Senaste nytt

"SAS Första klass till LA - WOW!"

Använda en 2-4-1 voucher för att uppgradera från Plus till business?

Min första reaktion: Går det?
Min andra reaktion: Vilket otroligt slöseri.

Hahaha fantastiskt att det finns folk har så lite koll på vad som händer och sker runt omkring sig ... skratta eller gråta, det är frågan.

Att kalla den "finaste" klassen på planet man åker för "Första klass" är väl ganska naturligt för oinvigda, men då borde de också referera till Lufthansa Business som "Andra klass" på t ex A380, vilket jag tror sker mer sällan.

Jag instämmer i detta, men det är inte så konstigt tycker jag. Känslan är att oinvigda gör ungefär följande indelning när det kommer till flygklasser:
  • Första klass: Här finns många nivåer, från "fåtöljliknande" stolar till egna sviter. Bättre mat och champagne ingår
    • Business class: Något bekvämare säten, mat ingår. "Framför skynket". Jmf Sas Plus. Många har nog inte reflekterat över denna mellanklass, så detta faller nog ofta in i kategorin Första klass
  • Vanlig klass: Allt som inte är ovanstående. Detta är det som alltid flygs, så allt ovanför det borde vara första klass, oavsett perks och bekvämlighet (jmf SJ 1 Klass)
Folk förstår nog att det finns olika nivåer/kvalitet ovanför "vanlig klass", men det är så främmande/ointressant att det enklaste är att baka ihop allt. För att knyta an till kommentaren från @Golfkillen - jag ser precis samma överlägset raljanta kommentarer från skonördar när de läser om någon som redan har svarta finskor och nu vill hitta bruna finskor.

Det är enkelt när man har koll, och då är det förstås skönt att få avreagera sig för likasinnade. Att idiotförklara någon som inte har nördat ned sig i ett ämne säger dock mer om subjektet än objektet, anser jag. Oavsett om det gäller resande eller skor.

Använda en 2-4-1 voucher för att uppgradera från Plus till business?

Min första reaktion: Går det?
Min andra reaktion: Vilket otroligt slöseri.
Det har väl aldrig nämnts att man använt en 2-4-1 voucher för att uppgradera?
Skulle tippa på att bloggaren inte har den minsta koll över att man kan få en voucher (framgår dock inte vilket av SAS Amex-kort hon har).

Jag tycker det är utmärkt om SAS får lite god publicitet. Kvaliteten på faktan kan givetvis diskuteras i det här fallet, men underliggande positiva upplevelse råder det ingen tvekan om. Hoppas det leder till att fler upptäcker att flygningen är en del av resan.

Jag kan lova att om en modebloggare hade läst några av de bloggar som medlemmar här skriver så hade de uttryckt sig "hur i hela friden kan han ha blåa skor till sina jeans utan att ha en accessoar med en accent-färg som bryter av".
Skillnaden är ju dock att hon kallar det för first class när det inte är first class, man har helt enkelt benämnt det felaktigt.
Blå skor till blå jeans är ju inte fel benämning på något sätt, sen kan folk som kan mode gärna få uttala sig om huruvida det är en bra kombination eller inte.
Stor skillnad på saker som passar ihop jämfört med att kalla saker för något som det inte är. Skulle jag kalla ett par golfskor för fotbollsskor så har man ju samma typ av felaktighet. Båda är skor men helt olika produkter.

Det verste eksempelet er "pilotfrue" som giftet seg med en Norwegianpilot. De fløy - utrolig nok - Thai til Thailand på sin bryllupsreise. Hennes pilot-mann skriver også innlegg på bloggen, allikevel ble Thais Business Class kallt for "Vår bryllupsreise på FIRST CLASS!".
pilotfrue -

Hennes svar i kommentarfeltet på at det de fløy var business class, er "Det er tydelig at mange har hengt seg opp i dette, så la meg gjøre det enkelt: På Thai Airways var det to alternativer. Denne gang gikk vi for det beste. Det er vel ikke nødvendig å diskutere dette mer.."

Long live denial!
Haha, läste lite i kommentarerna
"første klasse er et annet ord for business...."
"Business og first class er samme greia!"

Äh, det är väl bara larvigt att märka ord. För henne är detta första klass, en jävligt lyxig resa. Spelar väl ingen större roll. Kan tänka mig att jag skulle skratta lika mycket åt 95% av skribenterna här om de försökte skriva något om exempelvis poker, utan att för det skulle vara fel beskrivet utifrån dennes perspektiv.

Äh, det är väl bara larvigt att märka ord. För henne är detta första klass, en jävligt lyxig resa. Spelar väl ingen större roll. Kan tänka mig att jag skulle skratta lika mycket åt 95% av skribenterna här om de försökte skriva något om exempelvis poker, utan att för det skulle vara fel beskrivet utifrån dennes perspektiv.
I call your bluff, ALL IN! :)

Toppen