

SAS familjekonto

JimLov

Medlem
Ingen aning men spekulation från min sida är att den kanske kördes på utrustning som skulle kasseras och att det nya byggs upp på ny utrustning, därav fick det gå i graven när det gjorde. Kan ju ha haft kopplingar till andra stödsystem i bakgrunden (som vi kunder inte ser) som stängts ner helt och hållet och att man då itne lagt några miljoner på att sätta upp ett temporärt system som ska hålla i ca 6 månader.
Det låter fortfarande som dålig planering eftersom man kan hålla liv i system som är end of life.
Men jag tror att vi som står utanför har för lite förståelse för det legacy som SAS IT behövt hantera så i ett försök att inte drabbas av stora haverier som haft enorm påverkan i kundnöjdhet så avvecklade man kontrollerat istället.
Det är mina 5 cent iaf.
 

fcx

Medlem
Jag tror snarare på att någon på ekonomiavdelningen drog i nödbromsen när de såg hur mycket poäng familjekontona kostade.
 

Elberto

Medlem
De har väl sagt att de ska komma med information i höst? Eller vill du hellre att ed säger något i april när de tog bort detta som sedan inte visas stämma. Kan bara tänka mig vilket ramaskri det skulle bli på forumet om att SAS inte håller det de lovar osv. Bättre att inte säga något alls om risken är att man inte kan hålla det man säger.

Whatever.

Jag kan säga så här:
Under familjekonto tiden reste jag med barnen flera gånger till både USA och inom Europa.
Just för att det var en extra motivation. Istället för Leos lekland blev det Smithsonian och andra roliga grejer.
Säg vad du vill men det funkade bra för oss.

Nu är det så här:
Jag sitter på lite pengar och har tid. Finns många helger framöver där ingenting är bokad.
Dock eftersom familjekonto verkar inte finnas längre avvakta jag helt enkelt med att boka SAS resor för skoj.
Bet är bara jobbresor som gäller i dagsläget.

Så enkelt är det.
 

JimLov

Medlem
O nej. Det som tidigare var småslattar som kom in på konton där poängen förföll (eller aldrig kom in på något konto alls) kom nu in på konton där poängen faktiskt användes...
Jo, det har du rätt i. Och när jag skakade bort vinruset så inser jag att det är nog mer kostsamt än systemen.
Men ibland är ekonomer ett eget släkte och det kan vara som så att dom reagerade på förvaltningskostnaderna av systemen för att dom hamnade på ett kostnadsställe som var i fokus. ;)
 

JohanA

Medlem
Tror ni överskattar effekten av familjekonton. Antagligen var det inte fler sådana konton än aktiva användare här, dvs runt 100... :rolleyes:

Mer troligt att de slopade det i nuvarande form eftersom en försumbar andel av totala antalet EuroBonusmedlemmar utnyttjade det.
 

JacobGBG

Medlem
Om vi gör en liten marknadsanalys m.a.p. familjekonton åt SAS. Hur ser alternativen ut på andra program?

BAEC t.ex. tycker jag har ett bra system där man samlar i "household account" och tillochmed kan ange vänner man vill spendera poäng på.
 
Toppen